Registreringsafgift
Hvilken betydning har bestemmelserne vedr. registreringsafgift for bilbranchen?
Registreringsafgiftslovens bestemmelser har stor betydning for bilbranchen og især for nybilforhandlerne. Nedenfor finder du nogle af de vigtigste områder og orientering om den seneste større ændring, L4.
Vigtige bestemmelser og juridiske afgørelser omkring registreringsafgiften:
Afgiftspligt
Der skal betales afgift af motorkøretøjer, der skal registreres efter færdselsloven, samt af påhængs- og sættevogne til sådanne motorkøretøjer.
Den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er dets almindelige pris, inkl. moms, men ekskl. registreringsafgift, ved salg til bruger her i landet på registreringstidspunktet. I den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer indregnes altid mindst 9 pct. samlet avance for importør og forhandler. Den afgiftspligtige værdi må ikke indeholde negativ importøravance.
Ved køretøjets almindelige pris forstås den pris, som en bruger generelt må forventes at skulle betale for et køretøj af samme mærke og model eller et tilsvarende køretøj.
Er der for et nyt køretøj anmeldt en (vejledende) pris ved salg til bruger - standardpris - anvendes denne pris som udgangspunkt som køretøjets afgiftspligtige værdi. Er der ikke anmeldt en sådan pris, ansættes den afgiftspligtige værdi ved vurdering af køretøjet.
Leveringsomkostninger
Ved fastsættelse af den afgiftspligtige værdi til beregning af registreringsafgift af et nyt køretøj kan der ses bort fra betalingen af de med leveringen forbundne udgifter til køretøjets forsendelse og registrering, dog højst med et fast beløb, som årligt reguleres af Skatteministeren.
Ved fastsættelse af den afgiftspligtige værdi til beregning af registreringsafgift af et nyt køretøj kan der ses bort fra betalingen af de med leveringen forbundne udgifter til køretøjets forsendelse og registrering, dog højst med et fast beløb, som årligt reguleres af Skatteministeren.
Pr. 1. januar 2024 er der følgende ændring i satserne for afgiftsfri leveringsomkostninger, som er følgende:
Personbiler og små varebiler: 2.560 kr. Med tillæg af moms og nummerpladegebyr som udlæg for kunden udgør leveringsomkostningerne 4.380 kr.
Varebiler over 2,5 ton, som er enten åbne eller uden sideruder bag førersædet i bilens venstre side: 3.200 kr. Med tillæg af moms og nummerpladegebyr som udlæg for kunden udgør leveringsomkostningerne 5.180 kr.
Motorcykler: 1.280 kr. Med tillæg af moms og nummerpladegebyr som udlæg for kunden udgør leveringsomkostningerne 2.190 kr.
Overflytning af avance
Registreringsloven indeholder en såkaldt værns regel, der forbyder overflytning af avance.
Hvad betyder værns reglen?
Hvis told- og skatteforvaltningen konstaterer, at elementer, herunder avance, som indgår i beregningen af den afgiftspligtige værdi, overflyttes eller faktureres, så de ikke længere omfattes af den afgiftspligtige værdi, kan de transaktioner, hvor den pågældende overflytning eller omfakturering er konstateret, tilsidesættes i relation til afgiften.
Bestemmelsen har til formål at forhindre, at en del af den afgiftspligtige avance fjernes fra afgiftsgrundlaget, og i stedet lægges på ekstraudstyr eller indgår i forbindelse med ibyttetagning af kundens brugte bil.
En sådan tilsidesættelse vil medføre et krav om efterbetaling af registreringsafgift. Det gælder eksempelvis også i de tilfælde, hvor den forhøjede avance er overflyttet i forbindelse med ibyttetagning af en kundes bil eller salg af forhandlerleveret ekstraudstyr til overpris.
Venstre Landsret: Skattemyndigheder har bevisbyrde
Ved et indenretligt forlig i Vestre Landsret er det fastslået, at det er told- og skatteforvaltningen, der har bevisbyrden for, at der er sket overflytning af afgiftspligtig avance på den fabriksnye bil til en forhøjet ikke-afgiftspligtig avance på den ibyttetagne brugte bil.
I den aktuelle sag var slutsedlerne alene udfyldt med forskelsbeløbet mellem den solgte (nye) og den brugte ibyttetagne bil (byttesummen).
Der var ikke grundlag for at opkræve registreringsafgift på baggrund af standardpriserne for bilerne, idet landsretten ikke fandt, at told- og skatteforvaltningen havde løftet bevisbyrden for overflytningen af avance.
Det var således ikke bevist, at kunderne inden handlens endelige indgåelse ikke var orienteret om, at prisen for den bil, der blev taget i bytte, i det endelige salgsdokument ville blive beregnet med udgangspunkt i den aftalte byttesum og en pris lavere end standardprisen for den fabriksnye bil.
DI Bilbranchen anbefaler: Skriv priser på slutseddel
DI Bilbranchen vil dog på trods af retsforliget tilråde, at der altid i en slutseddel både skrives den nye bils pris (minus evt. rabat eller prisen inkl. rabat) samt prisen på byttebilen.
Prøvesager afgjort i Landsskatteretten
I december 2016 afgjorde Landsskatteretten en række prøvesager om flytning af avance. Landsskatteretten fandt, at SKAT ikke havde løftet bevisbyrden for, at der var sket overflytning af avance til afgiftsfrit ekstraudstyr eller byttebiler, og SKAT havde således ikke været berettiget til opkrævning af yderligere registreringsafgift.
Læs mere
Se afgørelsen og DI Bilbranchens kommentar hertil.
Demobiler
Her kan du læse om tre sager vedrørende demobiler.
Her kan du læse om tre sager vedrørende demobiler:
- Skatterådets afgørelse om køb af demobiler.
- Advokatresponsum om afgiftspligtig værdi for leasingbiler.
- SKAT's tjeklisten til demobiler.
Skatterådet sagde nej til, at forhandlere kunne indregistrere demobiler på baggrund af forhandlerens indkøbspris. DI Bilbranchen indbragte afgørelsen for Landsskatteretten, men hævede sagen da SKAT udsendte et styresignal, hvorefter bilforhandlere, som udtog en bil til demonstrationsbrug kunne betragtes som slutbrugere og dermed kunne afgiftsberigtige demobilen på baggrund af indkøbsprisen.
DI Bilbranchen har i samarbejde med De Danske Bilimportører anmodet en ekstern advokat om at udarbejde et responsum ”Til hvilken pris kan et leasingselskab afgiftsberigtige biler indkøbt til udlejning/leasing”.
Læs mere
Branchens og SKATs tjekliste for demobiler m.m. fra oktober 2011.
L129: Omlægning af bilafgifterne 2020
Ændringer vedrørende registreringsafgift:
Der er vedtaget en række væsentlige ændringer af registreringsafgiftsloven (L129), vedtaget 9. februar 2021.
L4: Ændring af satser, sikkerhedsudstyr, genberegning m.m.
Omlægning
Samlet set indebærer omlægningen af bilafgifterne en nedsættelse af registreringsafgiftens lave sats og en forhøjelse af grænsen for, hvornår registreringsafgiftens høje sats skal betales. Fradrag i den afgiftspligtige værdi for det lovpligtige sikkerhedsudstyr ABS og ESP afskaffes, fradrag for at opnå 5 stjerner på baggrund af Euro NCAP sikkerhedstest, samt fradrag for selealarmer forhøjes. Endvidere øges kilometergrænserne for tillæg og fradrag for god/dårlig brændstoføkonomi.
Stramning for leasingbiler m.m.
Der indføres et krav om, at den afgiftspligtige værdi for visse nye køretøjer, der erhvervsmæssigt stilles til rådighed for en bruger, skal opgøres igen, når ejerskabet til køretøjet ved salg eller anden overdragelse overgår til en tredjepart, eller senest når der er gået fire måneder fra første registreringstidspunkt. Reglen om, at den afgiftspligtige værdi for brugte biler ikke kan overstige bilens oprindelige pris som ny (lovens § 10, stk. 2) udgår.
Ikrafttræden og virkning
Lovforslaget træder i kraft den 16. november 2017 med virkning fra lovforslagets fremsættelse den 3. oktober 2017. Lovforslaget indeholder en overgangsordning for køretøjer solgt på bindende købsaftale senest den 2. oktober 2017.
Læs mere om L4
L69: Nedsættelse af registreringsafgiften til 150 pct.
Lovforslaget udmønter en del af finanslovsaftalen for 2016 mellem regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, der er enige om at reducere registreringsafgiftssatsen for personbiler (inkl. autocampere) og motorcykler.
Det foreslås at ændre registreringsafgiftsloven, så afgiftssatsen på 180 pct. for disse køretøjer ændres til 150 pct.
Det foreslås, at nedsættelsen af registreringsafgiften træder i kraft den 1. januar 2016 og tillægges tilbagevirkende kraft fra fremsættelsen af lovforslaget den 20. november 2015.
Forslaget blev vedtaget.
Læs mere om L69
L94: Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven
L94 blev fremsat den 28. februar 2012. De høringsberettigede, herunder DI Bilbranchen, afleverede deres kommentarer til lovforslaget og lykkedes med at få ændret dele af forslaget.
SKAT tabte sag om overflytning af avance
DI Bilbranchen har kontakt til SKAT vedrørende sagen, hvor Landsskatteretten ikke anså det dokumenteret, at der var overflyttet avance fra nye biler solgt med negativ avance, samtidig med at der ved salg af byttebil var overskud på den samlede handel.
Sagen vedrørte biler solgt i perioden 1. februar 2009 til 31. december 2010, altså før L94.
SKAT havde rejst krav om efterbetaling af 399.352 kr. for 26 biler med den begrundelse, at der helt objektivt var konstateret overflytning af avance i strid med værnsreglen i registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, når en ny bil sælges med negativ avance (tab) samtidig med, at der var konstateret et overskud på den samlede handel - altså i det aktuelle tilfælde salg af den nye bil og salget af den brugte bil, som er taget i bytte ved salget af den nye bil.
Landsskatteretten traf afgørelse om, at det ikke er tilstrækkeligt for at dokumentere, at der er overflyttet avance, så avancen ikke længere omfattes af den afgiftspligtige værdi, at det objektivt er konstateret, at et nyt køretøj er solgt med negativ avance samtidig med, at der er konstateret et overskud på den samlede handel med køber. Det var derfor ikke berettiget, at SKAT havde afkrævet selskabet yderligere registreringsafgift. Landsskatteretten lagde ved afgørelsen lagt vægt på, at SKAT ikke ved den objektive konstatering har godtgjort, at der i alle tilfælde reelt er tale om en flytning af en avance og ikke et salg med tab efterfulgt af et salg med avance. Den yderligere opkrævede registreringsafgift bortfaldt herefter.
Læs mere
Sagen drejer sig om opgørelse af registreringsafgift i forbindelse med overflytning af avancer fra nye biler til brugte biler.
Handlingfee ved salg af nye biler til leasingselskab
Et leasingselskab havde anmodet SKAT om et bindende svar på spørgsmålet om det handlingfee leasingselskabet betaler til forhandleren i forbindelse med købet, helt eller delvis skal medregnes til den afgiftspligtige værdi.
Leasingselskabet oplyste, at leasingselskabet selv er registreret i henhold til registreringsafgiftsloven, og indregistrerer og indbetaler registreringsafgift på leasingkøretøjer.
Ved køb af leasingkøretøjer betaler leasingselskabet et handlingfee i størrelsesorden 8.000 – 13.000kr. ekskl. moms. Leasingselskabet oplyste, at et fuldt handlingfee dækker en række ydelser, der for hver enkelt element er fastsat på markedsmæssige vilkår/prisfastsat til markedspris. En oplistning over samtlige ydelser kan ses i afgørelse, som kan downloades nedenfor.
SKAT udarbejdede en indstilling til Skatterådet, der fulgte SKATs indstilling. SKAT kunne kun godkende en del af de opstillede ydelser, ligesom Skatterådet tiltrådte at ydelsen ”landsdækkende rekvirering og transport” skal indeholdes i de 2.000 kr., som allerede er indeholdt i de afgiftsfrie leveringsomkostninger.
Se SKATs oplistning over de ydelser, der kan godkendes ved beregning af et afgiftsfrit handlingfee i afgørelse, der kan downloades nedenfor. De enkelte ydelser er ikke prissat.
Med denne afgørelse er der tale om en ændring i forhold til en tidligere ikke-offentliggjort Landsskatteretsafgørelse, der godkendte handlingfee for en række ydelser. Skatterådet fandt ikke denne afgørelse af principiel karakter.
Afgørelsen må forventes at påvirke leasingselskabernes betaling af handlingfee.
Landsskatteretten har i en afgørelse offentliggjort den 7. december 2015 stadfæstet Skatterådets udtalelse.
Læs mere om handlingfee
-
Teknisk baseret.
-
Opkræves løbende.
-
Generelt lavere.