Arrangement

Retail Buying Study 2024 - Hvor godt kender du dine kunder?

Hvor godt kender du egentlig dine kunders holdninger og adfærd? Bliv klogere på dette og meget mere, når Initiative og Dansk Industri Handel inviterer til årets mest interessante retail seminar.

Retail Buying Study er Nordens største retail analyse med mere end 35.000 interviews på tværs af Norden. Vi har undersøgt udviklingen af købsadfærden i 12 kategorier og stiller skarpt på de mest betydningsfulde trends. Vi har denne gang et særligt fokus på fremtidens retailkunder; Gen Z. Vi dækker deres retailadfærd, købsrejse, retail- og brandfavoritter og ikke mindst, hvad der kan få dem til at vende dit brand ryggen. Vi afslører hvilke retailers og brands, der har den stærkest Fame-score, og hvad de enkelte generationer forventer af retailers, både når de besøger fysiske butikker eller handler online.

Vi ser også på den danske udvikling i mediaadfærd gennem købsprocessen, og dykker ned i to centrale retail trends: Social Commerce og D2C, der vil få stor betydning for retailscenen fremadrettet.  Vi afslører dine kunders holdninger og adfærd, til direkte implementering i jeres fremtidige strategiplaner. Sidst men ikke mindst perspektiverer vi resultaterne gennem indlæg fra toneangivende aktører.

Hvad er Retail Buying Study?

Retail er et spørgsmål om tilpasning, hvor dem som bevæger sig til forbrugernes nutidige købsadfærd vinder forbrugernes opmærksomhed. Tilpasningen kræver hurtigere og tydeligere forandringsevne, og vi forventer alle et markant gearskift, når Amazon gør sin fuldbyrdede entre i Norden.

Retail Buying Study har siden 2011 fulgt udviklingen i retail på kategori og brand-niveau. Analysen er den største i Norden med mere end 35.000 respondenter på tværs af 12 retail brancher i Norden. Analysen er udarbejdet af Initiative i samarbejde med YouGov med ansvar for dataindsamling.

Program

  • 09:00-09:15

    v/ Initiative & Dansk Industri

    Velkomst

  • 09:15-10:00

    v/ Jan Sørensen, MD Initiative

    Den danske retailscene anno 2024

    Retail Buying Study stiller skarpt på købsadfærden og de mest betydningsfulde trends på retailscenen anno 2024. Resultaterne fra årets undersøgelse vil afsløre, hvilke retailers og brands, der har den stærkest Fame-score, og hvad de enkelte generationer forventer af retailers, både når de besøger fysiske butikker eller handler online. Mange af indsigterne fra Retail Buying Study kan implementeres direkte i virksomhedernes strategiarbejde.

  • 10:00-10:30

    v/ Lise Ryevad, Executive Vice President, Matas

    The winning formula: Obsessed with Customer Experience

    Gennem 75 år har Matas rådgivet danske forbrugere i skønhed og velvære. For at forblive relevante har vi udviklet vores forretning og kommunikation i takt med udviklingen i samfundet, teknologien og forbrugernes forventninger. Brandets styrke gennem de første 75 år, forbliver en styrke hvis vi tør ny-fortolke ”den gode kundeoplevelse”. Og efterfølgende insistere på at eksekvere den på tværs af alle kanaler og kontaktpunkter. Passion, viljestyrke og stærkt tværorganisatorisk samarbejde er vigtige ingredienser.

  • 10:30-11:00

    Pause

  • 11:00-11:30

    v/ Rasmus Skjøtt, Chief Digital Officer, Søstrene Grene

    Søstrene Grene gør butiksoplevelsen digital

    Med et 50 års jubilæum i 2023 har de to søstre, Anna & Clara, efterhånden et par år på bagen. Men i en digital kontekst er de gæve søstre stadig relativt grønne. Ikke desto mindre har søstrene formået at skabe et digitalt spejlbillede af den unikke fysiske butiksoplevlese, som er centreret omkring mikro-oplevelser på tværs af alle touch-points. Den digitale rejse er funderet i ”Experience Like No Other” og den har været fundamentet for den rivende udvikling, som Søstrene Grene har været igennem over de sidste år.

  • 11:30-12:00

    v/ Anna Erlandsson & Louise Brink Emanuelsen, TikTok

    TikTok som Social Commerce

    Fra musik-app til entertainment-app til søgemaskine. TikTok er på en spændende rejse indenfor social commerce. Hør mere om platformens social commerce rejse, samt hvordan du måler effekten som annoncør.

  • 12:00-12:30

    v/ Henrik Bang, Managing Director, Polestar Denmark

    Fra benzin til byte: Revolution i bilbranchens værdikæder

    Bilbranchen er midt i en historisk omvæltning, der udfordrer al vanetænkning og traditionelle salgsmodeller. Med et skarpt fokus på omstilling og nytænkning, dykker Henrik ned i, hvordan forbrugernes skiftende interesser og krav, skaber en turbulent tid for industrien. Polestar sælger performance-elbiler og en fremtid med mere bæredygtig mobilitet - og naturligvis gennem en fuld digital kunderejse.

  • 12:30-13:30

    Frokost & networking