Salgskonferencen 2024 – Fremtiden er ikke, hvad den har været!
Danske handelsvirksomheder ser ind i en fremtid, hvor salg i højere grad vil ske direkte til kunden eller gennem partnerskaber. Men fremtiden har aldrig været mere usikker på grund af en kraftig digitalisering, hvor AI og en række megatrends vil ændre forbrugernes adfærd og handelsvirksomheders spillerum fundamentalt.
Danmark er og har altid været en stærk handelsnation, men det vi kender til, er under forandring. Selvom danske handelsvirksomheder altid har været dygtige til at tilpasse sig, så har usikkerheden om fremtiden aldrig været større end nu. Det skyldes en massiv digitalisering, generativ AI og uset teknologisk udvikling, der sammen med en række globale megatrends vil ændre relationen til kunder radikalt. B2B- og B2C-forretningsmodeller smelter sammen og nye forretningsmodeller opstår. Vi ser således ind i en fremtid, hvor uforudsigelig forbrugeradfærd er et vilkår for alle virksomheder, og hvor skellet mellem detail, engros og brandejere forsvinder.
I DI Handel har vi derfor igangsat et arbejde, som skaber en Vision2030 – Fremtidens handelsvirksomhed med anbefalinger til, hvordan danske handelsvirksomheder kan forberede sig.
På årets salgskonference vil vi sætte fokus på nogle af de tendenser og trends som medlemmerne har udpeget som de væsentligste drivere for fremtidens handel. Der vil både være indlæg fra store internationale virksomheder og danske SMV´ere der arbejder med de forskellige megatrends i deres forretning.
Som deltager går du hjem med ny viden og inspiration til hvordan I kan gribe arbejdet an i jeres virksomhed.
Vi vil løbende annoncere talerne og afdække programmet for dagen, men du kan godt sætte dagen af og tilmelde dig allerede nu. Handling slår alt!
The future is already here – it´s just not evenly distributed William Gibson, science fiction forfatter
Programmets hovedtemaer
VÆRDIKÆDE - SAMARBEJDE - PARTNERSKABER
For at virksomheder kan trives i en fremtid med mange krav, er stærke partnerskaber langs hele værdikæden vitale. Samarbejde fremmer både effektivitet og innovation ved at optimere brugen af ressourcer og færdigheder. Vi ser det derfor som en særligt relevant drivkraft for fremtidsparathed, hvor vi gennem en fælles indsats støtter udviklingen af holdbare løsninger. Således spiller partnerskaber en central rolle i at forbedre virksomhedernes konkurrenceevne og vækstpotentiale.
KOMPETENCER - TALENT - BÆREDYGTIGHED
I en verden i hastig forandring er digitale færdigheder, innovation og tværfaglighed særligt vigtigt for succes. Talentfulde medarbejdere, som kan tilpasse sig og bidrage til virksomhedens vækst, er essentielle for at sikre konkurrencefordele og et positivt arbejdsmiljø. For at kunne tiltrække kompetent arbejdskraft er det vigtigt, at virksomheden har et brand, som appellerer til især de nye generationer på arbejdsmarkedet. Her er bæredygtighed med ansvarlig drift og ressourceeffektivitet særligt vigtige akkvisitionsparametre, som kan styrke din position i konkurrencen om de klogeste hoveder.
FLYDENDE FORBRUGERE - INTERNATIONAL OMNICHANNEL
Fremkomsten af flydende forbrugere, en trend, hvor kunderne er mere åbne over for at prøve nye produkter og skifte mellem forskellige mærker og produkter, udfordrer virksomheder til at være agile og tilpasse sig forbrugernes skiftende behov og ønsker. Dette kan kræve tilpasninger i produktsortimentet, personalisering og unikke kundeoplevelser samt have indflydelse på virksomheders forsyningskæde og logistik.
Trenden skaber et øget behov for at forholde sig til begrebet omni-channel, som fokuserer på at integrere online og offline salgskanaler, såsom fysiske butikker, e-handelsplatforme, mobilhandel og sociale medier, for at skabe en sammenhængende og ensartet oplevelse for kunderne, uanset hvilken kanal de vælger at interagere med virksomheden igennem.