23.08.21 DI Byggeri Nyheder

Leder: Byg Garanti er et vigtigt brand, som vi værner om

Byg Garanti er et vigtigt brand for både branchen og for DI Dansk Byggeris medlemmer. Derfor bruger DI Dansk Byggeri også mange ressourcer på at bevare og forsvare ordningen, lyder det fra Peter Stenholm i denne leder.

Somme tider sker det, at medierne fatter interesse for Byg Garanti-ordningen på baggrund af en frustreret privatforbruger, der har oplevet ikke at få medhold i en konkret sag. Det kan resultere i kritiske overskrifter eller utilfredse kommentarer på sociale medier.

Årsagerne til frustrationerne kan være mange, men det er vores opfattelse, at det ofte bunder i misforståelser fra forbrugernes side om, hvad Byg Garanti-ordningen egentlig omfatter. Flere – både journalister og forbrugere – kender heller ikke forskellen på Byg Garanti-ordningen, som kun omfatter medlemmer af DI Dansk Byggeri, og Byggeriets Ankenævn, som er et privat ankenævn.

Jeg vil gerne slå fast med det samme, at Byg Garanti er et vigtigt varemærke for DI Dansk Byggeri og vores medlemmer. Det er en af de primære årsager til, at nye medlemmer vælger at søge optagelse i DI Dansk Byggeri. Derfor investerer vi både tid og ressourcer på at markedsføre og bevare ordningen.

Senest har vi fået udviklet en flot digital kampagne med sloganet ’Vælg en håndværker med Byg Garanti – når byggeriet bare skal spille’. I den forbindelse har vi stillet al kampagnematerialet til fri afbenyttelse for vores medlemmer, som kan bruge det i deres markedsføring. Det håber vi, at I vil benytte jer af, for I er selvsagt de bedste ambassadører for ordningen, og ordningen er netop til for jer, som medlemmer af DI Dansk Byggeri. Omvendt så tøver vi heller ikke med at politianmelde virksomheder, der pynter sig med lånte ”Byg Garanti”- fjer. Det gør vi, fordi Byg Garanti er et vigtigt brand, som vi værner om. Det er forbrugerens og håndværkerens garanti for, at det hele spiller – også hvis uheldet er ude. 

Derfor forsøger vi også som udgangspunkt altid at forklare både journalister og forbrugere, hvordan Byg Garanti fungerer. Vi forsøger i vores kommunikation at være så transparente som muligt og tage til genmæle, hvor det er nødvendigt. Somme tider bliver vi inviteret til at kommentere på konkrete sager i medierne, men det er vores generelle tilgang, at vi ikke kan kommentere på enkeltsager. Og slet ikke sager, som vores medlemmer er involveret i. Det ville ikke være fair overfor nogle af de involverede parter, da vi i sagens natur ikke kender alle detaljerne. Til gengæld kan vi garantere, at vi også i fremtiden kommer til at have fokus på ordningen, så den fortsat kan skabe værdi for vores medlemmer og for privatforbrugerne. Vi vil også meget gerne høre fra dig, hvis du har ideer eller forslag til, hvordan vi kan forbedre og udvikle ordningen i fremtiden.

Vicedirektør i DI Dansk Byggeri,

Peter Stenholm

Relateret indhold