02.05.19 TMI Nyheder

Danmarks kreative erhverv skal markedsføres i et offentlig-privat samarbejde

Regeringen har i dag lanceret sin Vækstplan for kreative erhverv og skyder dermed arbejdet mod en samlet international markedsføring af dansk design og kreativitet – heriblandt møbler – i gang

Regeringen nedsatte i 2018 et vækstteam om de kreative erhverv med Jacob Holm fra Fritz Hansen som formand. Vækstteamet fremlagde i efteråret 2018 en rapport med en række anbefalinger til, hvordan væksten i de kreative erhverv kan stimuleres. Blandt anbefalinger er bedre designbeskyttelse, internationalisering og branding med henblik på at øge eksport, samt en forenkling af erhvervsfremmesystemet.

TMI har i forbindelse med vækstteamets arbejde og opfølgningen bidraget med data og synspunkter.

Regeringen har i dag offentliggjort sin plan for opfølgning på anbefalingerne i vækstplan for kreative erhverv. Hovedanbefalingerne er:

  • Kompetenceudvikling der forener det kreative, digitale og kommercielle
  • Indsats på rettighedsområdet · Bedre vilkår for finansiering af kreative iværksættere
  • Mere kreativitet og innovation i offentlige udbud
  • Flere kreative iværksættere skal skabe bæredygtige forretninger
  • Øget international synlighed og eksport

Regeringen afsætter samlet 10 mio. kr. fordelt over årene 2019-2022 til initiativet og Realdania, Dansk Industri og Dansk Erhverv bidrager med yderligere finansiering.

Markedsføringen vil blive samlet i et offentligt-privat konsortium for dansk kreativitet med deltagelse af Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet og Kulturministeriet, Dansk Industri, Dansk Erhverv samt Realdania. Konsortiet får til huse i BLOX i København.

Flemming Larsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3408
  • Mobil +45 2088 3924
  • E-mail fll@di.dk