11.04.23 OPS Gode eksempler

Frit valg imødekommer borgernes forskellighed i Lolland Kommune

Samarbejdet mellem kommunen og den private leverandør af hjemmehjælp, Lev-Vel, har skabt større mangfoldighed i de tilbud, borgerne har at vælge imellem.

Foto: Getty Images

Ifølge lovgivningen har ældre borgere ret til selv at vælge, om de vil have besøg fra kommunen eller en privat leverandør, hvis de bliver visiteret til personlig pleje elle praktisk hjælp i eget hjem.

Men hvordan ser det egentlig ud, når det frie valg skal oversættes fra lov til virkelighed?

Det har man et godt svar på i Lolland Kommune, som gennem en årrække har haft et tæt samarbejde med hjemmeplejevirksomheden Lev-Vel. Som godkendt privat leverandør i kommunen kan Lev-Vel altså tilbyde borgerne et alternativ til den kommunale hjemmepleje.

Fokus på tryghed og fleksibilitet

I Lolland Kommune har det vist sig, at tilstedeværelsen af både offentlige og private aktører sikrer en mangfoldighed i de tilbud, borgerne har at vælge imellem.

Hos Lev-Vel lægger man eksempelvis særlig vægt på, at de ældre så vidt muligt får besøg af de samme faste hjemmehjælpere fra gang til gang. Det skaber nemlig værdi for både borgere og medarbejdere, mener Lene Bång Jensen, der er adm. direktør i Lev-Vel.

- Vi stræber efter at opbygge en tryg og personlig relation mellem den enkelte borger og den enkelte hjemmehjælper. Vi har ganske enkelt bedre mulighed for at levere den rigtige hjælp, når vi kender hinanden. Det handler om at have respekt for det enkelte menneske, fortæller hun.

Lev-Vel leverer som udgangspunkt præcis de samme skattefinansierede ydelser, som borgeren visiteres til gennem kommunen – minimum på samme kvalitetsniveau og uden at det koster ekstra.

Men som privat leverandør har de derudover også mulighed for at tilbyde ekstraydelser til de borgere, der måtte ønske det. Det kan fx være støtte på en gåtur, hjælp med påklædningen til en fest eller noget helt tredje.

- Her har vi mulighed for at tilbyde borgerne et supplement, hvis de har særlige ønsker eller behov, som kommunen måske har svært ved at imødekomme. Vores motto er sådan set, at alt kan lade sig gøre – man skal bare spørge, siger Lene Bång Jensen.

Samarbejder for borgernes skyld

Hos Lolland Kommune er man godt tilfredse med samarbejdet med Lev-Vel og muligheden for at kunne tilbyde flere valgmuligheder til både borgere og medarbejdere.

- Ud over et glimrende samarbejde med Lev-Vel har vi ligeledes en anden aktør, der driver et af vores plejecentre. Samarbejdet er forbilledligt med begge parter, og det giver kommunens borgere gode muligheder for at vælge hvem de gerne vil modtage hjælpen fra, ligesom det giver borgere mulighed for tilkøbsydelser, siger Søren Wollesen, der er Ældre- og Sundhedschef i kommunen.

Lev-Vel har i alt 235 medarbejdere og er desuden godkendt som privat leverandør af hjemmepleje i Guldborgsund, Vordingborg, Næstved og Faxe. Samlet set bliver det til flere end 1.000 daglige besøg hos borgerne i de kommuner, Lev-Vel er til stede i.

Relateret indhold