Vejledning om kunstig intelligens
Kunstig intelligens (AI / Artificial intelligence) spiller i disse år en større og større rolle på tværs af brancher. Her kan du blive klogere på den kommende regulering af AI, retningslinjer og gode råd for ansvarlig brug af AI samt analyser, events og artikler om AI.
Siden vil løbende blive opdateret.
Kunstig intelligens, også kaldet AI (artificial intelligence), er en kompleks størrelse, der dog har et simpelt formål: at skabe maskiner, der kan løse opgaver, der normalt kræver menneskelig intelligens.
AI er et system, der ved brug af avancerede matematiske algoritmer, kan finde mønstre og sammenhænge i store datasæt. Det betyder, at AI for eksempel kan anvendes til svindelbekæmpelse, sundhedsdiagnosticering, vedligeholdelsesplanlægning og meget mere.
Grundlæggende set, så kommer kunstig intelligens til at få indflydelse på alle brancher, da systemerne vil kunne optimere de fleste beslutningsprocesser og overskue langt større mængde data end den menneskelige hjerne.
Hvad kan en kunstig intelligens?
Systemer og produkter baseret på kunstig intelligens er i rivende udvikling og der kommer derfor hele tiden nye anvendelsesmuligheder. Den seneste tid har vi talt meget om generativ AI, der er kunstig intelligens, der er skabt til at generere tekst, billeder og videoer, der i høj grad ligner materialer udarbejdet af mennesker. Hvis din virksomhed er begyndt at bruge generativ AI, så har vi udarbejdet 6 spørgsmål I bør forholde jer til.
Et andet sted, hvor kunstig intelligens i dag rykker hurtigt, er inden for robotteknologien. Her bliver der udviklet robotter i et rivende tempo, der afhængig af forskellige inputs kan lære at udføre flere forskellige opgaver fx i en produktion.
En kunstig intelligens opbygger erfaringer på samme måde, som vi mennesker gør. Det vil sige, at har et AI-system én gang analyseret et mammografi, identificeret en prik som potentielt kunne være brystkræft, og vi mennesker derefter bekræfter AI’en i, at den har ret, så ved systemet næste gang, at sandsynligheden for, at der er tale om brystkræft, når den genkender lignende prikker, er større end ellers. På den måde bliver den kunstige intelligens bedre og bedre til sin opgave.
AI i samspil med andre teknologier
Kunstig intelligens kan bruges på mange forskellige måder i en virksomhed til at udføre opgaver effektivt og præcist. Den kan bruges i forskellige løsninger, hvor teknologien er god til at give overblik over store mængder af information, som ellers kan være svære at holde styr på og samtidig hjælpe til at finde mønstre i datamaterialet. Særligt ved kunstig intelligens er, at den kan bruges i samspil med andre teknologier og løsninger, herunder 3D-print, administrative robotter, industrirobotter og IoT.
BLIV INSPIRERET AF ANDRE VIRKSOMHEDER

AI effektiviserer kvalitetskontroller og giver bedre kontinuerlige vurderinger
Kunstig intelligens automatiserer manuelle processer og giver Danish Crown mere objektive og sikrer kvalitetskontroller.

AI-løsninger hjælper med at vedligeholde Storebæltsbroen
Sund& Bælt har de seneste år haft stort fokus på at digitalisere driften af Storebæltsbroen. Læs mere om hvordan AI bidrager til at forlænge broens levetid og sikrer Sund & Bælt kæmpe besparelser.

AI giver hurtigere afgørelser og reducerer omkostninger
Kunstig intelligens vil føre til hurtigere afgørelser og reducere omkostningerne hos Kammeradvokaten. Læs hvorfor Kammeradvokaten har valgt at være first mover på området, og hvordan kunstig intelligens kan anvendes i advokatbranchen.
SÅDAN KOMMER DU I GANG!
Vi har samlet et overblik over hvilke medlemsvirksomheder, der kan hjælpe dig i gang med kunstig intelligens.