• Case
  • Bæredygtighed

Orana A/S

Oranas direktør rejser 250 dage om året for at finde de helt rigtige partnere og er begyndt at granske energiforbruget.

El, olie og vand.

-Det er de ting, vi kigger på, fortæller Oranas direktør, Niels Østerberg.

Det danske frugtfirma er gået ind i arbejdet med FN’s verdensmål med et mål om i første omgang at begrænse energiforbruget i produktionen. Den proces startede med en kortlægning af, hvor meget energi Orana rent faktisk brugte. Og der var plads til forbedring, fortæller Niels Østerberg.

-Der er kommet mange interessante ting frem, og jo mere effektive vi kan være der, jo mere bæredygtige bliver vi.

Jagten på energisynderne på frugtfabrikkerne byder direkte ind i FN's Verdensmål 12, som handler om ansvarligt forbrug og produktion.

Mette Ring O'Donnell, Group Director for Food Service

Videobureauet Tordenskjold

Forskel på SDG-ambitioner

Men det er ikke nødvendigvis let at spare på energien, når fabrikkerne ligger i lande, hvor FN’s verdensmål – de såkaldte SDG’er – ikke nødvendigvis er det, man taler mest om.

-Der er meget forskel på, hvor meget man går op i SDG’erne. De rangerer meget højt i Danmark og resten af den udviklede del af verden, men vi har også produktion i Egypten, Indien og Vietnam, hvor tankerne omkring SDG’erne ikke er så langt fremme, siger Niels Østerberg.

-Det tager tid at flytte mentale grænser, og det er en udfordring at blive ved med at stå og sige det sammen igen og igen.

Men det er netop i lande som Egypten, Indien og Vietnam, at FN’s verdensmål skal masseres ind i produktionen, pointerer Niels Østerberg.

-Det hjælper jo ikke så meget i det store billede, at vi danskere ikke sviner. Det gælder om at løfte SDG-agendaen de steder, hvor den ikke fylder så meget. Det er en udfordring, men kan give et stort resultat i sidste ende.

Det er ved at blive et krav til os som business-to-business-leverandør, at vi lever op til SDG’erne. Jeg tror ikke, vi sælger mere på grund af det, men det kan sikre, at vi beholder de kunder, vi har. Niels Østerberg, direktør i Orana

40.000 tons frugt, tak!

Orana har besluttet sig for at starte en ny frugtfabrik op i Østafrika hvert andet år.

For at skabe mere omsætning, selvfølgelig, men også for at hjælpe verden med at løfte Verdensmål 8, som handler om anstændige jobs og økonomisk vækst.

-Vi lægger de nye fabrikker ude ”in the middle of nowhere”, hvor der ikke er andre produktioner. På den måde skaber vi et behov for frugt, og vi giver de lokale farmere mulighed for at sælge deres frugter til os i større mængder, end de er vant til at sælge, siger Niels Østerberg.

Når fabrikkerne først kører, skal de bruge 40.000 tons frugt om året.

-Vi skaber en efterspørgsel, der bliver ved med at være på det niveau, og det er med til at skabe mere stabilitet i lokalsamfundet, siger Oranas direktør.

3 gode råd

Oranas direktør, Niels Østerberg, kommer her med tre gode råd til dig, der også skal arbejde med FN’s verdensmål i din virksomhed.

1) Find ud af, hvad I allerede gør
-De fleste danske virksomheder gør mere for SDG’erne, end virksomheder i andre dele af verden, så find ud af, hvad I allerede gør. Det er ikke forbudt at plukke de lavthængende frugter, siger Niels Østerberg.


2) Få toppen med
-Det kan være svært at starte en kulturændring midt i virksomheden eller længere nede i virksomheden, selv om man kan gøre meget som ildsjæl. Så sørg for at få toppen med - det er et helvede, hvis du også skal kæmpe med ledelsen.


3) Bare gør det!
-Lad være med at gøre det mere besværligt, end det er. Gør det konkret og hiv det ned på et praktisk niveau. For os blev det for eksempel en øjenåbner, da vi begyndte at kigge på den energi, vi brugte.

Hvid mand i Afrika

Der er ifølge Niels Østerberg flere rigtig store udfordringer ved at starte produktioner i fattige lande og bygge fabrikker i små samfund, som ikke er vant til industri.

Nogle af dem er korruption og bureaukrati. Problemer, som direktøren forsøger at komme udenom ved at holde sig væk.

-Så snart en hvid mand tropper op i Afrika, stiger prisen til det 10-dobbelte, og vi stoler på vores lokale partnere, siger Niels Østerberg og byder dermed direkte ind i det 17. verdensmål, ”Partnerskaber for handling”.

Og de kommer absolut ikke ved, at Niels Østerberg holder sig væk.

-Jeg rejser vel 250 dage om året. Så møder man folk. Der er ikke den store forskel på at finde partnere i erhvervs- og privatlivet. Det vigtigste er at vælge en god partner, og det kan kun klares personligt.

Niels Østerberg kalder det et must for Orana at byde ind i verdensmålene.

-Det er ved at blive et krav til os som business-to-business-leverandør, at vi lever op til SDG’erne. Jeg tror ikke, vi sælger mere på grund af det, men det kan sikre, at vi beholder de kunder, vi har.