Arrangement

Salgskonferencen 2024 – Fremtiden er ikke, hvad den har været!

Danske handelsvirksomheder ser ind i en fremtid, hvor salg i højere grad vil ske direkte til kunden eller gennem partnerskaber. Men fremtiden har aldrig været mere usikker på grund af en kraftig digitalisering, hvor AI og en række megatrends vil ændre forbrugernes adfærd og handelsvirksomheders spillerum fundamentalt.

Danmark er og har altid været en stærk handelsnation, men det vi kender til, er under forandring. Selvom danske handelsvirksomheder altid har været dygtige til at tilpasse sig, så har usikkerheden om fremtiden aldrig været større end nu. Det skyldes en massiv digitalisering, generativ AI og uset teknologisk udvikling, der sammen med en række globale megatrends vil ændre relationen til kunder radikalt. B2B- og B2C-forretningsmodeller smelter sammen og nye forretningsmodeller opstår. Vi ser således ind i en fremtid, hvor uforudsigelig forbrugeradfærd er et vilkår for alle virksomheder, og hvor skellet mellem detail, engros og brandejere forsvinder.

I DI Handel har vi derfor igangsat et arbejde, som skaber en Vision2030 – Fremtidens handelsvirksomhed med anbefalinger til, hvordan danske handelsvirksomheder kan forberede sig. 

På årets salgskonference vil vi sætte fokus på nogle af de tendenser og trends som medlemmerne har udpeget som de væsentligste drivere for fremtidens handel. Der vil både være indlæg fra store internationale virksomheder og danske SMV´ere der arbejder med de forskellige megatrends i deres forretning.

Som deltager går du hjem med ny viden og inspiration til hvordan I kan gribe arbejdet an i jeres virksomhed. 

Vi vil løbende annoncere talerne og afdække programmet for dagen, men du kan godt sætte dagen af og tilmelde dig allerede nu. Handling slår alt!

The future is already here – it´s just not evenly distributed William Gibson, science fiction forfatter

Programmets hovedtemaer

VÆRDIKÆDE - SAMARBEJDE - PARTNERSKABER

For at virksomheder kan trives i en fremtid med mange krav, er stærke partnerskaber langs hele værdikæden vitale. Samarbejde fremmer både effektivitet og innovation ved at optimere brugen af ressourcer og færdigheder. Vi ser det derfor som en særligt relevant drivkraft for fremtidsparathed, hvor vi gennem en fælles indsats støtter udviklingen af holdbare løsninger. Således spiller partnerskaber en central rolle i at forbedre virksomhedernes konkurrenceevne og vækstpotentiale.

KOMPETENCER - TALENT - BÆREDYGTIGHED

I en verden i hastig forandring er digitale færdigheder, innovation og tværfaglighed særligt vigtigt for succes. Talentfulde medarbejdere, som kan tilpasse sig og bidrage til virksomhedens vækst, er essentielle for at sikre konkurrencefordele og et positivt arbejdsmiljø. For at kunne tiltrække kompetent arbejdskraft er det vigtigt, at virksomheden har et brand, som appellerer til især de nye generationer på arbejdsmarkedet. Her er bæredygtighed med ansvarlig drift og ressourceeffektivitet særligt vigtige akkvisitionsparametre, som kan styrke din position i konkurrencen om de klogeste hoveder.

FLYDENDE FORBRUGERE - INTERNATIONAL OMNICHANNEL

Fremkomsten af flydende forbrugere, en trend, hvor kunderne er mere åbne over for at prøve nye produkter og skifte mellem forskellige mærker og produkter, udfordrer virksomheder til at være agile og tilpasse sig forbrugernes skiftende behov og ønsker. Dette kan kræve tilpasninger i produktsortimentet, personalisering og unikke kundeoplevelser samt have indflydelse på virksomheders forsyningskæde og logistik.

Trenden skaber et øget behov for at forholde sig til begrebet omni-channel, som fokuserer på at integrere online og offline salgskanaler, såsom fysiske butikker, e-handelsplatforme, mobilhandel og sociale medier, for at skabe en sammenhængende og ensartet oplevelse for kunderne, uanset hvilken kanal de vælger at interagere med virksomheden igennem.

Program

  • 09:30-09:45

    v/ moderator Lykke Friis & Jacob Kjeldsen, Branchedirektør i DI Handel

    Velkomst og et kig ind i fremtiden for handelsvirksomhederne

  • 09:45-10:10

    v/ Bugge Holm Hansen, Senior futurist, Copenhagen Institute for Future Studies

    Fremtidsbrief - fra lineær til cirkulær: fremtidens forbrugere, teknologier og de forventninger der er til handelsvirksomhederne

    Copenhagen Institute for Futures Studies udfolder fremtidsvisionen i detaljer og forklarer, hvordan fremtidens forbrugere agerer, og hvilke trends handelsvirksomheder skal kunne navigere i for at forblive konkurrencedygtige.

  • 10:10-10:40

    v/ Klaus Dohrmann, Vice President, Head of Innovation & Trend Research, DHL

    Outlining the Future: Customer-centricity as the Key to Deliver Real-World Innovations

    DHL is a leader in logistics handling over 1.6 billion deliveries annually worldwide. DHL will talk about megatrends shaping the needs of societies as well as industries and the supply chains that serve them. They will elaborate on their Trend Radar tool - what it is, why it matters and how it provides value to stakeholders - and bring use cases with ideas for innovation and implementation leveraging technology as well as business & social trends.

  • 10:40-10:55

    v/ Lars Himmer, CEO, Holo

    Er fremtidens "last mile" førerløs?

    Holo er en SMV, der udmærker sig indenfor teknologi i forsyningskæder. Det tæller droneteknologi, små selvkørende køretøjer og andre måder at levere produkter til både B2B- og B2C-segmentet. Holo har taget en kunde med og vil fortælle om, hvordan de har løst logistiske udfordringer i værdikæden for en handelsvirksomhed.

  • 10:55-11:15

    Pause

  • 11:15-11:35

    v/ Charlotte Falk Burmeister, Retail & Professional Services Industry Lead, Microsoft Denmark & Kristoffer de Hemmer Hamborg, Director e-business & digital growth, Semler Group

    Fordele ved AI i detailbranchen

    AI transformerer hastigt store industrier - og derfor også detailbrancen. Microsoft og Semler Group vil i denne session dele, hvordan anvendelsen af AI ser ud i detailbranchen, samt hvordan Semler Group arbejder, anvender og høster fordelene ved AI, som den største danske bilimportør af førende bilmærker som Audi, Cupra, Seat, Skoda og Volkswagen.

  • 11:35-12:00

    v/ Maria Bohse Rosenbæk, Salgsdirektør, Danske Fragtmænd & Claudio Christensen, CEO, Ahlsell Danmark

    Fra samarbejde til partnerskab i værdikæden

    Ahlsell Danmark og Danske Fragtmænd vil udfolde, hvad de forstår ved partnerskab, og hvordan de arbejder sammen om at løse udfordringer indenfor bæredygtighed, herunder den rigtige levering på det rigtige sted med hjælp af ny GPS-løsning.

  • 12:00-12:15

    v/ Helle Skov, Director Retail & Association, Q8

    Er der stadig bemanding på fremtidens servicestationer?

    Q8 stiller skarpt på, hvordan de kan tiltrække og fastholde medarbejdere ved at have et stort fokus på kompetenceudvikling og teste forskellige formater, der imødekommer den stigende konkurrence om fremtidens medarbejderne.

  • 12:15-13:00

    Frokost

  • 13:00-13:20

    v/ Peter Normann, Adm. Direktør, Morsø Jernstøberi

    Hvordan bliver grøn det nye sort?

    I mere end 100 år har Morsø Jernstøberi produceret og leveret ovne i forskellige afskygninger og arbejder i dag med bæredygtighed som et vigtigt integreret element i deres forretning. Morsøs brændeovne opfylder i dag nogle af de strengeste miljøstandarder i verden, og de fleste af ovnene er yderligere certificeret med Svanemærket. Morsø Jernstøberi vil udfolde, hvordan de arbejder med den grønne agenda bl.a. ved at sætte fokus på miljøet i produktudviklingen og gennem hele supply chainen.

  • 13:20-13:40

    Tiltrækning og fastholdelse af kompetencer & talent

    En paneldebat om talent og kompetencer i forskellige brancher med Morsø Jernstøberi, Planet Nusa, Q8 og Danske Fragtmænd.

  • 13:40-13:55

    v/ Kristine Esmer & Mille Skat, Co-Founders, Planet Nusa

    Communities og brandambassadører som DNA

    Kristine Esmer og Mille Skat er stifterne bag Planet Nusa, som har en fremtrædende rolle inden for "community driven sports wear". I regnskabsåret for 2022 havde Planet Nusa en omsætning på 38 millioner kroner og et overskud på 4 millioner kroner efter skat. På nuværende tidspunkt har virksomheden over 50 fuldtidsansatte og mere end 100.000 følgere på de sociale medier. Hør dem fortælle om, hvordan de har formået at skabe et stærkt fællesskab inden for forbrugersegmentet.

  • 13:55-14:15

    Pause og netværk

  • 14:15-14:45

    v/ Ben Latty, Commercial Director, Liverpool FC

    The business model of a modern football club - Inside Liverpool FC´s brand

    Ben Latty will provide insights into one of the largest football clubs in the world. Ben will talk about how the club grows through key strategic levers as partnerships, merchandise, sustainability and infrastructure and how financial success, fan & partner engagement and winning trophies are all closely interlinked.

  • 14:45-15:05

    v/ Louise Bach, Global Sponsor Director, Carlsberg

    Partnership with mutual value

    Carlsberg udfolder, hvordan sponsorater hjælper dem med markedsføring og salg, og hvordan de aktiverer det fulde potentiale af de sportssponsorater, de går ind til.

  • 15:05-15:15

    v/ Jacob Kjeldsen, Branchedirektør i DI Handel

    Vision2030 - Fremtiden starter i dag

    Jacob vil kort opsummere dagen med de vigtigste pointer fra konferencen og sætte sporene for det fremtidige arbejde med Fremtidens Handelsvirksomhed.

  • 15:15-15:20

    v/ moderator Lykke Friis

    Afrunding & evaluering

  • 15:20-16:30

    Atrium lounge & netværk