USA under Trump – betydning for danske virksomheder og global handel
For anden gang er Donald J. Trump blevet indsat som præsident i USA. Den nye administration kommer på væsentlige politiske områder til at sætte "America First". Det kan komme til at få konsekvenser for vilkårene ved at drive virksomhed både på og uden for det amerikanske marked.
"America First" har til formål at favorisere amerikanske virksomheder, men sandsynligvis også udenlandske virksomheder, der skaber økonomisk vækst og beskæftigelse i USA. Men selv virksomheder med lokal amerikansk tilstedeværelse skal være opmærksom på de udfordringer, der kan opstå ift. international handel – særligt for virksomheder med en komplekse og internationale forsyningskæder.
For virksomheder, der ikke er etableret i USA, kan det risikere at blive mere udfordrende at eksportere til USA, når potentielt højere toldsatser og skatteincitamenter vil favorisere amerikanske virksomheder.
Trump har også besluttet, at USA igen skal trække sig fra Paris-aftalen. Det er dog samtidig tydeligt, at mange beslutningstagere på delstats-niveau og i store byer i USA fortsat vil komme til at holde fast i klimaindsatsen.
I denne nye situation, der er under stadig udvikling, vil det være relevant for de fleste danske virksomheder med international eksponering at overveje, om der er nogle dele af virksomheden, der er sårbare over for de politiske initiativer, som Trump forventes at sætte i værk.