Fotokredit: FreePik.com

04.01.24 DI Bilbranchen Nyheder

Bilimportør politianmeldes for greenwashing

Forbrugerombudsmanden mener bilimportøren har overtrådt markedsføringsloven ved at bruge vildledende udsagn, som kan være udtryk for ”greenwashing”.

Importselskabet er politianmeldt for siden 2021 at have brugt udsagn på sin hjemmeside, som efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var vildledende: ”Den grønne revolution”, ”CO2-neutral produktion” og ”Certificeret miljøvenlig”.

På hjemmesiden stod bl.a. ”Certificeret miljøvenlig”, selvom bilimportøren ikke er certificeret, men anvender ISO-standarder for udførelse af livscyklusvurderinger. Oplysningen om at være certificeret miljøvenlig var derfor efter Forbrugerombudsmandens vurdering vildledende.

På hjemmesiden stod også ”Den grønne revolution”, og at “begynder CO2-neutral produktion”, fordi producenten anvender vedvarende energi på deres produktionsfaciliteter.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at udsagnene var egnede til at få bilimportørens biler til at fremstå som om, at bilerne er mindre miljøbelastende, end de er, og som om de tiltag, importselskabet har foretaget for at minimere bilernes miljøbelastning, er væsentligt bedre end de tiltag, konkurrerende bilproducenter har foretaget. Forbrugerombudsmanden har behandlet sagen efter, at Greenpeace klagede over flere bilproducenters markedsføring.

Bilimportøren har oplyst, at brugen af udtrykket ”certificeret” skyldtes en oversættelsesfejl fra tysk, og importselskabet rettede fejlen straks efter, at de blev opmærksomme herpå.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at der ikke var grundlag for at politianmelde det kommunikationsbureau, som havde bistået bilimportøren med udformningen af en del af markedsføringsmaterialet for medvirken til overtrædelsen.

Markedsføring af de tiltag, virksomheder iværksætter for at nedbringe deres miljøbelastning, er vigtig information til forbrugerne. Men oplysningerne skal være korrekte og må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomheders tiltag er mere vidtgående end de er. Det er vildledende markedsføring og strafbart. Fungerende forbrugerombudsmand Andreas Weidemann

Lovgrundlag

Det følger af markedsføringslovens § 5, stk. 1, at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne. Videre følger det af markedsføringslovens § 6, stk. 1, at markedsføring ikke må vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger.

Det følger endvidere af markedsføringslovens § 13, at en virksomhed skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Karoline H. Thomsen

Karoline H. Thomsen

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3567
  • Mobil +45 2949 4413
  • E-mail kart@di.dk

Relateret indhold