Omni-channel tracker

Dyk ned i vores kvartalvise omnichannel-analyser og få indblik i købsrejsen for non food-varer.

Rapporter

Highlights for det seneste år

  • 0

    ud af 10 køb af varer og produkter er foretaget uden forudgående research. Danskerne elsker impulskøb

    Næsten hvert andet køb (46%) i fysiske butikker er impulskøb, mens det online kun udgør hver fjerde køb (27%). Impulskøbsniveauet varierer også betydeligt afhængigt af, hvad danskerne køber; der er nemlig en forskel på hele 26 procentpoint mellem køb af tøj, sko og tilbehør og køb af elektronik.

  • 0

    % af danskerne anvender både fysiske og online kanaler til research og køb

    Selvom 54% af danskernes køb af varer og produkter sker i fysiske butikker, ændrer billedet sig, når man ser på deres researchadfærd. Det betyder, at mange danskere anvender en kombination af både fysiske og online kanaler til at researche deres køb, selvom det faktiske køb ofte sker i en fysisk butik. Dette indikerer, at selvom den fysiske butik stadig spiller en central rolle i købsprocessen, er den digitale tilstedeværelse stadig afgørende for beslutningsprocessen

  • 0

    % af danskernes køb af værktøj, byggevarer og havetilbehør involverer både fysiske og digitale kanaler

    Det gælder kun for 19% af købene af tøj, sko og tilbehør. De yngre generationer, såsom Millennials og Gen Z, er mere tilbøjelige til at benytte begge kanaler i deres købsproces, mens de ældre generationer ofte enten holder sig til fysiske butikker eller udelukkende handler online.

  • 0

    % af Gen Z-forbrugerne (født imellem 1997-2012) handler i de fysiske butikker

    Myten om, at Gen Z vender ryggen til fysiske butikker, er stærkt overdrevet. Faktisk anvender Gen Z de fysiske butikker i lige så høj grad som Millennials og Gen X. Det er kun Boomers, der har en signifikant højere andel (61%) af køb i fysiske butikker sammenlignet med de yngre generationer.

  • 0

    vigtige parametre for forbrugerne, og de fysiske butikker er bagud på dem alle

    Vi har spurgt til danskernes oplevelse af fem udvalgte forretningsparametre: pris, udvalg, service, inspirationsgrad og butiksindretning/UX – hos den detailhandelsbutik, som de senest har handlet hos. Resultaterne på tværs af de fem forretningsparametre viser, at de fysiske butikker får en lavere score på samtlige parametre sammenlignet med online butikker (webshop/app).

Kan du forudsige fremtiden?

Fremtiden er ikke hvad den har været. Og hverdagen som handelsvirksomhed er mere uforudsigelig end nogensinde før. Det stiller nye krav til dig, din virksomhed og dine kolleger. Det kræver nye kompetencer og høje ambitioner. Og det vil vi gerne hjælpe med.

KØBSREJSE FOR UDVALGSVARER & NON FOOD VARER

OMNI-CHANNEL TRACKER

De danske forbrugere og deres købsadfærd er under forandring: De teknologiske fremskridt og muligheder gør købsrejsen mere kompleks end nogensinde før – og med et stadigt større udbud af alle mulige varer, så kan det være svært at overskue både mulighederne og udfordringerne som handelsvirksomhed.

Læs rapporten
  1. Konjunkturbarometer - Engroshandel

  2. Konjunkturbarometer - Detailhandel

  3. Logistikbarometer

  4. Engroshandel 2023, Årsrapport

  5. Detailhandel 2023, Årsrapport

  6. Logistikudfordringer i handelsbranchen