Om Vision2030
Vision2030 blev til i samarbejde med Instituttet for Fremtidsforskning og en lang række af Dansk Industris medlemsvirksomheder.
Ambitionen med Vision2030 er at gøre danske handelsvirksomheder konkurrencedygtige i fremtiden. Fremtidsparate. Det er retningen for DI Handels arbejde, og det gør vi igennem events, analyser, cases og konkrete værktøjer til dig og din virksomhed.
Bliv fremtidsparat med Dansk Industri
Arbejdet med at skabe visionen
Vi startede arbejdet med at udarbejde et Future Brief, hvor vi kortlagde udviklingen inden for handel og de megatrends, som vi forventer, har betydning i 2030.
Derefter afholdte vi to handelssummits, hvor vi indsamlede værdifulde indsigter fra de førende handelsvirksomheder i Danmark. Omdrejningspunktet var de udfordringer, muligheder og usikkerheder, som blev skitseret i vores Future Brief.
Det arbejde blev kondenseret til en ambitiøs Vision2030, som er rammen for DI Handels fremtidige arbejde.
Baggrund
Hvad er et Future Brief?
Med hjælp fra Instituttet for Fremtidsforskning (IFF), har Dansk Industri lavet et holistisk overblik over de vigtigste megatrends, og hvordan forbrugeradfærden og kunderejsen påvirkes af disse frem mod 2030.
Fremtidsbriefet kan ikke forudsige fremtiden, men det giver et holistisk overblik over de vigtigste megatrends, har til formål at skabe indsigt i de elementer, der forventes at påvirke fremtidens handel og forbrugeradfærd, samt have afgørende betydning for alle danske handelsvirksomheder frem mod 2030.
Hent overblikket og se et billede af, hvordan fremtidens tendenser og handelserhverv kan se ud.
Download Future Brief her.
Hvad skete der til de to handelssummits?
Dansk Industri samlede virksomhedsledere fra nogle af Danmarks førende handelsvirksomheder og eksperter i handelsbranchen til to handelssummits den 2. og 21. november 2023 i København og Billund.
Sammen med handelsbranchen blev de udfordringer, muligheder og usikkerheder, som fremtiden og Future Brief rejser, drøftet. Til begge handelssumits satte vi fokus på, hvordan vi styrker danske handelsvirksomheders konkurrenceevne frem mod 2030.
På de to handelssummits kunne du møde talere fra Bang & Olufsen og BoConcept, der bl.a. delte deres tanker om fremtidens forbruger, ligesom du kunne møde internationale talere fra Microsoft og Rituals, der gjorde os klogere på brugen af generativ AI frem mod 2030.
Handelssummit 1 - Megatrends, forbrugere og kunderejsen
2. november i København, Nimb Brasserie
Hovedtemaet på første summit i København var megatrends og deres effekt på forbrugerne og den fremtidige kunderejse.
Handelssummit 2 - Organisering, ledelse og kompetencer
21. november i Billund, LEGO hotel
Andet summit i Billund stillede skarpt på krav til fremtidig organisering, ledelse og kompetencer i handelsvirksomheder.
Hvad er VISION2030?
Vision2030 for fremtidens handelsvirksomheder sætter - med udgangspunkt i fremtidsbriefet og feedback fra de to handelssummits samt yderligere dialog med førende handelsvirksomheder - en retning og ramme for en bred dialog samt DI’s fortsatte arbejde med at sikre, at danske handelsvirksomheder er fremtidsparate og dermed konkurrencedygtige frem mod 2030.
Hent VISION2030 her.
Temaer i Vision2030
Kunde- og markedsforståelse
Kunde- og markedsforståelse
Fred og frihandel kan vi ikke længere tage for givet. Usikkerheden tager til, og vores forståelse af verden omkring os er under forandring. Vores forbrugere ændrer sig. Og hvis det ikke er nok, så stiger mængden af lovgivning dag-for-dag, som du også skal forholde dig til.
Bliv fremtidsparatSamfundsengagement
Samfundsengagement
Danske handelsvirksomheder skaber ikke kun resultater på egen bundlinje, men gør også forskel for de fællesskaber, vi er en del af. Men hvordan skaber du og din virksomhed værdi for din omverden i en fremtid, der kun bliver mere og mere kompleks?
Bliv fremtidsparatBæredygtighed
Bæredygtighed
Vi skal blive bedre til at passe på planeten. På naturen. Og på vores virksomhed i fremtiden. Bæredygtighed fylder hos vores kunder og vores medarbejdere – og hvis vi ikke leverer på den front, så mister vi dem. Så det er ikke længere en tilføjelse til virksomhedens strategi, men en essentiel del af arbejdet med at skabe værdi.
Bliv fremtidsparatNye teknologier
Nye teknologier
De digitale og teknologiske muligheder bliver flere og flere – og det går hurtigere og hurtigere. Hvis din virksomhed også i fremtiden skal være konkurrencedygtig, skal du være i stand til at udnytte ny teknologier til at udvikle din forretning.
Bliv fremtidsparatTalent
Talent
Kampen om talenterne er benhård, og det bliver kun sværere i fremtiden. Derfor skal vores handelsvirksomheder arbejde for et mere inkluderende og mere fleksibelt arbejdsliv, hvor talenterne fastholdes gennem udvikling og attraktive karriereveje. Men hvordan gør man det i praksis?
Bliv fremtidsparatUddannelse
Uddannelse
Danske handelsvirksomheder er blandt de mest konkurrencedygtige i verden, og det samme er vores uddannelser. Men de nyeste teoretiske modeller mødes af en virkelighed, der allerede kan være videre til den næste tendens, når uddannelsesdiplomet er i hus. Så hvordan sørger vi for den mest kvalificerede arbejdskraft – både nu og i fremtiden?
Bliv fremtidsparat