08.01.24 DI Byggeri Nyheder

Aftaler indgået med en telefonsælger – hvad gælder?

Det ses ikke sjældent, at DI Byggeris medlemsvirksomheder bliver kontaktet telefonisk af en sælger, med henblik på salg af optimering af hjemmeside, telefonabonnement, internetabonnement eller lignende. Men hvordan er det nu lige med denne type aftaler?

Mundtlig aftale

Det er som udgangspunkt tilladt for telefonsælgervirksomheder at ringe til andre virksomheder for at markedsføre og sælge deres produkter.

Det er i den forbindelse vigtigt at være opmærksom på, en mundtlig aftale indgået f.eks. over telefonen er bindende, og at der ikke i dansk ret gælder en almindelig fortrydelsesret.

Det er dog den virksomhed, der mener, at der er indgået en aftale, der har bevisbyrden for, at dette også er tilfældet. Dette kan skabe udfordringer bl.a. i forhold til aftaler, som hævdes af være indgået over telefonen, og det ses derfor ikke sjældent, at telefonsælgervirksomheder optager samtalen – læs nærmere om dette nedenfor.

I en situation, hvor en telefonsælgervirksomhed kontakter ens virksomhed, kan det derfor være en god idé klart at give udtryk for, at man ikke vil svare ja til tilbuddet her og nu, men at man – hvis sælgerens produkt i øvrigt har interesse – i stedet ønsker yderligere materiale fremsendt. På denne måde sikrer man sig, at man kan tage stilling til telefonsælgervirksomhedens tilbud på et oplyst og ikke tidspresset grundlag.

Optagelse af telefonsamtale

Nogle telefonsælgervirksomheder optager de telefonsamtaler, de har med potentielle kunder. Optagelse af telefonsamtaler kræver at den, der kontaktes af telefonsælgervirksomheden, har givet sit samtykke.

Samtykket skal opfylde de betingelser, der fremgår af databeskyttelsesforordningen. Dette betyder bl.a., at samtykket skal gives som en aktiv og utvetydig tilkendegivelse f.eks. ved, at den der kontaktes ’taster 1’ (for ”JA” til optagelse) på sin telefon, eller ved at vedkommende samtalen med telefonsælgeren klart siger ”JA” til, at samtalen optages.

Det er også et krav, at den kontaktede informeres om, hvad optagelsen skal bruges til (f.eks. at dokumentere en indgået aftale), og hvor længe optagelsen vil blive gemt.

Hvis ens samtale bliver optaget, har man bl.a. ret til at få indsigt i optagelsen, ligesom man kan gøre indsigelse mod, at optagelsen gemmes fremadrettet.

Læs mere om optagelse af telefonsamtaler på Datatilsynets hjemmeside.

Reklamebeskyttelse

Hvis man ønsker, at ens virksomhed skal være reklamebeskyttet - det vil sige, at virksomhedens kontaktoplsysninger, der fremgår af CVR-registeret, ikke bruges af andre virksomheder til direkte markedsføring eller salg - kan man registrere dette på virk.dk. Læs mere her.

Hvis ens virksomhed er personligt ejet og drives fra hjemmet, kan man – udover reklamebeskyttelse –  tilmelde virksomheden den såkaldte ”Robinsonliste”. Det er et register over privatpersoner og enkeltmandsvirksomheder, der ikke ønsker at modtage henvendelser f.eks. fra telefonsælgere. Tilmelding til Robinsonlisten sker på borger.dk.

Kontakt

Har du spørgsmål til denne nyhed, eller har du brug for juridisk sparring i øvrigt, er du som service- og branchemedlem i DI Byggeri velkommen til at kontakte DI Byggeris Erhvervsjuridiske Rådgivning på telefon 3377 3760.

Hvis du har spørgsmål til databeskyttelsesreglerne, kan du kontakte Fagleder for Compliance & GDPR i DI Emil Fink-Jensen på tlf. 3377 3032.

Relateret indhold