Om Vision2030

Vision2030 blev til i samarbejde med Instituttet for Fremtidsforskning og en lang række af Dansk Industris medlemsvirksomheder. 

Ambitionen med Vision2030 er at gøre danske handelsvirksomheder konkurrencedygtige i fremtiden. Fremtidsparate. Det er retningen for DI Handels arbejde, og det gør vi igennem events, analyser, cases og konkrete værktøjer til dig og din virksomhed. 

Bliv fremtidsparat med Dansk Industri

Arbejdet med at skabe visionen

Vi startede arbejdet med at udarbejde et Future Brief, hvor vi kortlagde udviklingen inden for handel og de megatrends, som vi forventer, har betydning i 2030. 

Derefter afholdte vi to handelssummits, hvor vi indsamlede værdifulde indsigter fra de førende handelsvirksomheder i Danmark. Omdrejningspunktet var de udfordringer, muligheder og usikkerheder, som blev skitseret i vores Future Brief. 

Det arbejde blev kondenseret til en ambitiøs Vision2030, som er rammen for DI Handels fremtidige arbejde. 

 

Baggrund

Hvad er et Future Brief?

Med hjælp fra Instituttet for Fremtidsforskning (IFF), har Dansk Industri lavet et holistisk overblik over de vigtigste megatrends, og hvordan forbrugeradfærden og kunderejsen påvirkes af disse frem mod 2030.

Fremtidsbriefet kan ikke forudsige fremtiden, men det giver et holistisk overblik over de vigtigste megatrends, har til formål at skabe indsigt i de elementer, der forventes at påvirke fremtidens handel og forbrugeradfærd, samt have afgørende betydning for alle danske handelsvirksomheder frem mod 2030.

Hent overblikket og se et billede af, hvordan fremtidens tendenser og handelserhverv kan se ud.

Download Future Brief her.

Hvad skete der til de to handelssummits?

Dansk Industri samlede virksomhedsledere fra nogle af Danmarks førende handelsvirksomheder og eksperter i handelsbranchen til to handelssummits den 2. og 21. november 2023 i København og Billund. 

Sammen med handelsbranchen blev de udfordringer, muligheder og usikkerheder, som fremtiden og Future Brief rejser, drøftet. Til begge handelssumits satte vi fokus på, hvordan vi styrker danske handelsvirksomheders konkurrenceevne frem mod 2030.

På de to handelssummits kunne du møde talere fra Bang & Olufsen og BoConcept, der bl.a. delte deres tanker om fremtidens forbruger, ligesom du kunne møde internationale talere fra Microsoft og Rituals, der gjorde os klogere på brugen af generativ AI frem mod 2030.

Handelssummit 1 - Megatrends, forbrugere og kunderejsen
2. november i København, Nimb Brasserie

Hovedtemaet på første summit i København var megatrends og deres effekt på forbrugerne og den fremtidige kunderejse.

Handelssummit 2 - Organisering, ledelse og kompetencer
21. november i Billund, LEGO hotel

Andet summit i Billund stillede skarpt på krav til fremtidig organisering, ledelse og kompetencer i handelsvirksomheder.

Hvad er VISION2030?

Vision2030 for fremtidens handelsvirksomheder sætter - med udgangspunkt i fremtidsbriefet og feedback fra de to handelssummits samt yderligere dialog med førende handelsvirksomheder - en retning og ramme for en bred dialog samt DI’s fortsatte arbejde med at sikre, at danske handelsvirksomheder er fremtidsparate og dermed konkurrencedygtige frem mod 2030.

Hent VISION2030 her.

Temaer i Vision2030

Kunde- og markedsforståelse

Samfundsengagement

Bæredygtighed

Nye teknologier

Talent

Uddannelse