Selvevalueringsværktøj

Brug D-mærkets gratis selvevalueringsværktøj og find ud af hvilke kriterier og krav som passer til din virksomhed i forbindelse med it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse – herunder dataetik og AI.

Hvem er dette værktøj til?

Din virksomhed kan bruge D-mærkets gratis selvevalueringsværktøj til at få et overblik over virksomhedens aktuelle status indenfor it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse – og hvor der er plads til forbedring.

Ved hjælp af en række spørgsmål, vejledninger og skabeloner guider selvevalueringen til de nødvendige initiativer for at højne sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse samt for at få tildelt D-mærket, hvis det ønskes.

I D-mærket starter arbejdet med AI ved at virksomheden foretager en mapping af de AI-baserede ”use-cases”, som virksomheden har, og som kan påvirke mennesker. Denne mapping sker i kriterie 1 (Styring og forankring i ledelsen).

Herefter skal virksomheden foretage en individuel risikovurdering af den enkelte AI-baserede use-case. Til det formål kan virksomheden bl.a. finde hjælp i skabelonen for konsekvensanalyse samt katalog over typiske AI-relaterede risici.

Hvem er D-mærket?

D-mærket er det første af sin art i verden, der forbinder it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse i én og samme mærkningsordning.

For at opnå D-mærket skal virksomheden opfylde en række kriterier med krav indenfor både it-sikkerhed, databeskyttelse og dataetik – herunder AI.

Antallet af kriterier, en virksomhed skal leve op til, afhænger af virksomhedens størrelse, forretningsmodel, brug af data, it og dens indflydelse på mennesker.

Hvis virksomheden anvender AI, skal den leve op til D-mærkets kriterie 7 vedrørende pålidelige algoritmer og kunstig intelligens. Læs mere om D-mærkets kriterier her.

For at se det fulde kriteriesæt og få tildelt det antal kriterier og krav, som passer til din virksomhed, skal I blot oprettes i D-mærkets selvevalueringsværktøj. Tryk på ”Kom i gang” på d-maerket.dk.

D-mærket skaber intern værdi for virksomheden, fordi det bl.a. sikrer overblik og ledelsesfokus, og også styrker virksomhedens måde at arbejde på. Desuden skaber D-mærket værdi udadtil ved at signalere digital tryghed overfor kunder, leverandører og øvrige samarbejdspartnere, som så nemt kan navigere efter og vælge de virksomheder, der arbejder sikkert og ansvarligt med data.  

Bag D-mærket står Industriens Fond i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk. D-mærket støttes af Digitaliseringsstyrelsen og er en uafhængig privat organisation.

Hvad er for alle og hvad er for medlemmer af Dansk Industri?

D-mærkets selvevalueringsværktøj samt vejledninger og skabeloner er gratis for alle, mens prisen for et årligt tilsyn ligger på DKK 2.800 - 52.250 afhængig af virksomhedens størrelse.

D-mærket afholder gratis kurser og workshops for DI medlemmer indenfor D-mærkets kriterier, der omhandler it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse.

D-mærket og AI-forordningen

Der er god overensstemmelse med D-mærkets krav til pålidelige algoritmer og kunstig intelligens og EU AI Acts krav til ”høj risiko” AI-baserede use-cases som beskrevet i kapitel 2 i EU AI Act (artikel 8 – 15).

D-mærket kan (som minimum) anvendes som ramme for at arbejde med AI baserede ”use cases” med hhv. ”begrænset risiko” og ”minimal risiko”.

Vejledninger

Guide til EU's AI-forordning

Læs mere

Gratis selvevalueringsværktøj

Få styr på hvilke kriterier og krav som passer til din virksomhed i forbindelse med it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse – herunder dataetik og AI.

Kom igang hos D-mærket
Hjælp til D-mærket

Hjælp til D-mærket

Mikael Jensen

Direktør
MIJE@D-MAERKET.DK
+45) 33 77 38 73
D-mærket

Spørgsmål til DI

Henrik Fabrin

AI Lead
HEFA@DI.DK
DI Digital

Relateret indhold