Foto: Gør noget kampagnen

11.01.21 DI Dansk Byggeri Nyheder

Gør Noget-banner sender vigtigt budskab til bygherrer og de unge

”Jeg er stolt af, at vi har Gør Noget-bannere hængende på vores byggepladser, for de kommer med et budskab, der er sindssygt vigtigt at få bredt ud.”

Sådan lyder det begejstret fra Christian Søndergaard, formand i GK Kaysen, en tømrervirksomhed lige udenfor Svendborg. Og man er ikke i tvivl. Christian brænder for virksomhedens lærlingeindsats og branchens uddannelser.

GK Kaysen er blot én ud af mange håndværksvirksomheder, der har bestilt gratis og personligt byggepladsbanner, som er ét virkemiddel i rekrutteringskampagnen, Gør Noget, Der Gør Noget. Kampagnen skal inspirere langt flere unge til at søge bygge- og anlægsfagene. Er man medlem af DI Dansk Byggeri og dækket af byggeoverenskomsterne, kan man gratis bestille bannere.

Bestil dit personlige byggepladsbanner her

Banneret viser vores kunder, at vi virkelig sætter denne her agenda højt

"Gør noget, der er brug for – tag en uddannelse indenfor byggeriet” står der med store bogstaver på det blå banner. Et budskab, der ikke kun rettes mod unge, men i lige så høj grad skal vise bygherre og kommende kunder, at GK Kaysen går en ekstra mil for at uddanne lærlinge.

- For os er det helt naturligt, at det lige netop er dét, der skal stå på banneret. Lærlinge er jo første led i fødekæden til vores branche, og vi kan gennem oplæringen sikre, at vi leverer de dygtigste håndværkere, siger Christian.

Gør Noget-banneret gør det nemt at promovere specifikke håndværksfag, skabe synlighed om egen virksomhed og tiltrække lærlinge.

Læs mere om kampagnen, Gør Noget, Der Gør Noget

Selv fortæller Christian - Banneret viser vores kunder, at vi virkelig sætter denne her agenda højt. Og de er glade for, at Kaysen tager det med lærlinge seriøst.

Efter hans mening er der alt for lidt fokus på krav om antal lærlinge fra bygherrers side.

- Prisen er ofte et afgørende parameter i udbudsrunder, men det at bruge danske lærlinge, bør i endnu højere grad være et parameter, når man afleverer en licitation og bygherre bør have større fokus på at det overholdes. 

Han peger på, at bedre dokumentation og løbende opfølgning er vejen frem.

En lærlingeindsats, der er sat godt i system

Kaysen har knap 20 pct. lærlinge i tømrervirksomheden - væsentlig flere end målsætning på 10 pct. Det er en indsats, de har fået sat godt i system med lærlingeplaner og grundig udvælgelse af ansøgere. Samtidig har Christian været på flere kurser om det at have og udvikle lærlinge, netop for at sikre inddragelse og styrke samarbejdet.

Hvem kan bestille Gør Noget-banner?

Små som store håndværksvirksomheder, der er medlem af DI Dansk Byggeri og dækket af byggeoverenskomsterne, kan gratis bestille bannere. De sættes som eks. op på byggepladser, skurvognen eller bygninger, hvor virksomheden holder til. På banneret kan man tilføje eget logo og tekst og udvælge det fag, man vil reklamere for.


Bestil dit byggepladsbanner her

Se de mange eksempler på virksomheder, der promoverer Gør Noget, Der Gør Noget.

Hvem står bag?

Initiativet og tilbuddet om gratis byggepladsbanner er en del af rekrutteringskampganen Gør Noget, Der Gør Noget. Kampagnen skal med moderne tvist få unge interesseret i bygge- og anlægsbranchen og oplyse om branchens mange uddannelsesmuligheder.  Kampagnen, der styres af Byggeriets Uddannelser, et sekretariat under 3F og Dansk Industri, markedsføres særligt på de digitale kanaler med film, men også via plakater og byggepladsbannere.

Læs mere om Byggeriets Uddannelser  

Relateret