31.10.22 DI for iværksættere Månedens iværksætter

Neighborhood.Boutique har haft succes med at rejse kapital i en usikker tid

Neighborhood.Boutique, som gør det muligt at finde frem til de små lokale hemmelige caféer, butikker, restauranter, hoteller mv., har netop formået at rejse 600.000 kr. i kapital, selvom tiderne er usikre. Stifteren Tim Bruun Madsen er stolt af, at det er lykkedes - og ved præcis, hvad pengene skal bruges til. Allerede nu sigter han efter en ny kapitalrejsning.

Hvad går Neigborhood.Boutique konceptet ud på?

- Neighborhood.boutique er en platform med fokus på de områder og butikker, caféer, restauranter, hoteller, som ikke ligger i centrum, men som alle gerne vil finde og kende. Platformen er for lokale, som ønsker at følge med i, hvad der sker, hvilke små hyggelige og kreative forretninger, som dukker op, men i lige så høj grad også for både nationale og internationale turister, som gerne vil finde de små perler, der ikke lige ligger på de mest besøgte steder.

- Vores slogan ”Buy Local” har en dobbelt betydning. Vi ønsker både at nudge folk til at købe lokalt producerede produkter, men også til at støtte de - typisk mindre - lokale butikker. Vi kan alle sammen godt lide at gå rundt i byer og gader, som præges af skæve, spændende og anderledes butikker. Hvis vi ikke støtter dem, altså handler hos dem, så forsvinder de. Det forsøger vi at sætte fokus på med vores platform og med vores slogan ”Buy Local”.

- De små butikskvarterer er økosystemer, som lever af og med hinanden. Derfor skal det være nemmere at finde dem, og de skal i højere grad have mulighed for at vise deres produkter, og hvad de kan uden at blive væltet omkuld af høje marketingudgifter. Det hjælper vi med, og stiller website og SoMe kanaler til rådighed for et beløb, der gør, at alle kan være med.

Hvem er Tim Bruun Madsen?

Founder Tim Bruun Madsen er uddannet Cand.Scient.Oecon fra Københavns Universitet, som han har suppleret med en Executive MBA fra ESADE i Barcelona.

Tim Bruun Madsen underviser nu både MBA og Executive MBAer i digital transformation på samme business school i Barcelona.

Foruden at drive neighborhood.boutique rådgiver Tim danske og internationale virksomheder indenfor digital transformation og change management. Tim er også investor i en række andre startups i Danmark og i udlandet.

Hvordan er I lykkedes med at rejse kapital i et vanskeligt og lige nu usikkert marked?

- At rejse kapital første gang er vel lidt ligesom at få Nobelprisen for startups. Der er gået så meget forarbejde, tanker og frustration forud, så når det endelig lykkes, er det bare vildt!

- Det har hele tiden været hensigten at rejse seed-capital nu, da vi er klar til at øge content-niveauet og gøre oplevelserne for vores følgere og brugere endnu bedre. Dette kræver kapital og selvom timing ikke har været optimal - i forhold til det nuværende marked - så har vi været i stand til at tegne 100% af vores kapitalbehov, så vi kan forbedre vores produktplatform og brugeroplevelse de næste 12 måneder. Vi er selvfølge enormt glade og ydmyg over, at en gruppe af private investorer (Heriblandt Hannes Wikander, Ove V. Christensen, Jesper Adeltoft og Martin Nielsen) tror så meget på produktet og os, at de tilsammen har indskudt 600.000 DKK i seed-capital i Neighborhood.boutique. Det gør, at vi er i stand til løfte produktet og gå i gang med nye markeder i både Danmark og udlandet.

Hvad skal I bruge pengene på?

- Vi har afprøvet konceptet i København, og vi udvider nu til de største byer og øer i Danmark, samt til Norge, Sverige, Finland, Grønland, Island og Færøerne. At gøre platformen klar til dette kræver yderligere udvikling af vores infrastruktur og backbone. Vi gør i samme moment platformen globalt skalerbart, så vi i princippet kan åbne i hele verden. Det gør vi dog ikke lige foreløbigt.

- Vi skal hele tiden arbejde med oplevelsen for både vores kunder og brugere, så den konstant bliver løftet og forbedret. Dette er slet ikke trivielt, da balancen mellem teknologi, design og behov er umådelig fin, og helt utrolig svær at finde. Det skal vi hele tiden blive bedre til.

- Der kommer også et helt nyt koncept ”Unique Boutique”, som vi glæder os rigtig meget til at lancere i november/december. Med dette projekt bliver vi et reelt medie, som kommer til at lave egne artikler omhandlende unikke butikker og deres produkter og historier.

- For at øge kendskabsgraden i hele Norden kommer vi også til at hæve niveauet af både online og offline marketing væsentligt. Det er ikke trivielt at gøre dette, så det bliver lidt som at gå to skridt frem og et tilbage. Nogle gange sikkert to eller tre skridt tilbage. Det må vi se.

Hvad er det næste skridt og hvordan ser fremtiden ud for jer?

- På kort sigt skal vi gøre platformen 100% skalerbar, så vi nemmere kan onboarde nye markeder. Men endnu vigtigere er, at vi øger niveauet af content på sitet og på vores kanaler. Det vil vi gøre ved at gå endnu mere i dialog med vores kunder, så de i højere grad forstår de muligheder, platformen tilbyder. Med fokus på en række udvalgte områder i Norden, forventer vi at få meget travlt i 2023. Der er så mange små og mindre butikker, som kan få gavn af vores platform. Og vi som forbrugere vil jo typisk rigtig gerne støtte dem, men det første skridt er at kende til dem, og det vil vi hjælpe med.

- Med udgangen af Q3 2023 begynder vi at planlægge mod at rejse kapital i Q1 2024. Hvor prisniveauet og kapitalbehovet kommer til at ligge, er ikke fastlagt endnu, men vi forventer os noget i størrelsen af 5-10 millioner DKK.

- Den bedste hjælp, man kan give butikkerne, er at følge vores profiler på Facebook  og Instagram. På den måde kan man følge med I, hvad butikkerne laver, og samtidig blive informeret om, hvordan Neighborhood.boutique udvikler sig. 

Du kan også læse mere om Neighborhood.boutique her på deres hjemmeside. 

Relateret indhold