20.12.21 DI Handel Nyheder

Succes med e-handel kræver kundefokus og orden i de basale forretningsdyder

Konkurrencen på det danske e-handelsmarked er hård, fordi de danske forbrugere er vante med e-handel og har høje forventninger til købsoplevelsen. Det kræver det et skarpt fokus på kundernes e-handelsadfærd og orden i de basale forretningsdyder, for at få succes på det danske marked. Analysen ”Danskernes e-handel” hjælper dig med at være på forkant med dansk e-handel, forstå de danske forbrugertrends og levere indsigt, der kan indgå i din virksomheds strategiske overvejelser om fremtiden, hvor e-handel kommer til at fylde endnu mere.

Siden første dankorttransaktion på internettet i 1999, er e-handel i dag blevet hvermandseje. Ifølge Danmarks Statistik e-handler over 80% af den danske befolkning, og over 60% af detailvirksomheder tilbyder danskerne at købe online. Udover detailvirksomhederne viser vores analyser, at engros- og fremstillingsvirksomheder også er i fuld gang med at åbne op for online salg direkte til de danske forbrugere. Konkurrencen er således blevet hård, og succes kræver derfor, at hver enkelt webshop/virksomhed er skarp på, hvem deres kunder er og forstår deres kundegruppes e-handelsadfærd. 

De forskellige forbrugersegmenter har forskellige adfærd

Den gennemsnitlige forbruger på nettet e-handlede 3,5 gange pr. måned og brugte i snit 1.477 kr. pr. måned i 3. kvartal 2021. Disse tal afhænger dog af, hvilke kundesegmenter forbrugerne tilhører. Fx e-handlede pensionisterne +66 år blot to gange i snit pr. måned og brugte 1.273 kr. pr. måned, mens børnefamilierne med småbørn e-handlede fire gange og brugte 1.652 kr. pr. måned.

Udover forskelle i købsfrekvens og det månedlige forbrug er der også stor forskel på, hvilke produkter segmenterne køber, og hvilke medier de anvender, når de e-handler. 53% af børnefamilier med teenagere anvendte fx mobiltelefonen til at gennemføre deres seneste onlinekøb, mens de grå guld fortsat domineres af brug af PC/desktop (43%) til e-handel.

imagemtktc.png

Dansk e-handel er i topform

Uagtet om danske forbrugere køber fysiske produkter eller onlineunderholdning, foretager engangskøb eller abonnementskøb, så er de i høj grad tilfredse med deres seneste onlinekøb i 3. kvartal 2021. På en skala fra 1-5 vurderede forbrugere danske webshops til 4,3-4,4 indenfor webshoppens brugervenlighed, ordrehåndtering, leveringshastighed og kundeservice. Dansk e-handel er i topform og leverer varen. Er man ny på e-handelsmarkedet, er der således kæmpe forventninger fra forbrugerne til den gnidningsfrie kunderejse. 

Danske webshops kan få succes ved at fokusere på basic

Udover forventninger til den gnidningsfrie kunderejse stiller danske forbrugere i den grad krav til danske webshops. Vi har nemlig bedt danskerne om at rangere, hvilke initiativer der optimerer deres e-handelskøbsoplevelse. Det gælder både initiativer, der skaber tryghed, ”de hårde” konkurrenceparametre og ”de bløde” servicetilbud.

Her er danskernes top 3-initiativer:

  1. Tilbyder sikker betaling (87%)
  2. Har godt ry på nettet (74%)
  3. Har tilstrækkelig mange varer på lager (71%)

Danskernes e-handel

For at blive klogere på danskernes forbrugsmønstre med e-handel har DI Handel og Epinion udviklet denne analyse. Vi stiller bl.a. skarpt på, hvem der handler mest online, hvad de køber, hvilke webshops de køber hos, hvor mange penge de bruger, og hvad de vigtigste faktorer er for at vælge en webshop.

Det er vores ambition, at ”Danskernes e-handel” skal hjælpe dig med at være på forkant med dansk e-handel, forstå de danske forbrugertrends og levere indsigt, der kan indgå i din virksomheds strategiske overvejelser om fremtiden, hvor e-handel kommer til at fylde endnu mere.

Læs mere på www.danskehandel.dk

Relateret indhold