27.07.22 DI for iværksættere Månedens iværksætter

Oversteg Kickstarter kampagne med 6300 % - mød Canairi

Målet var 50.000 kr. - det var nået inden for de første to timer. Via Kickstarter rejste de to barndsomvenner Hans og Andreas lige over 3,2 mio. kr. til deres virksomhed, Canairi. Læs her, hvordan de fik succes med Kickstarter-kampagnen, og hvad de skal bruge alle de ekstra penge på.

Hans Høite Augustenborg og Andreas Kofoed Sørensen til DI's sommer-startup på taget d. 28. juni.

Hvem er Canairi?

Canairi er en alternativ indeklimamåler, som benytter nudging og intuitivt design til at forbedre indeklimaet i hjemmet 🏠

På ydersiden ligner Canairi en kanariefugl 🐤 (med afsæt i analogien om kanariefuglen i kulminen), men på indersiden gemmer der sig en CO2-måler, som måler kvaliteten af luften i dit hjem og hjælper dig med at afgøre, hvornår du bør lufte ud. Er luftkvaliteten dårlig, drætter Canairi død om, indtil du åbner vinduet og bringer den til live igen.

Hvem er Hans og Andreas? 

Vi er barndomsvenner og har gået i både i folkeskole- og gymnasium-klasse sammen. Udover at spille badminton og hænge ud sammen, har vi begge haft en kærlighed til iværksætteri og startede et lille firma, KnæHøjKarse, da vi var 12 år gamle. Vores firma var en abonnementsservice, som klippede folks græsplæner.

Det gik faktisk rigtig godt med at få kunder, indtil vi fandt ud af, hvor nederen det var at klippe græsplaner, og hvor lidt penge vi fik ud af det. Efter gymnasiet gik vi forskellige veje, men har altid holdt kontakten og bestræbet os på at kombinere vores forskellige skillsets i et fælles projekt i fremtiden. Det projekt er så kommet nu.

Vi elsker at hænge ud sammen og træffer stort set alle beslutninger i fællesskab (pånær beslutninger ang. design og excel-ark, der har vi hver især cart blanche).

Hvem er stifterne?

Andreas Kofoed Sørensen:
Erfaring:
- Business Controller — Arbejdernes Landsbank.
- Fuldmægtig — Økonomistyrelsen (Finansministeriet).

Uddannelse:
- Copenhagen Business School — Cand.merc. Finansiering og Regnskab (MSc in Finance & Accounting)

Hans Høite Augustenborg:
Erfaring:
- Art Director — Uncle Grey, AKQA, Robert&Boisen, Red Bull, DR.
- Co-founder — Promote Your Local
- Co-founder — Cold Bali
- TV-kommentator — Kanal5, Eurosport, Discovery+ (Surfing)

Uddannelse:
- DMJX (Danish School of Media and Journalism) — Kreativ Kommunikation.

Hvad var overvejelserne bag at bruge crowdfunding via Kickstarter?

- Vi manglede kapital til at udvikle produktet og starte en produktion. Vi havde længe fulgt projekter, som havde rejst millioner af kroner på Kickstarter og tænkte, at hvis de kan, så kan vi da også.

- Vi havde dog ikke forventninger om at rejse flere millioner af kroner, eftersom det var vores første kampagne, og vi derfor ingen erfaring havde på området. Vi vidste dog, at en god crowdfunding-kampagne krævede en god film og grundet min baggrund i reklamebranchen og Andreas’ skuespiller-talent, tænkte vi, at her kunne vi måske skille os ud. Så i samarbejde med Background Media og VITUS Films brugt vi 2-3 måneder på at skrue en 4 min. og 30 sek. film sammen.

Man kan hurtigt blive fartblind, når der på 30 dage hver dag tikker omkring 150.000 kr. ind på kontoen. Hans Høite Augustenborg, Canairi

Jeres crowdfunding-kampagne oversteg målet helt vildt med over  6300% – hvad tror I, at I gjorde rigtigt?

1. Pre-campaign: Lead Generation
- Før man launcher kampagnen, er det vigtigt at samle en stor gruppe af folk, som er interesseret i at købe produktet. Det gør man ved at samle email-adresser, så man kan sende en direkte reminder om, at produktet kan pre-orderes, når kampagnen går live. Man kan starte med at skrabe de første 100-200 sammen gennem familie og netværk, men derefter skal man til at lave annoncer på Facebook og Instagram for at få flere email-adresser. Vi endte med at indsamle 3700 e-mail-adresser med 15.000 kr. i annonceringsbudget, som dækkede både Facebook og Instagram.

2. Pre-campaign: Social annoncer
- Nogle gange kan man nøjes med at annoncere sit produkt med et billede af en tidlig prototype og en kort tekst, som forklarer produktet og henviser til ens hjemmeside, hvor man kan skrive sig op til den kommende crowdfunding-kampagne. Dog vil jeg foreslå, at man bruger lidt tid på at pakke det hele ind i lækre fotos, grafik eller forklarende videoer, som gør det nemt for forbrugerne at sætte sig ind i og i sidste ende forudbestille produktet. Det handler om at forføre.

- Dernæst er det vigtigt at vælge en målgruppe (audience) på Meta (Instagram/Facebook), som er highly-likely til at købe dit produkt. I vores tilfælde klikkede vi på knapper som ‘’Folk der liker B&O, Danish Design, Louisiana, indeklima, MoMa, Home Design’’, i alderen ‘’30-60’’ som befinder sig i ‘’Copenhagen, Stockholm, Amsterdam, Berlin, London, New York, etc.’’.

3. Top kvalitet Kickstarter video + description
- Som beskrevet tidligere, er det vigtigt at gøre noget ud af sin kampagnefilm + beskrivelse. Det kan tage rigtig lang tid, men er det hele værd. Se det som et butiksvindue på nettet, hvor du ikke engang behøver at male eller bestille håndværkere. Easy!

4. Fysisk launch
- Fordi vi havde brugt så lang tid på vores projekt og kampagne, tænkte vi, at det skulle markeres med en fest. Først og fremmest for at gøre opmærksom på vores launch, men også for at kunne markere et afsluttet kapitel og for at sige ‘’vi prøvede sgu’’, hvis der nu stod 0 DKK på Kickstarteren.

- Derfor inviterede vi familie og venner til øl og snacks på bageriet Flere Fugle i Kbh NV. Selvom digitale annoncer helt klart er vejen frem, føler vi virkelig, at den fysiske launch betød en masse. Det gjorde, at 100 mennesker i vores omgangskreds fik lov at se vores prototype, høre mere om projektet, måske endda købe en Canairi, men vigtigst af alt: De fortalte det videre til deres venner, som måske også fortalte det videre til deres venner. De spredte ringe i vandet - så mange ringe, at vi besluttede at holde endnu et launch-event i Aarhus mod kampagnens slutning.

5. Newsletters
- Der er et kæmpe crowdfundingmiljø og mange af dem følger specifikke nyhedsbreve for crowdfunding-projekter. For mindre og større beløb kan man få lov at købe annonceplads i disse nyhedsbreve. Vi købte b.la. en plads i et amerikansk nyhedsbrev for $1000 - det gav $7000 igen på Kickstarteren.

6. Crowdfunding agencies
- Der findes et hav af crowdfunding-bureauer, som kan tage en i hånden i forskellige niveauer. I princippet kan du få et bureau til at gøre hele arbejdet fra en idé på en serviet til færdig kampagne, hvis du er klar på at smide 100.000-200.000 kr. up front og er ok med at give afkald på 25% af det indsamlede beløb. (Disse pakker varierer i pris).

- Man kan heldigvis også vælge kun at bruge nogle af deres ekspertiser, som udformning af kreativer til annoncer og Kickstarter film/beskrivelser (grafik, film, copy) og hele annonceringsdelen. Vi valgte at samarbejde med en række af disse bureauer for at forbedre vores annoncering (de har nogle meget veludviklede målgrupper, som er særligt interesseret i Kickstarter-produkter.)

7. Kreative aktiveringer
- For at holde liv i kampagnen i løbet af de 30 dage, lancerede vi en række aktiveringer/content. Vi tilbød bl.a. en DIY Canairi, som man selv kunne 3D-printe derhjemme, tiltænkt 3D-print-community’et. Vi lavede også et AR-filter til Instagram, så folk kunne afprøve Canairi på deres egen væg. Vi lavede også en version i 24K guld for at vække interesse hos sheikerne.

- Vores største aktivering var nok, da vi news-jackede historien om Elon Musk, der på det tidspunkt annoncerede, at han ville købe Twitter. Her reservede vi Twitter-blå Canairi kun til ham, som en gestus ‘’from one birdkeeper to another’’. Vi lovede ham også, at hvis han købte den reserverede fugl (42.690 kr.) ville det aktivere en rabat på 50% for alle fugle købt af Twitter HQ. Vores stunt fik virkelig meget opmærksomhed på sociale medier, og der var rigtig mange, som hjalp med at @tagge ham i tweets og posts.

- Vi har desværre stadig ikke hørt fra ham, men vi ved at Canairi blev delt internt i Tesla-netværket af en Tesla-medarbejder. Vi har ikke givet op endnu.

8. Design awards
- Inden vi launchede kampagnen, havde vi indsendt Canairi til en række designkonkurrencer, som alle annoncerede deres vindere i april-måned (den måned vores kampagne kørte). Vi var heldige at vinde en del design awards (jeg mener, at vi er oppe på 6 stk. nu) og havde på den måde en masse positive historier at dele på Kickstarter og sociale medier. Derudover giver disse awards også en bekræftelse af, at der er tale om kvalitet.

9. PR
- De førnævnte punkter om kreative aktiveringer og awards er ingredienserne til god PR, som vi har fået (og stadig får) rigtig meget af. Selvom man selv kan føle, at ens produkt er ekstremt interessant, har medierne brug for mere end bare at fortælle om endnu et nyt startup. De har brug for aktuelle nyheder for at kunne fortælle om dit produkt.

Hvilken følelse stod i med, da kampagnen for alvor tog fart, og I kunne se, at i oversteg målet ret betydeligt?

Man kan hurtigt blive fartblind, når der på 30 dage hver dag tikker omkring 150.000 kr. ind på kontoen. På dage hvor der ‘’kun’’ kom 80.000 kr. følte man, at det hele var gået i stå. Nogle gange kunne man da godt føle, at det hele gik lidt stærkt, men vi fik også en enorm energi af alle de positive ting, der skete om ørene på os hele tiden.

Hvad skal alle pengene bruges til? Og hvad er de næste steps for Canairi?

Pengene skal bruges til at udvikle videre og finansiere vores produktion. Vi har endnu ikke udbetalt løn til os selv, men når tiden er til det, så har Andreas fortjent et par nye høretelefoner.

Relateret indhold