01.10.24 Vi rådgiver dig Nyheder

Fem gode råd til at komme godt i gang med onlinesalg

Nye tal fra Danmark Statistik viser, at der aldrig har været så mange danske virksomheder, der sælger online, som nu og på tværs af alle brancher.

Med 39% af de danske virksomheder, med +10 ansatte, der er i gang med onlinesalg, går udviklingen nu igen fremad, og det er godt. Men det er ikke nok. For at danske virksomheder kan forsætte med at være konkurrencedygtige, er det vigtigt at endnu flere danske virksomheder kommer i gang med at omstille salget, så de også at kan betjene kunderne digitalt.

Download analysen: Fakta om onlinesalg Danmark 2024

Men det kan føles uoverskueligt at komme i gang med onlinesalg, særligt for virksomheder hvor der mangler viden og måske også eksekveringskraft.

DI e-commerce er sat i verden for at hjælpe DI´s medlemmer og her får I både en række gode råd og links, som kan hjælpe jer videre i processen med at blive digitalt sælgende.

Sådan komme du i gang med onlinesalg:

  • Beslut jer for at gøre det.
    Det første og vigtige skridt mod e-commerce er: Beslut jer for at gøre det.

    B
    eslutningen skal tages på lederniveau og prioriteres af ledelsen. Det er ikke en proces eller en beslutning for en mindre afdeling, som ikke har ledelsesmandat. Så beslut jer for at det er vigtigt, så bliver det vigtigt.

    E-commerce kan starte som et projekt. Det gør det typisk, hvis virksomheden bygger egen platform. I såfald er det vigtigt, at projektets styregruppe er udstyret med et mandat, og der skal være en tværgående ledelses opbakning til projektet.

    Download her guiden: kom-godt-igang-med-online-salg---guide.pdf (danskindustri.dk) 

  • Find den rigtige timing.
    Måske har I en ny produktlinje eller produkttype på vej, som I kan prøve af ved at sælge digitalt – fx via salg på en online markedsplads? Eller start med en varegruppe, eller en særlig kundegruppe, som I kan arbejde på at flytte over på en digital platform?

    Der kan være hensyn at tage til forhandlere og distributører, og mange ønsker ikke at udfordre de eksisterende salgskanaler, og det er fuldt forståeligt. Men så find et hjørne af virksomheden, hvor det giver mening at komme i gang.
     

  • Få hjælp af folk, der ved hvordan.
    Vi har alle brug for hjælp en gang imellem. Det har de fleste virksomheder også, når de skal i gang med e-commerce, uanset om der skal sælges via egne eller andres online salgskanaler. I er bedst tjent med rådgivere, som tør udfordre jer og dermed udvikle den løsning, I er bedst tjent med. Det kræver gensidig tillid til hinanden, så tænk over, hvordan I skaber rammerne for jeres leverandører, som skal hjælpe jer, så I opererer i et miljø, som er båret af ærlig feedback og mod til at udfordre det eksisterende.

    Men du skal også have kompetencer til at drive det i organisationen. Fordi den der ikke ved, hvordan man starter en bil, har ikke meget glæde af at have en bil stående i garagen. Du bliver nødt til at have en person ansat, som ved noget om at arbejde med en webshop. Den person skal have mandat, og ledelsen skal være klar til at lytte til de erfaringer, udfordringer og muligheder, der viser sig undervejs.

  • Erkend, at det er en proces, og at det kommer til at tage tid.
    Det tager tid, og den største fejl, de fleste virksomheder begår, er, at de ikke giver det tid nok. Jeres digitale salgskanal er meget mere end en salgskanal. Det er en dannelsesrejse i digital forretning, og den forsætter for evigt. Derfor bør succeskriteriet ikke være ”return on investment” målt på en kort tidshorisont, men målt på den lange bane, hvor organisatorisk læring indgår som en del af den samlede gevinst for virksomheden.

    Til gengæld får I værdifulde erfaringer, som I kan bygge videre på. Derudover har onlinesalg den fordel, at det er en iterativ proces, hvor data vil give mulighed for indsigt undervejs og mulighed for at handle på data. Det betyder, at man hurtigt kan rette ind, og det gør det langt mere effektivt at arbejde med i forhold til, hvis I skulle være fysisk til stede på et nyt marked i et andet land.

  • Brug dit branchefællesskab.
    Din virksomhed er ikke alene om udfordringerne. Glæden ved at være en del af et branchefællesskab er netop fællesskabet. Deltag i jeres branchefælleskabs events og mød andre som jer, der er på rejsen med både den digitale og grønne omstilling. Vær åben for at lære af andre brancher også. Nogle brancher er førende i det ene, fordi de blev ramt først eller hårdest, mens de halter bagefter på andre områder.

    Søg derfor råd og engager
    jer i fællesskabet, og det vil komme godt igen, fordi I vil få adgang til ressourcer og viden, I måske ikke har hjemme i organisationen.

Download her: en liste over 350 B2B markedspladser i USA, indenfor  forskellige varekategorier
 
Download her: Alibaba´s guide til, hvordan man kommer i gang på verdens største B2B e-commerce platform 

Relateret indhold