Incoterms®

Incoterms® er anerkendte og udbredte handelsklausuler udarbejdet af the International Chamber of Commerce, ICC, der beskriver og regulerer parternes rettigheder og pligter i relation til risiko, transport og forsikring ved handelskøb.

Lidt historie

Det første sæt internationale regler for fortolkning af klausulerne så dagens lys i 1936. Siden er de blevet revideret flere gange, bl.a. i 1980, 1990, 2000 og 2010, og seneste revision, Incoterms 2020 blev lanceret i september 2019.  Den officielle ikrafttrædelsesdato var den 1. januar 2020, og herefter er anbefalingen, at enhver købs- og salgskontrakt bør henvise til Incoterms®2020 reglerne. Incoterms®2020 

 

Klausuler der kan anvendes for alle transportformer:



Ex Works (Navngivet sted)
  • Køber bærer risikoen og alle omkostninger fra det øjeblik, sælger har placeret godset på det aftalte tidspunkt og sted, f.eks. på sælgers lager.
  • Køber bør tegne forsikring for hele transporten fra sælger har placeret varerne på det tidspunkt og sted, der er angivet i købsaftalen.
FCA - Free Carrier (Navngivet sted)
  • Sælger overdrager godset på det angivne sted. Køber bærer risikoen fra det tidspunkt, hvor godset leveres til den første transportør eller terminal på det aftalte tidspunkt og sted.
  • Sælger bør tegne forsikring indtil det leveringssted, der er angivet i salgskontrakten. Køber bør tegne forsikring for hovedtransporten og helt frem til levering af varen hos køber.
CPT - Carriage Paid To (Navngiven destination)
  • Sælger arrangerer transport til det angivne bestemmelsessted, men køber bærer risikoen fra det tidspunkt, hvor godset er leveret til den første transportør eller terminal.
  • Sælger bør tegne forsikring indtil det overdragelsessted, der er angivet i salgskontrakten. Køber bør sørge for forsikring for hele transporten.
CIP - Carriage and Insurance Paid To (Navngiven destination)
  • Sælger afholder alle omkostninger, herunder forsikring og fragt, frem til det angivne bestemmelsessted, men køber bærer risikoen fra det tidspunkt, hvor godset er leveret til den første transportør på det aftalte tidspunkt.
  • Sælger skal arrangere en forsikring, der som minimum opfylder Institute Cargo Clauses (A) (udvidede betingelser) frem til det angivne bestemmelsessted på vegne af køber.  
DAP - Delivered at Place (Navngiven destination)
  • Sælger bærer risikoen for godset frem til det aftalte bestemmelsessted før losning. Køber bærer risikoen fra det øjeblik, sælger har stillet godset til rådighed for aflæsning på bestemmelsesstedet.
  • Sælger bør tegne forsikring indtil det aftalte bestemmelsessted. Køber bør tegne forsikring fra det aftalte bestemmelsessted.
DPU - Delivered at Place Unloaded (Navngivet destination)
  • Sælger bærer risikoen for godset, indtil det er aflæsset på det angivne bestemmelsessted. Køber bærer risikoen fra det øjeblik, hvor godset er tilgængeligt efter aflæsning på det aftalte sted. Kontrakten skal specificere, hvor godset vil være tilgængeligt efter aflæsning.
  • Sælger bør tegne forsikring indtil godset er aflæsset på det aftalte bestemmelsessted. Køber bør tegne forsikring fra det aftalte bestemmelsessted.
DDP - Delivered Duty Paid (Navngiven destination)
  • Sælger bærer risikoen og alle omkostninger indtil det tidspunkt, hvor godset er leveret på det aftalte tidspunkt og sted. Køber bærer risikoen fra det øjeblik, hvor godset er tilgængeligt for aflæsning på bestemmelsesstedet. 

 

  • Sælger bør tegne forsikring indtil det aftalte bestemmelsessted.

Klausuler der alene kan anvendes ved søtransport:

FAS - Free Alongside Ship (Navngivet lastehavn - kun søtransport)
  • Sælger bærer risikoen, indtil godset er leveret ved siden af skibet (på kajen) i den navngivne havn. Køber bærer risikoen fra det øjeblik, hvor godset er leveret ved siden af skibet.
  • Sælger bør tegne forsikring frem til kajen. Køber bør tegne forsikring for transporten fra havnen.

     

FOB - Free On Board (Navngivet lastehavn - kun søtransport)
  • Sælger bærer risikoen, indtil godset er lastet om bord på det skib, som køberen har udpeget. Køber bærer risikoen fra det tidspunkt, hvor godset er leveret om bord på skibet.
  • Sælger bør tegne forsikring, indtil varerne er lastet om bord. Køber bør tegne forsikring for transporten fra det tidspunkt, hvor godset er lastet om bord på skibet.
CFR - Cost and Freight (Navngivet lossehavn - kun søtransport)
  • Sælger bærer risikoen, indtil godset er lastet om bord på det skib, som sælgeren har udpeget, og omkostningerne og fragten til den angivne lossehavn. Køber bærer risikoen fra det tidspunkt, hvor godset er leveret om bord på skibet.
  • Sælger bør tegne forsikring indtil godset er lastet om bord. Køber bør tegne forsikring for transporten fra det tidspunkt, hvor godset er lastet om bord på skibet.
CIF - Cost, Insurance and Freight (Navngivet lossehavn - kun søtransport)
  • Sælger afholder alle omkostninger, herunder forsikring og fragt, frem til den angivne lossehavn, men køber bærer risikoen fra det tidspunkt, hvor godset er leveret om bord på skibet.
  • Sælger skal arrangere en forsikring, der som minimum opfylder Institute Cargo Clauses (C) (begrænsede betingelser) frem til lossehavnen på vegne af køber.

Hvad gør Incotermsreglerne

Forklarer indholdet af de elleve mest almindeligt anvendte tre-bogstavs handelsbetingelser, f.eks. CIF, DAP osv., som afspejler B2B praksis i købs- og salgsaftaler. De beskriver:

  • Forpligtelser: Hvem gør hvad sælger og køber imellem, f.eks. hvem sørger for transport eller forsikring af varen eller hvem fremskaffer fragtdokumenter og eksport eller import licenser.
  • Risiko: Hvor og hvornår ”leverer” sælgeren varen, hvornår overgår risikoen til køberen.
  • Omkostninger: Hvem har ansvar for hvilke omkostninger, f.eks. indgåelse af transportaftalen, forsikring, inspektion, laste -og losseomkostninger.

Hvad regulerer Incoterms ikke

  • Reglerne i Incoterms udgør ikke en komplet købsaftale – Incoterms er kun en del af aftalen
  • Reglerne i Incoterms siger ikke noget om pris eller betalingsmetode
  • Reglerne i Incoterms siger ikke noget om selve varen – pris, mængde etc.
  • Reglerne i Incoterms siger ikke noget om ejendomsrettens overgang
  • Reglerne berører ikke misligholdelse af kontrakten
  • Import/eksportforbud, sanktioner, IP rettigheder
  • Konfliktløsningsmetoden, værneting eller lovvalg i tilfælde af misligholdelse
  • Lokal obligatorisk lov kan tilsidesætte regler i aftalen, herunder den valgte regel i Incoterms.

Derfor er ovennævnte områder vigtige at tage særskilt stilling til i en købsaftale.

 

Brug Incoterms korrekt

Det er vigtigt at bruge de enkelte Incoterms korrekt. Brug f. eks. ikke FOB eller CIF til bilforsendelser. De egner sig udelukkende til skibsforsendelser.

De enkelte Incoterms skal altid efterfølges af en plads eller havn, og fungerer bedst hvis parterne angiver pladsen eller havnen så præcist som muligt. Derudover bør angivelsen også efterfølges af betegnelsen: "Incoterms® 2020".

Den færdige betegnelse i tilbud og faktura kunne f.eks. se sådan ud:

Terms of delivery:

DAP  1 Alfred Street, Circular Quay, Sydney - Incoterms® 2020 

Anette Suhr Rasmussen

Anette Suhr Rasmussen

Fagleder, Eksporthåndbogen