Projekt Morgendagens Salg

Morgendagens Salg er et projekt, der vil styrke BtB-salget i danske handelsvirksomheder og levere ny viden og værktøjer, der gør salgsarbejdet mere effektivt, professionelt og værdiskabende. Det er det største projekt af sin slags i Danmark, og det startede i januar 2019 og slutter i juni 2020.

Partnere

Virksomhedernes indkøbsvaner verden over har de senere år ændret sig markant på grund af globalisering og digitalisering. Højaktuelt forskningsprojekt dykker ned i det nye landskab for at videreudvikle salg ved at styrke salgsarbejdet ude i virksomhederne og dermed løfte Danmark som salgsnation. Under overskriften ’Morgendagens Salg’ er de fire centrale aktører inden for salg gået sammen om at videreudvikle salget og salgskompetencerne i virksomheder. Bag projektet står Dansk Industri, Copenhagen Business School, fagforeningen Business Danmark og konsulenthuset Customer Agency. 

Med dette projekt sætter vi fokus på salg i Danmark, hvor vi med sparring fra 8-10 testvirksomheder vil løfte låget for salgets ”black box”. For hvordan ser Morgendagens Salg ud? Hvilke kompetencer kræver det af salglederne? Hvad skal salget kunne, og hvem skal salg samarbejde med, når der skal skabes større vækst og konkurrencekraft i Danmark.  

Målet med projektet er at professionalisere og styrke B2B salget i danske handelsvirksomheder, og det er det hidtil største salgsprojekt i Danmark. Projektet løber fra januar 2019 til juni 2020, og i denne periode vil I kunne finde ny viden og værktøjer inden for salgsstrategier- og processer her på sitet. 

Bl.a.:
- Et nyt SalgsScorecard
- En stor kvantitativ salgsanalyse om salg i DK
- Nye salgsværktøjer og metoder herunder en ny salgsbevidsthed
- Udvikling af kompetenceudviklende brætspil til kurser om fremtidens salg

Mere om projektet
Projektets formål

Formålet med projektet er at udvikle og løfte forståelsen for hvad salg er, og hvilken værdi salg kan skabe bl.a. ved at udvikle og løfte salgskompetencerne hos DI Handels medlemsvirksomheder og Business Danmarks medlemmer. Derfor vil projektet levere ny viden og anvendelige værktøjer til at gøre salgsledelsen, salgsprocessen og salgsarbejdet mere effektivt, professionelt og værdiskabende i danske handelsvirksomheder.

Det betyder helt konkret, at projektgruppen vil komme frem til ny viden om, hvad der skal til for at blive en succesfuld salgsvirksomhed. Denne viden vil medføre nye guidelines og værktøjer til at løfte salget herunder kompetenceudvikling og indhold til en ny branding af salg. Det overordnede formål er at styrke Danmark som en stolt handelsnation, idet B2B salg har stor samfundsmæssig betydning, og salget er med til at sikre dansk vækst og konkurrencekraft.

Det vigtige handelserhverv

Handelserhvervet er et af de største erhverv i Danmark. Ifølge analyse fra
DI Handel omsatte virksomheder i Danmark for 4.100 mia. kr. og beskæftigede
over 2 mio. i 2017.

Halvdelen af omsætningen kom fra virksomheder inden for handel og produktion, som beskæftiger mere end hver tredje privatansatte dansker.


Partnere i projektet

DI Handel er handelsvirksomhedernes branchefællesskab i Dansk Industri, som arbejder for at styrke innovations- og konkurrencekraft inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel. Vi har over 1.600 medlemmer, der sælger alt fra lakridser og sæbe til sand, stål og maskiner. DI Handels mission er at give handelsvirksomhederne de bedst mulige vilkår og varetage danske handelsvirksomheders interesser overfor politikere og offentlige myndigheder. Vi synliggør handel som et innovativt erhverv, der bidrager stort til dansk velfærd og balance. For når danske handelsvirksomheder vinder – vinder hele Danmark.

Professor Mogens BjerreCopenhagen Business School, er forskningsleder for projektet Morgendagens Salg. Han har mangeårig erfaring med forskning og undervisning i B2B salg og marketing - både i og udenfor CBS. Mogens har skrevet artikler og bøger om værdien af kundefokus, strategisk salg og ikke mindst etablering og udvikling af B2B kunderelationer

Business Danmark den eneste fagforening i Danmark med speciale i salg og marketing. Vi kæmper for den kommercielle dagsorden, som skal styrke vores samfund, virksomheder og vores medlemmers markedsværdi. Samtidig udvikler, inspirerer og orienterer vi vores 27.500 medlemmer og deres virksomheder, så de kan navigere i en global, digital verden og stå stærkere – både i dag og i morgen.

Customer Agency er et dansk konsulenthus specialiseret i Customer Experience Management, der de seneste 15 år har vi gennemført over hundrede projekter og bidraget til forskning om kundecentricitet.

Test Audit virksomheder

En række store og mellemstore handelsvirksomheder er sparringspartnere på projektet. Gruppen af Test Audit virksomheder består af:
- Solar A/S
- DLF Seeds A/S
- bObles Aps
- Schneider Eletric Danmark A/S
- Telia Erhverv A/S
- Unidrain A/S
- Stark A/S
- RV Unique Aps
- Twilling J.a. Henckels Scandinavia A/S
- Oh! By Kopenhagen Fur A/S
- Taster Wine A/S 

 

Ekstern samarbejdspartner

I 2020 vil den nye viden fra projektet bl.a. blive anvendt til kompetenceudvikling. Heri indgår udviklingen af et brætspil, hvor designvirksomheden Futu er valgt som ekstern samarbejdspartner. De vil i samarbejde med projektgruppen udvikle et spil til deltagerne på de kommende kurser i fremtidens salg. Futu bidrager til projektet med deres store indsigt i morgendagens værdier og kundeadfærd og med deres evne til at omsætte kompliceret viden til et sjov og professionelt spil. Målet er et spil, der engagerer og giver hands-on læring, og som med det samme kan anvendes hjemme i virksomheden.

Om Futu
Futu er en strategisk designvirksomhed. Med udgangspunkt i bruger- og kundeoplevelser designer futu nye forretningskoncepter, services og produkter, der styrker kundeloyalitet og bundlinje. futu bruger gamification og spil til at engagere virksomheder i innovation og udvikling. futu huser et agilt, prisvindende team med stor indsigt i fremtidstendenser og erfaring fra +200 projekter. 

Aktuelt

Søren Münster

Konsulent

  • Direkte +45 3377 4822
  • Mobil +45 2674 7014
  • E-mail somu@di.dk

Liv Thøger

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3798
  • Mobil +45 2025 5160
  • E-mail lith@di.dk