08.04.22 DI for iværksættere Månedens iværksætter

Tech-startup på vej ud over Danmarks grænser

Solo-prenører, freelancere og remote workers i internationale storbyer kan se frem til at mødes, arbejde og connecte, når Joes & Cos rykker ud i verden. Her deler stifter Simon Lyngsø sine tanker om at skalere til nye markeder.

Joes & Cos teamet

Joes & Cos teamet. Simon Lyngsø længst mod venstre.

Hvordan identificerer I de nye internationale markeder, I skal ud på?

- Vi har kigget på hvilke byer, som har spændende coworking spaces og en god coworking kultur. Amsterdam og London er helt klart top destinationer, hvad det angår. Omvendt er vi ikke first movers i de byer, ligesom vi har været det i København, så vi er meget opmærksomme på, om vi ønsker at gå ind i et marked for at konkurrere med eksisterende spillere frem for at gå ind og sætte vores aftryk i en by, hvor der endnu ikke er kommet fokus på at åbne byen op til det fleksible arbejdsmarked.

- Lissabon og Barcelona har i mange år været kendt for remote work, og der er flere og flere, der rejser dertil for at tage på Workcation – altså en ferie hvor man arbejder fra en anden by. Derudover har de nogle ret fantastiske coworking spaces i begge byer, som vi altid har drømt om, at kunne tilbyde vores brugere via Joes & Cos app’en.

 

Hvad er Joes & Cos?

Joes & Cos er en app, der gør det muligt at finde et sted at mødes, arbejde og connecte med andre. Vi giver pay-as-you-go adgang til coworking spaces og luksushoteller, hvor man kan få en oplevelse ud over det normale og giver det fleksible arbejdsliv et ekstra boost. Vi er alternativet til at arbejde på kontoret eller derhjemme.

Hvad er de første steps, I tager på rejsen mod nye markeder?

- Vi har lagt nogle Workcation dage ind over de næste måneder, hvor vi vil arbejde fra forskellige storbyer. Jeg tror personligt, at hvis vi tager vores egen medicin, så er vi bedre stillet i forhold til at vurdere, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Derudover researcher vi rigtig meget på steder, kultur og konkurrenter. Men i sidste ende, så tror jeg også, at vi kommer til at bruge vores mavefornemmelse rigtig meget. Og sidst men ikke mindst, så skal vi finde en person lokalt, som har samme entusiasme og energi som os for at få Joes & Cos til at lykkes. Hvis hun, eller han, tilfældigvis er i London eller Amsterdam, så kan det meget vel blive det, som afgør valget.

Vi skal finde en person lokalt, som har samme entusiasme og energi som os for at få Joes & Cos til at lykkes Simon Lyngsø, stifter af Joes & Cos

 

 Hvorfor vil I gerne til udlandet netop nu?

- Vores målgrupper er solo-prenører, freelancere og remote workers. Dem er der bare rigtig mange flere af i udlandet. Derudover er vi fokuseret på storbyer, hvor selv København kan være en smule lille til tider. Havde det ikke været for Corona, så tror jeg faktisk allerede, vi var åbnet i udlandet, men det har faktisk været nemmere at være i København end f.eks. Paris og London under corona, da vi har været knap så restriktive.

 

Hvad har I gjort jer af tanker om, hvorvidt I er klar til at internationalisere?

- Jeg tror aldrig, at man er helt klar. Vi arbejder hele tiden med vores value proposition, men i starten er det lidt ligesom at have en Schweizerkniv, hvor andre spørger om man er en saks eller en skruetrækker. Vi har et produkt, som vores brugere allerede er rigtig glade for, så nu vil vi være i en by, der er mindst ligeså stor som Danmark - altså mere end 5 millioner indbyggere, for der er ingen tvivl om at vores forretning er skalerbar, så længe at der er kunder til den. Det er det skønne ved software.

 

gode råd  fra   DI's inter- nationale afdeling

  1. Vælg det rigtige marked: Verden er åben som aldrig før, så der er mange muligheder... men ikke alle er lige gode! 
  2. Find de rigtige kunder: Brug alle muligheder for selv at finde ud af, hvordan internationale kunder ser de løsninger/produkter, som du leverer. Hvis kunden ikke er interesseret, så find en anden, som sætter pris på den værdi, du tilfører. Brug ikke dine sparsomme ressourcer på kunder, der ikke sætter pris på dig. 
  3. Udvid og brug dit netværk: Det hænger ikke på dig og din organisation det hele. Du kan mobilisere alle dem, der vil det godt for dit produkt. Det kan være, leverandører, kunder, beslutningstagere, interesseorganisationer, private netværk.
  4. Find de rigtige partnere: De, der er i din værdikæde, er dine nærmeste partnere. Vær selektiv i dine valg. Et dårligt partnerskab er gift for selskabets udvikling. Vær tydelig med hvad du har behov for hos en partner, og hvad du bidrager til for en partner. (Læs også: FocalX om startup-corporate partnerskaber)

- Jeppe Falck, chef for DI International Business Development

Anne Cathrine Claudi Arlund
Skrevet af:

Anne Cathrine Claudi Arlund

Relateret indhold