Morsø Jernstøberi

Grundene til at tilmelde sig et Klimaklar-forløb kan være mange. For Morsø Jernstøberi handlede det om at få lagt grundstenene til deres CO₂-regnskab, også selvom hele scope 3 ikke blev kortlagt med samme.

»Hensigten er ikke, at vi skal blive brændeovnenes Tesla«

Morsø Jernstøberi A/S blev grundlagt i Mors tilbage i 1853. De fleste kender dem som brandet bag de populære brændeovne, der har været fast inventar i mange danskeres hjem. I dag er Morsø dog meget mere end de klassiske brændeovne. Deres produktion omfatter nu også mange nye køkkentøjsprodukter og udendørsprodukter såsom grill, borde og udeovne. Selvom Morsøs produktion løbende udvikler sig, har de fortsat fokus på deres CO2-udledning.

»Da vi valgte at deltage i Klimaklar Produktionsvirksomhed, lod det sig udmønte i et brændende ønske om at tage vores del af ansvaret i forhold til klimasituationen og få sat et par tal på på vores udledninger.

Hensigten er ikke, at vi skal blive brændeovnenes Tesla. Det er ikke det, vi vil. Men uanset hvordan du vender og drejer det, vil der i produktionen af brændeovne altid indgå tunge materialer. Derfor bør vi tage et ansvar, det er dét, som driver os. Det handler ikke om fed markedsføring eller branding men om at få orden i eget penalhus og styr på eget CO2-aftryk,« udtaler Peter Normann, adm. direktør ved Morsø Jernstøberi.

 

Peter Normann, adm. direktør hos Morsø Jernstøberi
For os handlede det om at have orden i eget penalhus Peter Normann, adm. direktør hos Morsø Jernstøberi

Læs mere om Morsø her

Forståelsen for ens CO2-udledninger er et must

»Vi er ret bevidste om, at der lige om lidt kommer krav fra det offentlige og vores interessenter. Det er et spørgsmål om tid før, at forespørgslerne til vores klimaaftryk begynder at droppe ind. Har man ikke et overblik over sine CO2-udledninger, jamen så er det klart; så bliver man overhalet indenom! 

Bestyrelsen havde snakket om et klimaregnskab, og at det ville give os et dokumenterbart grundlag at arbejde ud fra. Derfor var Klimaklar-forløbet ret naturligt for os at sige ja til, fordi man lige præcis får den her forståelse for, hvad det helt konkret er, vi kan gøre noget ved,« forklarer Peter Normann.

»Det var mega fedt, at ledelsen var forankret i projektet og tog ejerskab. Så det kan jeg helt klart anbefale andre, når de tilmelder sig. Selvfølgelig behøver det ikke at være den øverste leder, der deltager i alle modulerne på den digitale læringsplatform. Men at ledelsen også har et indblik og har været igennem noget af materialet, giver rigtig god værdi i virksomheden.«

3 hurtige

• Morsø Jernstøberi har en lang og traditionsrig designhistorie, hvor bl.a. Kaare Klint, Klaus Rath, Monica Ritterband og mange andre kendte designere har sat standarden for Morsø’s tidsløse design. Morsø er altid gået forrest, både når det gælder design, funktionalitet og miljø.
• Morsø Jernstøberi udvikler for fem-seks år siden en ny strategi: Fra brændeovnsproducent til et livsstilsmærke. I dag er virksomheden fordelt 50/50 på hvert område.
• Virksomheden er 75-76 mennesker i alt i blandt andet Danmark, England og i Tyskland. 65-70% af deres omsætning er baseret på eksport. 

»Især de små virksomheder har behov for at forstå, at det slet ikke er så farligt, som man tror«

Hvis du spørger Peter Normann, er der en ting, som står helt soleklart: Det handler om at komme i gang! Morsø har set projektet som et læringsforløb fremfor en slags eksamen, hvor det vigtigste var at få det helt præcise facit. Tværtimod. Det var klimadagsordenen og metoden, der var vigtigt for virksomheden at blive klogere på. 

»Vi valgte at tilmelde os, fordi vi ønskede at have et nogenlunde overblik over vores klimaregnskab for 2021. Men vi ville ikke knække nakken på det i forhold til ressourcer, så derfor udelod vi til at starte med Scope 3. Vi var primært vores økonomichef, fabrikchef og jeg selv. Da vi så kom igennem dataindsamlingen og fik det indtastet i Klimakompasset, havde vi faktisk overskud til at begynde på Scope 3 og kom igennem første del,« uddyber Peter Normann.

»Ved næste årsregnskab skal anden del af Scope 3 selvfølgelig med! Men når du tilmelder sig Klimaklar, er det vigtigste at få et udgangspunkt at arbejde ud fra. Især de små virksomheder, tror jeg har behov for at forstå, at det slet ikke er så farligt. Hele programmet Klimaklar handler om at få skabt et grundlag - resten kan komme løbende. Et skridt af gangen,« afslutter Peter Normann.

Læs mere om Morsøs klimarådgiver SustainX her

Relateret indhold