Vi rådgiver dig

Hvordan AI kan være en innovationsdriver for SMV’er

Mange små og mellemstore virksomheder (SMV’er) anser AI for en teknologi, der er forbeholdt de store spillere. Erfaringer viser dog det modsatte: AI kan åbne enorme muligheder for SMV’er og skabe stor værdi. Nøglen ligger blandt andet i at starte småt, forstå teknologien gennem lavpraktisk brug og dermed opnå små produktivitetsgevinster.

Podcast

Lyt til artiklen som AI-genereret podcast (English)

00:00 00:00

Vejen til innovation starter med forståelse

"Begribe før begå” er et begreb, vi selv har skabt, og som bakkes op af adfærdsforskning. For eksempel peger studier på, at hands-on erfaring med teknologi reducerer kompleksitetsbarrierer og styrker evnen til at udvide anvendelsen. Denne forskning viser, at tidlige og overskuelige erfaringer med en ny teknologi skaber en solid ramme for at tage mere komplekse skridt senere hen.

Ved at starte med konkrete og enkle projekter kan virksomheder gradvist bygge den nødvendige forståelse og selvtillid til at udforske større innovationsmuligheder. Det er ikke bare en god leveregel – det er også en strategi, der virker, når man skal i gang med AI. Mange SMV’er oplever, at så snart de får hænderne i teknologien, opdager de nye anvendelsesmuligheder, som de aldrig havde forestillet sig.

Tag for eksempel Osvald Jensen A/S. Virksomheden begyndte deres AI-rejse med noget så simpelt som at bruge ChatGPT til administrative opgaver som mødeforberedelse og læsning af komplekse kundeforespørgsler. Det gav ikke kun tid tilbage til kerneopgaver, men inspirerede også CEO Lotte Bruun Jensen til at tænke på, hvordan AI kunne bruges bredere i virksomheden. Nu kigger de på, hvordan AI kan understøtte klimaregnskaber, overvåge miljøpåvirkningen og kvalitetssikre produktionen.

Små skridt, store muligheder

En af de største barrierer for SMV’er er en manglende forståelse af, hvad AI egentlig kan. Dette har vi uddybet i en artikel, hvor vi identificerede manglende forståelse som en af de fire primære barrierer for AI-adoption. Derfor giver det mening at starte med små, konkrete projekter, der skaber produktivitetsgevinster her og nu. Læs mere her: Sådan overvinder du de typiske barrierer for brug af generativ AI - DI

TN Værktøjsslibning er et godt eksempel. De begyndte med en simpel, skræddersyet AI-løsning til at finde information i deres ERP-system, som dækker mere end 100.000 prototyper om året. Det forbedrede ikke kun den interne vidensdeling, men gjorde også kundeservicen hurtigere og mere præcis. Ved at starte småt fik virksomheden bygget en forståelse for AI’s potentiale og frigjort ressourcer til at udvikle forretningen.

Til at understøtte dette viser 2x2-modellen, herunder, forholdet mellem produktivitet og innovation, både internt og eksternt. Visualiseringen illustrerer, hvordan du kan overveje fire forskellige indsatsområder, når du vil benytte AI:

  1. Fokus på at øge produktiviteten ved nuværende arbejdsmetoder, eller
  2. hvordan I leverer jeres produkter og services.
  3. Fokus på at innovere hvordan I arbejder, eller
  4. hvordan I lever værdi til jeres kunder.



AI som innovationskatalysator

Hos Scantox begyndte rejsen med generativ AI til tekstgenerering og udviklede sig hurtigt til at blive en integreret del af deres daglige arbejde, specielt inden for ESG og CSRD. Ud fra vores kvalitative interviews og analyser af AI-use cases ser vi en tydelig tendens: Virksomheder starter ofte med produktivitetsforbedringer, der giver umiddelbare gevinster, og bevæger sig dernæst mod de mere avancerede innovationsmuligheder. For eksempel, har Scantox opnået en årlig besparelse på 1-2 millioner kroner i konsulentydelser. Samtidig har medarbejderne fået værktøjer, der gør deres arbejde både mere tilfredsstillende og frigør tid til at udvikle forretningen.

No Zebra er et andet eksempel. De har udviklet en AI-løsning, der skaber indhold til alle digitale kanaler baseret på deres kunders data. Dette reducerer ikke kun produktionsomkostningerne for No Zebra, men giver også mulighed for at gentænke deres forretningsmodeller.

Interessant nok er AI-løsningen nemlig en naturlig forlængelse af deres kerneydelse: levering af marketing- og produkttekster. Hvor de tidligere udførte arbejdet manuelt, kan de nu med AI levere hurtigere, mere præcist og langt mere effektivt. Dette er et tydeligt eksempel på, hvordan AI kan bruges til at transformere og forbedre en virksomheds kerneydelser.

Se 2x2-oversigten herunder, hvor vi har plottet de fire omtalte virksomheders logoer ind. Den viser tydeligt, hvordan hver virksomhed begyndte deres AI-rejse med fokus på produktivitetsforbedringer og gradvist har bevæget sig mod innovation. En konkret illustration af pointen om, at små, praktiske erfaringer med teknologien kan danne grundlag for større, strategiske tiltag.

Download grafen som skabelon og se, hvor du selv kunne starte din rejse.

AI's potentiale hos SMV'er stort - men start småt

AI kan være en gamechanger for SMV’er – ikke kun som et værktøj til produktivitetsforbedringer, men også som en reel driver for innovation. En god tilgang er at starte småt, bygge erfaring og gradvist udvide anvendelsen. Ud fra de konkrete erfaringer fra virksomhederne og tilgangen om at ”begribe før begå”, kan man begynde med enkle projekter som at bruge AI-værktøjer til at automatisere gentagne opgaver, forbedre kundeservice eller analysere data mere effektivt. Dette kan skabe fundamentet for at udforske større innovationsmuligheder.

Disse små succeser er ikke kun værdifulde i sig selv, men fungerer også som fundament for større og mere innovative tiltag, der kan transformere virksomheden.

Vil du også opleve fordelene ved AI? Begynd din rejse med små, praktiske projekter, der hurtigt kan give resultater – og ban vejen for større innovation.

Hvor kan du finde mere inspiration til arbejdet med AI?

Hvis du vil blive endnu klogere på AI, leder efter vejledninger, praktiske erfaringer fra danske virksomheder, juridisk vejledning eller noget helt fjerde, kan du finde meget mere materiale om AI på di.dk/ai, som er en del af medlemsindsatsen 'AI for alle'.

Du kan for eksempel finde vores case studies om de omtalte virksomheder, Osvald Jensen, TN Værktøjsslibning, Scantox og No Zebra.

1. Generativ AI som multifunktionelt værktøj og en uundværlig sparringspartner hos Osvald Jensen A/S - DI

2. Fra 20 minutter til 20 sekunder: TN værktøjsslibning optimerer responstid og service med AI. - DI

3. Værdiskabelse i fokus - No Zebra optimerer processer med egenudviklet AI-værktøj - DI

4. AI rejsen hos Scantox: Fra tekstgenerering til værdifuld ESG-sparringspartner - DI

Vil du hellere lytte end læse? Du kan lytte til AI use casene som podcast her

Gå på opdagelse i Dansk Industris 'AI-univers' her – en del af 'AI for alle'-indsatsen.

Du er velkommen til at downloade 2x2 modellen, i højre side og lade dig inspirere.

Få inspiration fra andre

Gå på opdagelse i DI medlemmers brug af AI, eller se vores kommende AI kurser.

Events og kurser om AI Cases og eksempler

Relateret indhold