Vi rådgiver dig

Kombinationen af blended care og AI har vist sig effektiv hos Danmarks første online psykologhus - We.Care

We.Care har integreret en avanceret AI Recommendation Engine i deres behandlingsmodel, hvilket har resulteret i mere skræddersyet og effektiv psykologhjælp. Ved at kombinere traditionel samtaleterapi med digitale selvhjælpsværktøjer og psykoedukativt indhold, formår We.Care at optimere behandlingsforløbene, til gavn for både klienter og behandlere.

Udklip fra samtale mellem DI og Claus Rødgaard, CEO, We.Care

Hos We.Care har man nytænkt det traditionelle og stationære psykologhus. Virksomhedens forretningsmodel bygger i høj grad på kreativitet og innovation, og det var derfor helt naturligt at undersøge, hvilke muligheder der lå i AI, og om teknologien kunne være med til at forbedre servicen.

Med støtte fra Innobooster, en del af Innovationsfonden, har We.Care i dag udviklet en AI-løsning, der skal hjælpe psykologerne med at arbejde mere effektivt og give klienterne en bedre og mere individuel oplevelse. Samtidig håber man på at kunne hjælpe endnu flere.

- Træder man et skridt tilbage, er sundhedssystemet, herunder psykologbehandling, et område, hvor det er oplagt, at AI kan understøtte, fortæller Claus Rødgaard, CEO hos We.Care

Det understreges at We.Care nøje følger anbefalinger fra Psykologforeningen og ser AI som en støtte til den menneskelige indsats.

3 hurtige om We.Care

  • We.Care er en platform, der tilbyder psykologhjælp online.
  • Virksomheden er grundlagt i 2018.
  • Hos We.Care har mere end 100 autoriserede psykologer tilknyttet.

Læs mere om We.Care her

Vi kan ikke bare producere uendelige mængder af psykologer, så hvis vi kan hjælpe de dygtige psykologer vi har med et værktøj, der kan gøre deres arbejdsgang lettere, kan vi i sidste ende kan hjælpe flere mennesker Claus Rødgaard, CEO, We.Care

Inspirationskilden var en musiktjeneste vi alle kender

Hos We.Care er arbejdet fokuseret på diagnosticering, forebyggende behandling, behandling og efterbehandling. Psykologerne har dagligt en bred kontaktflade, og hver klient gennemgår forskellige tests og besvarer diverse spørgsmål for at kortlægge, hvor der er eventuelle problematikker, og hvor der skal sættes ind.

- Vi får en masse data ind om, hvordan den enkelte klient har det. At kunne køre AI på det ville selvfølgelig være helt fantastisk, men vi har haft fokus på, hvad vi kan gøre i dag, med de muligheder teknologien giver os nu, fortæller Claus Rødgaard.

Derfor har man taget udgangspunkt i noget af det materiale, man allerede har til rådighed til udviklingen af AI-løsningen. Hos We.Care har man siden 2018 produceret og publiceret mere end 200 stykker indhold, der spænder fra vidensartikler og lydfiler, til specifikke øvelser målrettet forskellige grupper med forskellige behov.

For at få størst muligt udbytte af indholdet, lod man sig inspirere af Spotifys "AI Recommend songs and playlists", der anbefaler sange og playlister til lyttere baseret på brugerens tidligere tendenser.

- Det vi har gjort, som du måske kender fra Spotify, er at give hver psykolog mulighed for at sammensætte en playliste med content til den enkelte klient. Her kan AI understøtte psykologen ved at komme med forslag til andet indhold, såsom øvelser og artikler, der passer til klienternes behov. Forslagene baseres både på klienternes præferencer og på, hvad psykologen tidligere har vurderet som gavnligt for den enkelte, uddyber Claus Rødgaard.

Den konkrete løsning & tankerne bag

We.Care har fået udviklet deres egen ”AI Recommendation Engine”. Med den har de nu mulighed for at matche klienterne med relevant indhold fra We.Cares Selfcare-bibliotek.

For psykologerne er AI Recommendation Engine designet som et essentielt værktøj, der kan lette deres arbejdsgange - særligt i forbindelse med at virksomheden bevæger sig mod en øget anvendelse af det såkaldte Blended Care (Blended Care kombinerer traditionel samtaleterapi med digitale løsninger som selvhjælpsværktøjer, hjemmeøvelser, opfølgningsbeskeder og andre psykoedukative ressourcer).

Hos We.Care foregår arbejdet online, og teknologien er integreret i alle chatdialoger mellem psykolog og klient. Dette gør det muligt for psykologerne at sende relevant materiale direkte til klienterne i et lukket chatsystem. Her kan behandler og klient skrive frem og tilbage om behandling, øvelser m.v. Systemet giver desuden klienten mulighed for at stille spørgsmål, hvis der er tvivl om øvelser eller andre aspekter af behandlingen. Det reducerer ikke kun den tid, psykologerne bruger på at planlægge og tilpasse behandlingsforløb, men sikrer også, at klienterne modtager indhold, der er målrettet deres specifikke og individuelle problemstillinger.

For at sikre kvaliteten og relevansen af det foreslåede indhold, skal alt indhold som modellen foreslår godkendes af psykologerne, inden det når frem til klienterne.

Løsningen er ikke kun baseret på We.Cares egne tanker. Som det er tilfældet med mange af de arbejdsmetoder og initiativer, som We.Care udfører, er løsningen også baseret på videnskabelig evidens med det formål at hjælpe så mange som muligt gennem en så effektiv og vidensbaseret tilgang som muligt.

- Forskning viser, at når vi giver klienterne nogle værktøjer og samtidig giver dem mulighed for at læse om dem og genbesøge dem, bliver klienten hjulpet bedre, fortæller Claus Rødgaard.

Claus Rødgaard uddyber:

- Det er altså både et spørgsmål om at kunne hjælpe flere, men samtidig et spørgsmål om, at det faktisk viser sig, at klienten bliver hjulpet bedre.

Nedenfor ses en visualisering af et gennemsnitligt behandlingsforløb hos We.Care - AI-teknologien bruges især punkterne "Selfcare", hvor klienten skal udføre øvelser eller lignende hjemmefra.

Det handler i bund og grund om, at vi får klædt folk på til at leve et godt liv resten af livet Claus Rødgaard, CEO, We.Care

Fremtidsperspektiver for We.Care og AI i sundhedssektoren

Hos We.Care forestiller man sig en fremtid, hvor AI i højere grad vil spille en rolle i psykologisk behandling, og hvor teknologien tjener som støtte til både psykologer og klienter. We.Cares teknologibegejstring understøtter deres ønske om at bruge AI til at hjælpe psykologer med at skabe mere målrettede og effektive behandlingsforløb, hvor hvert forløb tilpasses til den enkelte klients behov.

Claus Rødgaard understreger samtidig, at han ikke kan forestille sig, at AI nogensinde vil erstatte den menneskelige faktor, som for ham at se er afgørende i et godt behandlingsforløb. Claus Rødgaard og We.Care betragter i stedet AI som en teknologi med potentiale til at løfte hele sundhedssektoren. Selvom de endnu ikke har konkrete AI-initiativer på vej, anser Claus Rødgaard det som naturligt at tage næste skridt med AI i den nærmeste fremtid.

Mød Claus

Claus Rødgaard er ansat som CEO hos det online psykologhus We.Care. Han har været ansat i virksomheden siden januar 2024. Inden da var Claus, Vice President for Digital Marketing og Ecommerce hos Nilfisk. Claus har desuden en kandidatgrad i strategic management fra Aarhus Universitet.

Vil du vide mere?

Her kan du finde andet relevant information om AI. Du kan blandt andet gå på opdagelse i andre use-cases eller se vores kommende kurser.

Se kommende AI-kurser Find flere use-cases