15.01.22 DI for iværksættere Månedens iværksætter

Iværksætter: Sådan sælger du til kommuner

Hele 33 kommuner er det lykkedes iværksætterne bag Natureventyr at sælge til i 2020-2021. Offentlige kunder  er struktureret anderledes og laver målsætning på en anden måde end private kunder. Det kræver tilpasning. Her deler Dennis Maigaard, hvordan Natureventyr har tilpasset sig, samt sine tre bedste råd til at få succes med salg til kommuner.

Foto: Natureventyr

Natureventyr sælger eventyr i naturen, og det er noget, kommunerne har købt ind på.

- Fra januar 2020 til og med november 2021 har vi i Natureventyr indgået samarbejder med 33 kommuner og to nationalparker, fortæller stifter Dennis Maigaard.

- Argumenterne for at indgå i et samarbejde med os - synes vi - er mange, men ofte hentes finansiering til projektet gennem puljer målrettet natur- og kulturformidling, kommunikation og branding, indsatser inden for turisme samt indsatser inden for øget bevægelse blandt børn og bedsteforældre.

Finansiering af indkøb i det offentlige er en anden end i det private. Derfor skal der også tænkes anderledes, når det kommer til salg. 

Hvad oplever I er karakteristisk ved at sælge til offentlige kunder? Og hvordan tilpasser I jer det?

- Når man sælger til eksempelvis kommuner, så er fokus på at kunne levere på de strategiske målsætninger, som man arbejder med i den pågældende kommune. Det kan være strategiske indsatser inden for bosætning, turisme, biodiversitet eller bevægelse. Din indgang vil ofte være en konsulent eller en afdelingschef, som sidder med konkrete målsætninger, som de håber, du kan hjælpe dem med at nå i mål med.

- I salg til kommuner er det markant lettere at finde finansiering i afsatte projektmidler end i driftsmidlerne. For vores vedkommende skyldes det blandt andet, at kommunerne kan finde finansiering til et samarbejde med os på tværs af forskellige puljer med projektmidler, mens det i sidste ende kun kan være en enkelt afdeling, som ender med driftsudgiften til den årlige licens. Af samme årsag har vi prøvet at gøre licensen så billig som mulig, så den ikke er en hæmsko for at kunne få lavet en aftale.

3 råd til succes med salg til kommuner

  1. Målret dit produkt og dit salgsmateriale, så det taler ind i de indsatser, som kommunen allerede arbejder imod at opfylde. Disse kan man finde information om på hjemmesider og i referater fra byrådet. Det kan være inden for læring, biodiversitet, digitalisering, bevægelse osv.
  2. Hvis muligt så tilpas din forretningsmodel det faktum, at projektmidler er lettere at få del i end driftsmidler. Hvis man stiler efter driftsmidler, så skal man i modsætning til det første råd formentlig gå mere målrettet efter enkelte fagpersoner og afdelingers behov.
  3. Gør det tydeligt, hvad det kræver af arbejde for de involverede medarbejdere at indgå et samarbejde med jer. Ofte kan det være sværere at finde de nødvendige årsværk til opgaven end finansieringen af selve aftalen.

Hvad er Natur-eventyr?

Natureventyr er en app til børnefamilier, der gør det sjovt og nemt at tage på eventyr i naturen. Gennem eventyr udformet som skattejagter går man fra kapitel til kapitel langs en børnevenlig rute, og undervejs inddrages børnene i fortællingen gennem sjove udfordringer.

Natureventyr samarbejder med kommuner og nationalparker om at udvikle ruter og eventyr til udvalgte naturområder. Modellen består af en etableringsomkostning og en årlig licens, der sikrer alle brugere af appen gratis adgang til eventyrene.

Anne Cathrine Claudi Arlund
Skrevet af:

Anne Cathrine Claudi Arlund

Relateret indhold