16.01.20 DI Fødevarer Nyheder

Mere convenience og personlig kontrol hos forbrugerne i 2020

Euromonitor International har netop lanceret deres rapport om globale forbrugertrends i 2020, hvor hovedelementerne er convenience og personlig kontrol.

Euromonitor International ser på generelle forbrugertendenser og fremhæver blandt andet tendenser som friktionsløs mobilitet, inklusion af alle og et ønske om ren luft, som definerende for 2020.

I fødevarebranchen kan tendenser som det multifunktionelle hjem, lokale producenter, der går globalt, og ”Reuse revolutionaries” ses som tendenser, der kan blive relevante i 2020, og som til dels allerede gør sig gældende.

Det multifunktionelle hjem passer ind under convenience-tendensen, hvor forbrugerne sjældnere og sjældnere behøver at forlade hjemmet for at tilfredsstille sine behov. Det kan eksempelvis være i forhold til muligheden for at bestille mad til døren, enten som takeaway eller måltidskasser.

Allerede i dag ser vi også, hvordan det lokale islæt i fødevarer er blevet vigtigt for udbredelsen på det globale marked. Euromonitor spår, at det vil være en trend, der som en del af en forretningsstrategi kan være med til at vinde og fastholde kundeloyalitet. Også bæredygtighed i form af cirkulære forretningsmodeller er en trend, vi vil se mere til i 2020. De nye forretningsmodeller vil i høj grad have fokus på at undgå affald for at imødekomme mere etisk bevidste forbrugere, der sætter pris på bæredygtighed og mere holdbare produkter.

Læs mere her.

Relateret