11.05.22 DI Handel Nyheder

9 tips til dit næste LIVE shopping event

Live shopping er en trend fra Kina, som i dag er en naturlig del af kinesiske virksomheders digitale afsætningskanaler. Nyeste tal fra eMarketer viser, at 16,5% af det kinesiske B2C e-handel i 2022 vil komme fra live shopping. Et succesfuld live shopping event kræver dog planlægning og tankegods, så du får maksimalt udbytte af indsatsen. OTTO.de delte ud af deres erfaring med live shopping fra E-commerce Expo Berlin 2022, som du hermed får indblik i.

Live shopping e-handel kommer fra Kina og er ikke længere et nyt fænomen. Under Singles' Day 2017 lancerede Alibaba live shopping under konceptet "See now, buy now”, som deres seneste digitale opfindelse og flagskib. Siden da er udviklingen gået stærkt. I dag er live shopping en integreret del af den kinesiske B2C e-handel og genererede ifølge eMarketer i 2021 en omsætning på knap $300 milliarder dollars. Det er en stigning på 85% fra 2020. eMarketer estimerer endvidere, at live shopping i 2022 i Kina vil tegne sig for 16,5% af den samlede B2C e-handel i Kina.

imageyrl94.png

Kilde: eMarketer 2021

OTTO.de deler ud af deres live-shopping erfaringer

DI Handel har deltaget på E-commerce Expo 2022 i Berlin, hvor OTTO.de gav et indblik i, hvordan de arbejder med live shopping. På trods af at live shopping trenden kommer fra østen, er det også blevet adopteret i Vesten og skyldes, at live shopping forener de succesfulde og kendte koncepter i ét format, nemlig ”TV shop”, ”SoMe instant chat” og e-handel. Og timingen med Covid19 har i den grad været med til at få live shopping fænomenet til at flyve.

Efter to års modenhed på det europæiske marked stiller deltagerne på et live shopping event høje krav til indhold og performance. Deres opfordring er derfor, at virksomhederne gennemtænker live shopping eventet, således at deltagerne får en god (købs)oplevelse.

Her er OTTO.de vigtigste erfaringer med live shopping de delte på konferencen:

1. Produktionen

Som udgangspunkt kan du blot vælge et hvilket som helst sted, hvor dit live shopping event skal foregå. OTTO har prøvet med forskellige setups, og de foretrækker, at bruge en lokation, der giver deltagerne en rolig og afslappende atmosfære. Det er nemlig værterne og produkterne, der skal være i centrum. Belysning og lyd er meget vigtige. Derfor foreslår OTTO at hyre professionelle til at opsætte produktionsmiljøet.

2. Vært(er)

I Kina bruger de kendte eller influencers, dog er det ofte en meget stor udskrivning. Værten skal som udgangspunkt både være veltalende, imødekommende, smilende og ikke mindst en god sælger, der formår at overbevise deltagerne om, at de ikke kan leve uden de promoverede produkter. Det er ikke nødvendigvis en fordel at give indkøberne en værtsrolle. Det kan til gengæld være en fordel at være to værter, der kan supplere hinanden.

3. Produktporteføljen

Fordelene med live shopping er, at det giver din  kedelige  webshop en menneskelig dimension. Funktioner/features der er svære at forklare på tekst, er væsentlige nemmere at formidle via billede og lyd. Derfor kan live shopping være en fordel for komplekse produkter eller produkter, som kræver forklaring/demonstration. En live shopping session bør ikke tage mere end 30-45 min., og derfor er der også grænser for, hvor mange produkter værterne kan præsentere under sessionen. Vigtig er også, at du har styr på lagermængden af de produkter du præsenterer!

4. Priskampagne

Vælger du at køre med en priskampagne, så tænk over, hvor længe kampagnen skal køre og til hvem. OTTO anbefaler, at der køres en kampagne målrettet sessionen. Kampagnen må gerne køre x timer/dage efter sessionen, men de anbefaler, at den kampagnen er gældende for deltagere/kunder, der har deltaget/tilmeldt sig sessionen. Dette vil nemlig hjælpe med at rekruttere deltagere og ikke mindst forhåbentlig øge salget.

5. Interaktionen med deltagerne

En vigtig del af live shopping er, at deltagerne kan få svar på deres spørgsmål her og nu. Sørg derfor at bemande chatten med medarbejdere, der kan hjælpe med at besvare spørgsmål. Medarbejderne skal også jævnlig huske deltagerne på evt. priskampagne, mængdebegrænsninger, etc.

6. Rekruttering af deltagere

Et vellykket live shopping event kræver mange deltagere. Læg en plan for, hvordan I vil rekruttere deltagerne til eventet. Det tager ofte længere tid end du tror. Brug især jeres SoMe kanaler til rekruttering, da aktive SoMe brugere ofte er målgruppen for live shopping. Sørg for at rekruttere deltagere på sådan en måde, hvor I har en krog på dem. Erfaringer fra OTTO.de, viser at mange tilmeldte ikke dukker op, når eventet starter. Ved at få de tilmeldtes e-mail/telefonnummer/kontaktinfo har I mulighed for at sende dem reminder om eventet. Vigtigst er dog, at I får en markedsføringspermission for de tilmeldte.

7. Efter eventet

Live shopping eventet slutter ikke, efter sessionen er slut. Der er fortsat masser af arbejde og salg efter sessionen. Har du optaget eventet, kan du med stor fordel bruge optagelsen til følgende:

  • Send optagelsen til de tilmeldte, som ikke deltog i eventet
  • Optagelsen kan aktiveres på SoMe (vær dog opmærksom på evt. priskampagne)
  • De enkelte produktpræsentationer kan bruges som content i din webshop for de givne produkter

Ifølge OTTO er den vigtigste opgave efter eventet dog at sende en opfølgende mail til deltagerne/tilmeldte med de præsenterede produkter og evt. priskampagne.

8. Analytics

Har du den rigtige software, vil du kunne se, hvem der har deltaget, og hvordan deres adfærd har været under live shopping eventet. Hvilke produkter der sælger, og hvilke priskampagner deltagerne reagerer på. Vigtigst af alt er, hvad deltagerne ikke reagerer på. Analysér disse eventdata til at blive bedre.

9. Software

Det behøver ikke at være dyrt at anskaffe live-shopping software fx ved at anvende Facebook Live, men mange af de ovenstående tips kræver software support. Derfor er det vigtigt, at du præcist ved, hvilke features der er need-to-have, og hvilke der er nice-to-have. Kun ud fra dine ønsker kan du vælge den software løsning, der passer din virksomhed.

Gratis seminar: Få erfaringerne fra Matas, pluspige og Dinex

Torsdag d. 19. maj 2022 afholder DI Handel i samarbejde med Hesehus A/S et seminar om live shopping, hvor Matas, pluspige og Dinex deler ud af deres erfaringer og tanker med live shopping. Mød derudover live shopping platformene Liveshopper og ELISA (Easy Live Sales) og hør, hvad de hver især er stærke til.

Deltagelsen er gratis og åben for alle.

Live shopping fra planlægning til go live.

Relateret indhold