Eksportkrav og compliance
Der er mange komplicerede krav og regler i international handel. Vi kan hjælpe din virksomhed godt på vej med skræddersyede workshops, forløb og individuel rådgivning.
De mange krav og regler giver udfordringer for virksomhederne i en travl hverdag, og det kan være svært at overskue og afse ressourcer til at sætte sig ind i dem allesammen. Men det kan koste dyrt, hvis man for eksempel angiver forkert oprindelsesland eller aftaler uhensigtmæssige Incoterms.
Eksempler på hvordan DIBD kan hjælpe med workshops, forløb og rådgivning
- Eksportdokumentation i og udenfor EU
I får en gennemgang af de forskellige typer af krav til eksportdokumentation, herunder de særlige krav til påtegning og legalisering af dokumenter, samt EU-momskrav, E-eksport og eksportangivelsen. - Frihandelsaftaler og oprindelsesdokumentation
I får en gennemgang af de 2 typer oprindelsesregler - de præferentielle og ikke-præferentielle. Vi gennemgår de forskellige typer oprindelsesdokumentation – (A100 Oprindelsescertifikater, EUR 1, oprindelseserklæringer, bevillinger, REX registrering, leverandørerklæringer). Vi gennemgår reglerne for virksomhedens specifikke produkter ved hjælp af de relevante proceslister. Det er komplicerede regler, og vi hjælper i mål med beregninger og ansøgninger til bevillinger. - Organisering og forankring
Vi samler nøglemedarbejdere fra for eksempel; indkøb, salg, eksport, shipping, logistik, kundeservice, økonomi til en fælles workshop. Vi hjælper med at forankre viden og med at få opgaverne fordelt de rette steder i organisationen.
Eksempler på ”udfordringer”, som I kan få hjælp til
- ”Vi har udfordringer med Incoterms, og har brug for en workshop, hvor vi alle får en fælles forståelse af reglerne og hjælp til at finde den rette regel for vores virksomhed.”
- ”Vi får kontrolbesøg af Toldstyrelsen, de vil se vores bevillinger igennem. Vi har brug for hjælp til ansøgning om bevillinger og beregninger af oprindelse, og til at få struktureret og forankret opgaverne, så vi ikke får problemer i fremtiden.”
- "Vi bliver bedt om leverandørerklæringer fra vores kunder, og har udfordringer med at forstå reglerne og få det sat i system."
- ”Vi har fået nye medarbejdere, som har brug for at blive opdateret på krav og regler for eksportdokumentation.”
- "Vi sender ofte varer til messer, udstillinger og demonstration til lande udenfor EU, som skal retur igen. Vi har brug for at vide mere om ATA carneter, og alternativer til de lande, som ikke accepterer ATA carnet."
Ovennævnte er blot eksempler, men tag endelig fat i os, så vi kan starte med en god snak om jeres virksomheds behov, og hvordan vi måske er de rette til at hjælpe jer videre.
Kontakt: Anette Suhr Rasmussen