ATA-carnet
Et ATA-Carnet er et tolddokument, som anvendes ved midlertidig indførsel af varer til lande i ATA konventionen. Det kan være udstillingsgods, vareprøver til demonstration, fagligt udstyr og værktøj. Bestil dit ATA-carnet her.
På denne side:

Hvad er et ATA-carnet og hvad omfatter det?
Et ATA-Carnet er et tolddokument, som erstatter ind- og udførselspapirer ved midlertidig indførsel af varer i et land. Det anvendes typisk i forbindelse med varer til messer og udstillinger, vareprøver og prøvekollektioner, eller fagligt udstyr og værktøj i lande, som er med i ATA konventionen. ATA-carnet-ordningen er baseret på en international aftale om at tillade midlertidig import i et andet land.
Varer opført på et ATA-carnet må hverken sælges, udlejes eller bortgives i indførelseslandet.
Fordele ved at bruge et ATA-carnet
Når man anvender et ATA-carnet, sparer man både tid og penge:
- Der skal ikke betales told/afgifter eller stilles sikkerhed/depositum for varerne på carnetet, når de indføres i modtagerlandet.
- Der skal ikke udfyldes nogen form for toldblanketter.
- Det er ikke nødvendigt at benytte udenlandske speditører til at ordne toldformater.
- Man kan rejse ubegrænset med det samme carnet i et helt år til de lande, som er med i ATA konventionen.
Der kan være enkelte begrænsninger i visse lande. Man kan se aftalen for de enkelte lande her.
Varer der kan sendes på et ATA-carnet
- Varer til messe eller udstillingsgods.
- Vareprøver og varer til demonstration (prøvekollektioner).
- Fagligt udstyr som for eksempel: Udstyr til brug ved konferencer og lignende, radio- og TV-udstyr, musikinstrumenter, filmudstyr, værktøj til brug ved montering, afprøvning eller reparation af maskiner, udstyr til brug for læger, arkæologer, zoologer samt køretøjer specielt indrettet i forbindelse med et af ovennævnte områder, for eksempel rullende værksteder eller laboratorier.
Varer der IKKE kan sendes på et ATA-carnet
- Entreprenørmateriel og værktøj samt andet materiel til bygning, vedligeholdelse eller reparation af bygninger.
- Udstyr til brug af arbejde i jorden f.eks. landbrugsmaskiner til pløjning og høst.
Regler ved brug af ATA-carnet
- Varer/udstyr må ikke sælges, udlejes eller bortgives i indførelseslandet
- Varer/udstyr skal til enhver tid kunne identificeres
- Varer/udstyr anførtet i ATA-carnetet skal ejes af et firma eller en fysisk og kuridisk person med bopæl i Danmark.
- Entreprenørmateriel kan kun udføres på et carnet, såfremt det skal anvendes til udstillings- eller demonstrationsbrug.
OBS
Genudførselsfristen kan fastsættes kortere end gyldighedsperioden af import-landets toldmyndigheder (se tolderens påtegning på carnetet).
Hvordan får jeg et ATA-carnet?
Du kan hurtigt og nemt bestille dit ATA-carnet via DI's online portal til digitale eksportdokumenter. Du skal have oprettet en godkendt bruger for at kunne tilgå portalen. Herfra kan du bestille og udfylde carnetet med oplysninger om firmanavn, gods, rejsesæt m.m.
Det er helt gratis at få oprettet en bruger. Det er desuden vigtigt, at du giver DI Certifikatservice besked, hvis der sker ændringer i dine ansættelsesforhold, eller hvis du forlader virksomheden.
Bestil ATA-carnet på vores online portal
Sådan udfylder du ATA-carnet i vores online portal
Du logger på portalen som godkendt bruger, og du bestiller og udfylder carnetet med oplysninger om firmanavn, gods, rejsesæt m.m.
Carnetet skal skrives på engelsk (med mindre det udelukkende skal bruges i Norge eller på Færøerne) - nogle få lande har specielle krav til hvilket sprog, der skal anvendes.
Angiv antallet af carnet-blade du skal bruge, dvs. antal rejser der skal indsættes i carnetet.
Ved "Repræsenteret af" angives den eller de personer, der foreviser carnetet til både de danske og de udenlandske toldmyndigheder. Hvis en anden person, end den angivne, repræsenterer ansøger, forsynes denne med en fuldmagt. Bemærk at fuldmagten skal udfærdiges i et antal eksemplarer svarende til det antal lande, der potentielt passeres. Hent et eksempel på en fuldmagt her.
Step-by-step vejledning til udfyldelse af ATA-carnet
Udstedelse og ekspedition
DI Certifikatservice sørger for at producere og udstede carnetet, så det kan afhentes eller sendes med post eller kurer senest et døgn efter modtagelse af korrekt udfyldt carnet i portalen - eller efter nærmere aftale.
Carnetet skal returneres til DI efter endt brug og under alle omstændigheder senest ved carnetets udløb.
OBS
Pas godt på carnetet, da I ikke har nogen form for tolddokumentation for ind- og udførsel, såfremt I mister carnetet.
Mulighed for forlængelse
ATA-carnetet gælder i et år minus en dag. Kontakt DI Certifikatservice vedrørende mulighed for forlængelse.
Visse lande sætter en kortere genudførselsfrist, så det skal man lige holde øje med. Inden for gyldighedsperioden kan der foretages et ubegrænset antal rejser til de forskellige lande, som er med i ATA-konventionen. Varelisten kan laves som en bruttoliste, hvor man kan tage alle varerne eller blot en delmængde af varerne med.
Hvad gør jeg, når jeg ikke kan anvende et ATA-carnet?
I visse tilfælde er det ikke muligt, at anvende et ATA-carnet. Læs her hvad du skal gøre i stedet.
Procedure for midlertidig ind- og udførsel
Udførsel af EU:
Udførselsangivelse med korrekt procedurekode. Der skal laves en udførselsangivelse, hvor man angiver at varen skal retur i uforandret stand. Bed om en kopi af udførslen som do-kumentation
Indførsel i modtagerland:
Fortoldning iht. landets regler for midlertidig indførsel. Her er det særligt vigtigt, at man gør toldmyndighederne opmærksom på, at varen skal retur indenfor en given periode, så man kan søge om at få told og moms retur. Bed om en kopi af fortoldningsangivelsen. Un-dersøg allerede på det tidspunkt, hvad proceduren er for at få told og moms retur.
Udførsel af modtagerland:
Udførsel iht. landets regler således at man kan få told, moms og afgifter returneret
Indførsel i EU:
Fortoldes som returvarer med korrekt procedurekode
Sørg for at lave en klar aftale med den speditør/agent/broker, som skal stå for ind- og udførsel af varerne. Vær opmærksom på, at det i visse lande kan være svært at få told og moms retur.
Dokumentation
Der skal laves en handelsfaktura eller toldfaktura, hvor nedenstående skal være indeholdt:
- Varebeskrivelse
- Ingen kommerciel værdi (No Commercial Value)
- Værdi til brug for toldmyndigheden i modtagerlandet (Value for Customs Purpose Only) Værdien skal være realistisk, ellers kan toldmyndighederne finde på at sætte en værdi
- Varen skal retur (gerne tidspunkt for returnering)
FAQ om ATA-carnet
Hvad er prisen på et ATA-Carnet?
Prisen på et ATA-carnet afhænger af, hvad værdien er på den eller de varer, som der midlertidigt skal til udlandet. Er din virksomhed medlem af DI, kan du få 50% rabat. Læs mere om priserne her.
Hvem udsteder ATA-Carnet?
DI Certifikatservice under Dansk Industri udsteder ATA-carneter som et af Danmarks fire godkendte handelskamre.
Dansk Industri er et af de førende handelskamre i Danmark og servicerer en stor del af danske virksomheder ifm. eksportdokumenter som bl.a. ATA-carnet.
DI Certifikatservice udsteder ATA-carneter til både DI-medlemmer og ikke-medlemmer.
Hvad står ATA for?
Akronymet ATA er en kombination af det franske og engelske term "Admission Temporaire/Temporary Admission".
Hvad er midlertidig import?
Midlertidig import på et carnet betyder, at en vare, som skal til et ikke EU-land, skal hjemtages til Danmark igen. Det, der sættes på et carnet, skal tilsvarende tages med hjem. ATA-carnet-ordningen følger en international aftale om varer, der netop skal til udlandet midlertidigt, fx hvis det skal bruges til en messe, udstilling, demonstration eller lignende.
Hvor længe er et ATA-carnet gyldigt?
ATA-Carnetet udstedes af DI Certifikatservice samt andre godkendte handelskamre i Danmark, generelt med en gyldighed på et år minus en dag, men fristen kan sættes kortere i visse land. Inden for gyldighedsperioden kan der foretages fra en til et ubegrænset antal rejser til forskellige mål med de på carnetet anførte varer eller en del deraf. Rejser med carnet kan foretages til de lande, det har indgået aftale med ICC i Paris, den styrende organisation for carnetordningen.