Tech Der Tæller

Afrapportering fra folkehøring #1: Fremtidens digitale skole

Den første folkehøring omhandlede fremtidens digitale skole. Fire udskolingsklasser fra hele landet deltog og delte deres indsigter og innovative tanker om, hvordan fremtidens digitale skole skal se ud. Elevernes ideer blev indsamlet under en digital folkehøring, hvor hver enkelt klasse sad i de vante rammer af deres klasselokale og løbende interagerede med hinanden digitalt.

Situationen med COVID-19 tvang alle danske skoler, lærere og elever til – på rekordtid – at omstille sig til en fuldkommen digital hverdag. I kølvandet på situationen spurgte DI ved begyndelsen af det nye skoleår fire udskolingsklasser om, hvad de har lært om at gå i skole i en digital virkelighed. Hvad har helt lavpraktisk været godt og mindre godt ved de digitale læringsplatforme – adgang, indhold, samspil med læreren? Hvilke dele af den digitale hverdag fra COVID-19 egner sig bedst til at kombinere med en hverdag med fysisk fremmøde i skolen? Hvad kan vi på baggrund af COVID-19 sige om, hvordan Fremtidens Digitale Skole bør/ikke bør se ud?

De deltagende klasser var en 7. klasse fra Gug Skole i Aalborg og tre 8. klasser fra henholdsvis Birkhovedskolen i Nyborg, Tjørnegårdsskolen i Gentofte og Issø-skolen uden for Svendborg. 

Folkehøringen blev afholdt mandag den 17. august kl. 09.00 - 14.00. Skoleklasser, facilitatorer og yderligere deltagere mødtes på en virtuel platform, hvor de interagerede med hinanden løbende og præsenterede idéer og visioner for hinanden til sidst. 

De enkelte skoleklasser sad sammen lokalt og deltog i den digitale folkehøring fra klasselokalet via kamera.

Publikationer

Læs resultater fra folkehøring #1

Læs afrapportering
Karoline Ry
Skrevet af:

Karoline Ry

Relateret indhold