12.03.24 OPS Gode eksempler

Lokalt samarbejde om madservice sætter borgerens behov i centrum

Et mangeårigt samarbejde mellem Varde Kommune og Det Danske Madhus bygger på tæt dialog, sparring og løbende udvikling. Resultatet er et madtilbud, der sætter borgerens behov og præferencer i centrum.

Foto: Det Danske Madhus

Mad er en vigtig del af den kommunale ældrepleje. Ikke blot fordi de daglige måltider har stor betydning for borgerens livskvalitet, men også fordi kostens sammensætning er helt afgørende for den almene sundhedstilstand, kan forhindre underernæring og forebygge deraf afledte følgesygdomme.

Men tilberedningen af den helt rigtige, individuelle kost til et stort antal borgere, der ofte døjer med nedsat appetit, synkebesvær eller har særlige smagspræferencer, er en kompliceret proces, der kræver tid, faglighed og ressourcer. Og i en kommunal ældrepleje, der i forvejen er udfordret af manglen på hænder, et stigende antal ældre og et begrænset økonomisk råderum, kan det være en udfordring at få enderne til at mødes.  

Derfor er der mange fordele i at samarbejde med en privat leverandør om produktionen og leveringen af mad til kommunens ældste borgere. Det er erfaringen i Varde Kommune, der gennem et mangeårigt lokalt samarbejde med virksomheden Det Danske Madhus får leveret mad til både plejehjem og borgere i eget hjem – til glæde og gavn for både de ældre, medarbejderne og kommunebudgettet.  

”Kommunen kan koncentrere sig om en værdig pleje, når vi leverer det værdige måltid”

Varde Kommune besluttede for første gang at sætte produktionen og leveringen af mad i udbud i 2008, og siden da er opgaven sat i genudbud to gange. Det Danske Madhus har vundet samtlige kontrakter og har dermed samarbejdet med kommunen om madservice i 15 år.

”Nogle gange handler det om at få nedbrudt de her siloer mellem det offentlige og det private, og som kommune at sige: ’Okay, der er en opgave vi skal have løst – er det noget, det private kan gøre bedre end os?’ For vi bliver faktisk stærkere, når vi arbejder sammen, fremfor hvert for sig,” forklarer Tina Agergaard Hansen, byrådsmedlem og tidligere formand for Social og Sundhedsudvalget i Varde Kommune. 

I dag står Det Danske Madhus for tilberedningen og leveringen af mad til både plejehjem og borgere i eget hjem. På den måde kan kommunens medarbejdere fokusere deres tid og ressourcer på pleje og omsorg for de ældre.

”Vi leverer den færdigtilberedte mad direkte til hver enkelte borger og plejehjem. Vi stiller den i køleskabet, så det eneste plejepersonalet skal gøre, det er sådan set bare at varme den op, når borgeren skal spise. De kan koncentrere sig om en god og værdig pleje, så kommer vi med det værdige måltid,” fortæller administrerende direktør i Det Danske Madhus, Søren Stoltenberg Vilmand.   

”Ernæringsmæssigt er maden helt i top og det smager rigtig godt. Og så kigger vi jo ind i en fremtid, hvor vi kommer til at mangle flere og flere faglige hænder i kommunerne. Der vælger vi så at prioritere vores kommunale medarbejdere på den borgernære velfærd, omsorg og pleje,” siger Tina Agergaard Hansen. 

Maden tilpasses borgerens behov gennem lokalt samarbejde og tæt dialog

Da Varde Kommune og Det Danske Madhus indgik i et samarbejde, var det en del af kontrakten at overleveringen af opgaven skulle ske som en virksomhedsoverdragelse og at maden fortsat blev produceret lokalt i kommunen. Kommunens køkkenmedarbejdere blev en del af Det Danske Madhus’ medarbejderskare og i dag tilberedes maden fortsat i kommunens eget produktionskøkken, der blot lejes ud.

”Virksomhedsoverdragelsen gjorde jo, at køkkenmedarbejderne kunne fortsætte deres arbejde og at de kunne tage deres erfaring fra Varde Kommune med til Det Danske Madhus,” forklarer Tina Agergaard Hansen.

Desuden blev der oprettet et datterselskab under Det Danske Madhus, som Varde Kommune blev medejer af. Kommunen sidder således stadig med omkring bordet, når der skal træffes beslutninger, der vedrører de ældre borgeres mad.

Selvom der på den måde ikke er meget, der har forandret sig på overfladen, har netop denne lokalt forankrede samarbejdsmodel fået stor betydning for den madservice, der leveres til kommunens ældre i hjemmene og på plejecentrene. En tæt dialog og løbende sparring muliggør nemlig at kosten hele tiden kan tilpasses borgernes behov, når de ændrer sig.  

”Vi har et helt fantastisk samarbejde med Det Danske Madhus. Vi sidder med i bestyrelsen af datterselskabet, og det giver kommunen mulighed for at spille ind med idéer og aktuelle problematikker. Og så kan Det Danske Madhus byde ind med gode løsninger og forslag,” forklarer Tina Agergaard Hansen om samarbejdet.

Ifølge Tina Agergaard Hansen betyder den lokale forankring, at man løbende kan tilpasse madleveringen til borgernes behov: ”Hvis et lille plejehjem ønsker at få leveret en rå frem for en færdigtilberedt flæskesteg i juleugen, så de ældre borgere kan nyde duften af steg i ovnen, jamen så er det slet ikke noget problem.”

Hos Det Danske Madhus oplever man også den lokale samarbejdsordning som en fordel for begge parter: ”Vi har også en enorm tæt, løbende dialog med personalet i hjemmeplejen og på de enkelte plejehjem, fordi vi er så lokalt forankrede,” forklarer Søren Stoltenberg Vilmand og fortsætter: ”Den tætte dialog er rigtig, rigtig vigtig for os, fordi vi får en dybere indsigt i, hvordan kommunens ansatte arbejder og hvad deres og de ældre borgeres behov er lige nu og her. Og det er selvfølgelig også givtigt for os som virksomhed, fordi vi hele tiden lærer noget nyt og udvikler os i samarbejdet.”    

Relateret indhold