Sådan skaber du mere tid til dine kerneopgaver med generativ AI
I denne guide viser vi, hvordan generative AI-assistenter kan effektivisere arbejdsgange, der ofte stjæler værdifuld tid fra både ledere og medarbejdere. Med de rette værktøjer - og vaner - kan du reducere omkostninger, øge kvaliteten i dit arbejde og få mest muligt værdi ud af din tid.
I 2024 lavede vi hos DI en medlemsundersøgelse omkring brugen af generativ AI i danske virksomheder, og resultaterne var ret slående. 58% mener at opgaver løses hurtigere ved at bruge AI, og 30% mener at kvaliteten øges.
Men hvordan gør du så, når du sidder der foran computeren? Hvad skal du spørge den om? Og hvilken model skal du bruge?
Læs med og få svar på netop det, og se hvordan andre virksomheder har haft succes med at få AI ind under huden.
Hvordan bruger du generativ AI
Når du skal i gang med generativ AI er det første du skal tage stilling til hvilken udbyder, og hvilken assistent, du vil benytte. Det kan være en jungle at finde rundt i, og vi forstår godt, at det kan være overvældende.
Du kan finde tryghed i, at de fleste modeller er i stand til at løse dagligdagsopgaver til et tilfredsstillende niveau, og at det oftest er ved meget specifikke opgaver som programmering og matematik, at modellerne begynder at differentiere sig.
AI assistenterne udvikler sig fra dag til dag, så det er svært at anbefale én specifik. Vi kan sige, at Microsofts ChatGPT, i skrivende stund, er den mest populære AI assistent, og at den både håndterer tekst og billedegenerering. Det er her, de fleste har startet deres AI rejse.
Andre amerikanske assistenter er:
- Gemini (Google)
- Claude.ai (Anthropic)
- Grok (X)
- Perplexity.ai
- Llama (Facebook – OBS: Open source model der skal hentes og køres lokalt)
Ønsker du en europæisk assistent, så er franske Mistral.ai et godt eksempel.
Når du vælger en AI assistent, kan der være en række andre relevante juridiske overvejelser. Du kan blive klogere på hvem der ejer AI genereret indhold, og hvor din data bliver gemt i vores øvrige indlæg. Det er desuden altid vores anbefaling, at være påpasselig med at bruge personfølsomme oplysninger i AI modeller - specielt uden for EU.
Når du har valgt en udbyder, som du ønsker at starte hos, så er det blot at oprette en konto, og begynde at give den opgaver.
Hvad kan generativ AI bruges til?
Okay. Lad os blive helt konkrete og komme med nogle eksempler på, hvordan du lynhurtigt kommer i gang med at få værdi af AI assistenter.
Osvald Jensen
Hos Osvald Jensen A/S benytter man AI til at optimere en række administrative opgaver, og har haft stor succes ved at starte med det lavpraktiske. Ved hjælp af AI håndterer virksomheden stillingsopslag, LinkedIn-opdateringer, korrekturlæsning og oversættelser, hvilket frigør tid og ressourcer til andre vigtige opgaver.
E-mails
Mange mennesker (måske dig?) kan bruge rigtig lang tid på at formulere et godt mailsvar. Måske skal du formulere noget teknisk på engelsk? Måske er du nervøs for, om der sniger sig en stavefejl ud til bestyrelsen? Eller måske er det en svær kundesamtale, der skal gribes rigtigt?
Her vil en AI assistent kunne lave hele svaret for dig, hvis du blot smider den mail, du ønsker, at den skal svare på ind i assistenten. Hvis du i forvejen har forsøgt at udarbejde et svar, så kan du også få sparring af din assistent.
Smid dit udkast ind i assistenten, og giv den en af følgende instrukser
- Oversæt denne mail til engelsk
- Ret eventuelle stavefejl i denne mail
- Tilpas tonen i denne mail til at være mere venlig og kundeorienteret
På den måde kan du i løbende dialog rette frem og tilbage, indtil du opnår det resultat, du ønsker.
Se her et tænkt eksempel på en mail, som nok har haft godt af at få en mere kundeorienteret vinkel på.
Forberedelse til møder
Uanset om du afholder kunde- eller partnermøder, så er der ofte forberedelse involveret. Det kan være, at der skal undersøges baggrundsinformation eller forberedes nogle afdækkende spørgsmål.
Lad os antage, at du skal til et møde med en AI konsulent, der skal hjælpe med at afdække, om i kan træne en AI model på jeres eget data. Hvad bør du have klar til mødet? Det er et spørgsmål, som de fleste vil have svært ved at svare på.
Prøv at indsæt din branche i det manglende felt og spørg din AI assistent følgende:
- Jeg arbejder i ____ branchen, og skal til møde med en AI konsulent. Formålet med mødet er, at de skal vurdere, om der kan trænes en AI model med udgangspunkt i vores eget virksomhedsdata. Jeg er meget i tvivl om, hvad de vil spørge mig om. Hvad bør jeg have forberedt til mødet? Er der nogle tanker, jeg bør gøre mig? Og er der til sidst noget, jeg bør huske at afdække med konsulenterne?
Som eksempel har vi indsat "Revisionsbranchen", og får på få sekunder leveret nedenstående forslag:
Indholdsproduktion
Langt de fleste virksomheder i Danmark laver en eller anden form for skriftligt indhold. Om det er opslag til virksomhedens sociale medier, jobopslag eller produktbeskrivelser. Så længe at tekstforfatning er omdrejningspunktet, så vil de generative AI assistenter formentlig kunne hjælpe.
Københavns Smedelaug
Før i tiden skrev Københavns Smedelaug deres LinkedIn-opslag manuelt, hvilket tog ca. én time per opslag. Nu bruger de AI-sprogmodeller, hvilket har reduceret tiden til ca. 10 minutter per opslag og forbedret kvaliteten betydeligt.
Et eksempel på en opgave, som Københavns Smedelaug kunne stille deres AI assistent ses her:
”Skriv et LinkedIn-opslag om et kommende event arrangeret af Københavns Smedelaug. Opslaget skal være professionelt og engagerende. Her er nogle detaljer, der skal inkluderes:
- Eventet er et netværksevent for medlemmer og interesserede inden for smedefaget.
- Det vil finde sted den 1. september hos Dansk Industri ved Rådhuspladsen.
- Der vil være oplæg fra brancheeksperter, live demonstrationer, workshops og rundbordsdiskussioner.
- Tilmelding skal ske via et link, som jeg vil indsætte senere.
- Opslaget skal opfordre folk til at tilmelde sig og deltage.
Brug gerne emojis og hashtags, der passer til emnet. Opslaget skal være inspirerende og informativt.”
Efterfølgende producerer den generative AI assistent dette indlæg:
Som du kan se, så er der massere at muligheder for at skabe værdi med generative AI assistenter. Vores vurdering er, at vi kun har set toppen af isbjerget. Ligesom med udgivelsen af computeren og internettet, så tager det tid at afdække alle de steder, hvor teknologien kan skubbe til udviklingen.
Flere eksperter peger på, at hvis bare man tager de frit tilgængelige generative AI modeller i brug, så kan man øge sin produktivitet med 10-30%. Det kan stige til op mod 70%, hvis man får sin egen AI model, der bygger på virksomhedens data. Dét er en konkurrencemæssig fordel, der kan vinde topledelsens opmærksomhed.
Hvad så nu?
Hvis du aldrig har prøvet en AI assistent, så er første trin at oprette en konto, og det kan du gøre i dag. Eller måske - nu? Hvis du er i tvivl om hvilken model, så start med ChatGPT eller Mistal AI. Du behøver ikke at være AI ekspert for at få gavn af teknologien. Faktisk har indgangsbarrieren aldrig været lavere. Måske opdager du, at AI kan bruges på flere områder, end du først regnede med.
Hør bare hvad Lotte fra Osvald Jensen har at sige:
Vi håber, at du er blevet klogere på, hvordan du kan benytte generative AI agenter til at skabe mere tid til dine kerneopgaver.
Hvis du gerne vil blive endnu klogere på AI, så besøg vores ”AI for Alle” univers. Her kan du finde yderligere cases og ressourcer om AI i praksis. Derudover tilbyder vi kurser og events, som kan hjælpe dig med at tilegne dig viden og kompetencer inden for AI.
God fornøjelse med at udforske AI’s muligheder i hverdagen!