Vi rådgiver dig

Hos Cobe bringer man projekter til live og nyfortolker designs med AI

Hos arkitektvirksomheden Cobe spiller visuel kommunikation en afgørende rolle, når virksomheden skal præsentere deres projekter for potentielle kunder. I dette arbejde er AI ikke bare med til at spare tid og højne kvaliteten – teknologien fungerer også som et unikt idéværktøj og inspirationskilde.

Du kan støde på Cobes arbejde mange steder rundt om i landet. Måske du har ladet din bil på en af deres ladestationer landet over, eller gået en tur i Operaparken i København? Fælles for alle virksomhedens projekter er, at de er startet som en visualisering, inden de er dukket op i bybilledet.

I arbejdet med at skabe overbevisende og detaljerede visuelle præsentationer benytter Cobe til dagligt en bred vifte af AI-værktøjer og teknologier. Om den daglige brug af AI fortæller Max Neumeister, Head of Visuals:

- Det er et super nemt og hurtigt værktøj til at gøre store indgreb og projekter visuelle.

3 hurtige om Cobe

  • Cobe er et dansk arkitektfirma, der arbejder med en bred vifte af projekter inden for arkitektur og byplanlægning.
  • Cobe har berørt mange kendte steder såsom Køge Nord station, Isreals Plads og Operaparken.
  • Virksomheden blev grundlagt i 2006 og har hovedsæde på Nordhavn i København.  

Læs mere om Cobe her

I Cobe var man hurtige til at give sig i kast med kunstig intelligens.

- Jeg begyndte ret tidligt at arbejde med AI. Nærmest lige efter, at man begyndte at høre de første ting om det, fortæller Max Neumeister.

I dag er AI en helt integreret del af virksomheden arbejde, og man opdager hele tiden nye måder at bruge teknologien på.

- Vi udvikler os helt vildt meget. Vi bruger det næsten til alt, uddyber Max Neumeister.

Et konkret sted, hvor AI skaber særlig meget værdi, er i arbejdet med at optimere og finpudse virksomhedens visuelle kommunikation. Her bruger man AI teknologier til at lave små justeringer og øge detaljegraden, for at bringe livet ind.

- AI er en super stor hjælp i forhold til realisme, fortæller Max Neumeister. 

Med AI ved hånden, leverer Cobe mere kreative og detaljerede visualiseringer, der bedre kan kommunikere deres visioner og idéer. Teknologien er med til at gøre projekter og store sammenhænge mere håndgribelige og konkrete. Derudover fungerer teknologiens evne til lynhurtigt at skabe nogle praktiske strukturer og færdige projekter som en unik inspirationskilde og dialogstarter.  

I gamle dage skulle man gå på nettet og søge en hel masse billeder igennem. Nu gør man bare det, at man prompter det Max Neumeister, Head of Visuals hos Cobe

Den praktiske anvendelse – Fra skitse til færdigt projekt

Den praktiske anvendelse af AI fungerer således, at arkitetur-teamet modellerer nogle bygninger/projekter op i 3D, som danner grundlag for det visuelle arbejde. Herefter arbejder man, med AI, videre med detaljerne. Det gør man på forskellige måder. Herunder kan du finde konkrete eksempler på, hvordan AI bruges i arbejdet med visualiseringer. 

Implementering af liv

Når Cobe skal præsentere deres arbejde er det vigtigt at kunne vise en vision for det, man gerne vil have sker i forskellige byrum og projekter. Det handler om at kunne vise en interaktion mellem rum og mennesker. Det sikrer man ved at implementeringen af liv.

- Vi bruger det lige nu meget til at implementere liv i vores billeder fortæller Max Neumeister.

Med AI ved hånden kan man skabe langt bedre resultater end før.

- I gamle dage skulle man gå på nettet og søge en hel masse billeder igennem. Nu gør man bare det, at man prompter det, forklarer Max Neumeister og uddyber:

- Vi kører det her igennem nogle programmer og fortæller den, hvad den skal lave, og så lige pludselig har man duer, cykler og alt muligt andet

Du kan se en visualisering af, hvordan det ser ud, når virksomheden arbejder med at implementere liv i deres billeder herunder.

Referencer

Kunstig intelligens spiller også en stor rolle, når det kommer til at arbejde med referencer. Her bruges teknologien til at få inspiration til nye designs. Man udforsker, hvad der er muligt og får ideer til, hvordan man kan arbejde videre.

Om processen med referencer og AI forklarer Max Neumeister:

- Det vi også gør er, at vi laver vores egne referencer ud fra nogle referencer, vi allerede har i forvejen. Det vil sige, at vi f.eks. samler 5 billeder, som vi synes er flotte. Så spørger vi: Hvad sker der, hvis vi kombinerer de her ting? Han uddyber:

- Så kan jeg sige, at det her billede skal have en stor vægt, og det her skal have en mindre. Man kan kombinere de her billeder uendeligt mange gange og få uendelig mange forskellige resultater.

På visualiseringen herunder kan du se, hvordan Cobe, ud fra to nuværende designs, kan få ideer til fremtidige designs.

Ifølge Max Neumeister har AI været med til at nyfortolke arbejdet med design på. Han forklarer, at der ofte kommer mange resultater ud, som man ikke nødvendigvis kan bruge til noget, men at der ofte elementer til stede, som man kan arbejde videre med, og som man konkret kan forholde sig til. Og så giver det ofte nogle helt nye perspektiver og idéer.

Byrumsanalyse  

AI bruges også til at lave byrumsanalyser af forskellige bygninger og områder. Her kan kunstig intelligens lynhurtigt illustrere, hvordan noget ser ud i dag, og hvordan det ville se ud i en anden kontekst, forklarer Max Neumeister.

- Hvad gør det med pladsen? Hvad gør det ved byrummet? Hvad er potentiale for at udnytte pladsen noget mere? Hvor ligger der noget kvalitet

Nedenfor kan du set et eksempel på en byrumsanalyse af Industriens Hus, og hvordan konteksten påvirker følelsen omkring arkitekturen.  

Inden AI blev denne type arbejde lavet i Photoshop, hvilket var meget mere tidskrævende og ressourcetungt.

- Det her tog mig 5 minutter. Det ville før have taget mig en hel dag, fortæller Max Neumeister og uddyber:

- Det er virkelig spændende at kunne lave nogle lynhurtige skitser.

Der er mange flere eksempler på brugen af AI i Cobe, men fælles for dem er, at de alle er med til at give en fornemmelse af, hvad man kan gøre, og hvordan noget kunne se ud. AI er på den måde både et helt praktisk værktøj, der forbedrer det daglige arbejde – men det er også et idéværktøj, der kan sætte skub i kreative processer og starte nye dialoger.

Arbejdet med AI kræver en del revidering, tilpasning og dialog undervejs, men vejen fra reference til skitse til det endelige resultat er en spændende rejse, som hos Cobe i høj grad er båret af og muliggjort med AI.

Det her tog mig 5 minutter. Det ville før have taget mig en hel dag Max Neumeister, Head of visuals hos Cobe

Resultater   

I Cobe er man begejstrede for AI og de resultater teknologien muliggør. Max Neumeister forklarer eksempelvis, hvordan teknologien kan skabe tusindvis af referencer på 10 minutter ,og hvordan dette sparer store mængder tid.

- Man får rigtig hurtigt rigtig mange idéer og eksempler.

I arbejdet med at implementere liv og realisme i billederne er det ikke nødvendigvis tidsbesparelse, der er det væsentlige. Her er det i stedet kvaliteten, der er blevet væsentligt forbedret. Teknologien gør simpelthen, at ’livet’ i billederne bliver langt mere realistisk og slutresultatet derfor bliver markant bedre. Max Neumeister beskriver det som en massiv kvalitetsforøgelse.

Hos Cobe er inspirationsaspektet af kunstig intelligens også meget værdifuldt, og åbner op for helt nye måder at arbejde på.

- Det er enormt spændende at arbejde ud fra sådan nogle hurtige skitser, som giver en fornemmelse af, hvad man kan gøre, og hvordan det ser ud, fortæller Max Neumeister.

- Kvaliteten og hastigheden er ret sjov at opdage, at der kommer så meget så hurtigt.

Fremtidens arkitekter – ambitioner med AI

På baggrund af de gode erfaringer med AI, arbejder man i Cobe nu på at kunne bruge teknologien til at lave analyser af bygninger. Her er ambitionen, at man kan bruge kunstig intelligens til at lave f.eks. vindstudier og få en bedre forståelse af kvadratmeter, volumen mm. På den måde ville man med AI lynhurtigt kunne se, hvordan specifikke designændringer eksempelvis påvirker antallet af kvadratmeter.

Mød Max

Max Neumeister er oprindeligt fra Tyskland, men er uddannet arkitekt fra Arkitektskolen i Århus. Han har været ansat i Cobe i mere end 6 år, og er i dag Head of Visuals. Qua hans rolle, har han det overordnede ansvar for virksomhedens visuelle kommunikation. 

Et billede, der indeholder Ansigt, tøj, person, menneske

Automatisk genereret beskrivelse

 

Vil du vide mere?

Her kan du finde andet relevant information om AI. Du kan blandt andet gå på opdagelse i andre user-cases eller se vores kommende kurser.

Se kommende AI-relaterede kurser Find flere AI-cases

DI Kreative Ehverv, DI Rådgiverne, DI Hovedstaden, Danske Arkitektvirksomheder, Visualisering, Design

Relateret indhold