Foto: DI

10.01.24 ATL Nyheder

Mangler du en kordegn?

Leder din virksomhed efter en HR-assistent, tolder eller sågar en kordegn, er der godt nyt: Alle tre faggrupper er med på den nye positivliste over international arbejdskraft, som virksomheder har lov at hente til Danmark fra lande uden for EU.

Men er du i stedet på udkig efter en lastvognsmekaniker eller en faglært godschauffør, er udsigterne straks mere dystre. Begge dele er nemlig ikke med på positivlisten, selvom rekruttering fortsat er en stor udfordring for de danske transportvirksomheder – selv nu hvor aktiviteten er lidt mindre.

Sagen er, at selv om væksten er aftaget i store dele af dansk erhvervsliv, vil vi fortsat se en relativ lav ledighed og kamp om arbejdskraften – bl.a. fordi mange medarbejdere er på vej på pension. International arbejdskraft kan ikke løse behovet alene, men er en del af løsningen.

Nogle vil indvende, at virksomhederne bare kan finde international arbejdskraft i andre EU-lande, men den brønd er også ved at tørre ud. Det viser DA’s nye analyse, der påpeger, at manglen på arbejdskraft i EU er rekordhøj trods de aktuelle konjunkturer.

Med mindre reglerne bliver lempet, må danske transportvirksomheder altså fortsat leve med udfordringerne med at finde arbejdskraft.

Heller ikke den såkaldte supplerende beløbsordning, der giver arbejdsgivere mulighed for at hente international arbejdskraft, der ikke er på positivlisten, kan løse udfordringerne. Ordningen er forholdsvis ufleksibel og tager ikke højde for den måde, der aflønnes på i transportbranchen, selvom de fleste chauffører i realiteten tjener over beløbsgrænsen.  

Derfor må vi håbe, at der fra politisk hold bliver lyttet til DI’s ønske om en ny ordning uden beløbsgrænse for overenskomstdækket arbejde. Den vil give virksomhederne et værktøj til at sikre arbejdskraft til at sætte skub i væksten samtidig med den sikrer, at internationale medarbejdere ansættes på ordnede, overenskomstmæssige vilkår.

Relateret indhold