F.C. København reducerer ekspeditionstiden og øger omsætningen med AI-drevet bod
Med introduktionen af den AI-drevne bod Parken GO har F.C. København formået at reducere ekspeditionstiden med knap 80% og øget omsætningen med op imod 15%. Samtidig får fansene hurtigere betjening og en mere gnidningsfri stadionoplevelse. Læs mere om konceptet her og få et indblik i, hvordan avanceret AI-teknologi baner vejen for fremtidens selvbetjening.
I februar 2024 introducerede F.C. København og Parken, som de første i Skandinavien, en ny type selvbetjeningsbod, hvor gæster kan hente mad og drikke uden at skulle stå i kø for at betale. Boden kaldes Parken Go og kan findes på Parkens C-tribune.
Processen er enkel: du scanner dit kreditkort ved indgangen, tager de varer du ønsker, og forlader boden - herefter trækkes betalingen automatisk på dit kreditkort. I boden anvendes visual AI-teknologi til automatisk at registrere de varer, du tager, hvilket fjerner behovet for at stå i kø.
Det er værd at nævne, at du ikke bliver videooptaget; i stedet oprettes en computergenereret avatar af dig, som slettes, når du forlader boden. Du kan se en illustration herunder:
Generelt set synes FCK-fans, at det er fedt, når vi gør noget, hvor vi er foran de andre klubber. Det gælder på alle plan Brian Månsson, Venue Director, F.C. København
Problematikken der løses gennem brug af AI i Parken
Det var udfordringer med lange køer og utilfredshed blandt tilskuere, der blev startskuddet til arbejdet med AI. Man begyndte at undersøge, hvorvidt man kunne integere AI som en del af stadionoplevelsen for at skabe en bedre oplevelse.
- Da jeg startede hos F.C. København for knap tre år siden, var noget af det første, der lå på mit bord problematiken omkring voldsomt lange køer og en generel utilfredshed med, hvordan tingene blev gjort, fortæller Brian Månsson, Venue Director hos F.C. København.
3 hurtige om Parken
- Parken er Danmarks største stadion og hjemmebanen for F.C. København
- Stadionet har en kapacitet ved fodboldkampe på 38.065 siddepladser.
- Parken ejes af Parken Sport & Entertainment A/S, men udlejes til F.C. København P/S
Man valgte derfor at undersøge, mulighederne for, at optimere procesen omkring køb i boderne under fodboldkampe. Her måtte man hurtigt arkende, at der var visse begrænsninger.
- Vi fandt ret hurtigt ud af, at som det så ud på daværende tidspunkt, var det ikke en mulighed at flytte på murene, så vi begyndte at sætte træningsprogrammer igang til medarbejderne og arbejde med et bedre og mere effektivt sortiment, fortæller Brian Månsson.
Sideløbende forsøgte man at kortlægge, hvad der lå af mere utraditionelle muligheder, som i samspil med ovenstående, kunne være med til at effektivisere boderne. Her trak man blandt andet på viden, som F.C. København har fået på inspirationsbesøg i udlandet.
- Vi undersøgte, om man kunne sætte noget i søen, hvor man gjorde ting anderledes. Jeg har tidligere set brudstykker af, hvordan man kunne gøre det, blandt andet under besøg til UK og USA.
På den baggrund valgte man at igangsætte implementeringen af en AI-bod, hvilket betød, at man måtte fjerne den traditionelle kasselinje og det dertilhørende betjeningsmodul.
Når man træder ind i boden, efter at have scannet sit betalingskort (enten digitalt via Apple Pay eller fysisk), vil kameraerne i boden registrere en, som illustrationen tidligere viste. Du bliver altså til en midlertidig avatar, som følges af kameraerne, og når du igen forlader boden, vil systemet have registreret, hvad du har taget og trukket pengene.
De konkrete resultater
Resultaterne af implementeringen af Parkens AI-drevet bod Parken GO, taler for sig selv. Eksepeditionshastigheden, som måles fra du påbegynder din bestilling, til du har betalt og forladt boden, er forkortet fra ét minut og tyve sekunder til et sted mellem 15-20 sekunder. Brian Månsson fortæller, at det ikke kun har været effektivt til at nedbringe den massive kø, som man forhen kunne opleve:
- Det er sjove for os er, at vi i kombination med den forkortede eksepeditionstid også oplever en stigning i omsætningen pr. eksepediton på 10-15%
Ser man bort fra de, som ikke har dækning på deres kort, når de forlader boden, går transaktionerne korrekt igennem i 99,8% af tilfældende.
Vi har set en klar ændring i oplevelsen af, hvordan det er at stå i kø – fordi der stort set ikke længere er kø på det afsnit Brian Månsson, Venue Director, F.C. København
Fremtiden byder på massiv udrulning af AI i Parken
Fremtidsudsigterne for AI i Parken ser lovende ud med flere spændende initiativer på tegnebrættet. F.C. København planlægger at udvide Parken GO-konceptet til andre dele af stadion for at maksimere den positive effekt af den AI-drevne bod.
I Parken prioriteres sikkerheden højt, og her ser man også et potentiale for teknologien. Derfor arbejdes der på at anvende AI til at identificere og nægte adgang til personer, der er registreret på F.C. Københavns interne karantænelister samt politiets karantænelister.
Samlet set forventer F.C. København, at teknologien inden for en relativt kort årrække vil spille en stor rolle i at skabe den optimale stadionsoplevelse.
Mød Brian
Brian har været Venue Director hos F.C. København siden 2022. Han har en baggrund inden for hospitality og eventdrift, blandt andet som Director of Operations hos BellaGroup, der driver Bella Center Copenhagen. Brian har qua sin rolle hos F.C. København det overordnede ansvar for, at stadionet fungerer optimalt, og at rammerne for en førsteklasses oplevelse er til stede, så alle besøgende i Parken har en god oplevelse.
Vil du vide mere?
Her kan du finde andet relevant information om AI. Du kan blandt andet gå på opdagelse i andre user-cases eller se vores kommende kurser.
DI Kultur, Turisme og Oplevelser, DI Hovedstaden, Salg, Visualsering