17.11.23 DI Handel Nyheder

Black Friday 2023: Flere danskere vil bruge flere penge

Der er gode udsigter for årets Black Friday. Flere danskere forventer nemlig at købe mere og bruge flere penge til dette års Black Friday sammenlignet med sidste år. DI Handel har i de seneste 4 år spurgt ind til danskernes holdninger og adfærd til Black Friday. Resultatet af Black Friday 2023 undersøgelsen med over 1.000 danskere viser, at detailhandlerne kan se frem til en god Black Friday på trods af danskerne ser mere pessimistisk på deres økonomi.

Hele 62 pct. af danskerne siger i undersøgelsen at de har planer om at gå på tilbudsjagt på årets Black Friday. Det er en stigning på 10 pct.-pt. fra 2022, hvor det altså kun var 52 pct. af danskerne, som var potentielle købere til Black Friday. Særligt for de unge (18-29 årige) er der en stor andel (82 pct.) af potentielle købere til årets Black Friday. Generelt gør det sig gældende, at jo ældre man er, desto mindre forventer man at foretage køb til Black Friday i år.

image7gr3n.png

Udover at der er flere siger de vil handle på Black Friday i 2023, så ser det også ud til, at de vil bruge flere penge under tilbudsperioden i år. 23 pct. af forbrugerne i 2023 forventer at bruge ”lidt mere” eller ”meget mere” end under sidste års Black Friday, hvor andelen for samme var på 14 pct. Andelen af Black Friday-shoppere, der forventer at bruge ”lidt mindre” eller ”meget mindre” er samtidig faldet markant i år ift. 2022.

Målt i absolutte kroner forventer Black Friday shopperne i gennemsnittet at bruge 2.348 kr. i år, hvilket er 17 pct. højere end danskernes forventning i 2022 på 2.005 kr.

imagee1x6.png

Det er glædeligt at læse de positive tegn fra forbrugerne, for selvom de høje energipriser og den høje inflation er i retræte, så er forbrugerstemningen fortsat lav. Branchen går ind i årets vigtigste periode og det er altså guld, når vi i undersøgelsen ser kombinationen af flere potentielle købere, der vil bruge flere penge. Det er godt nyt for erhvervslivet Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Flest køber online og flere omni-channel købere

Det ser også ud til, at hovedparten af Black Friday 2023 kommer til at ske online. Med 46 pct., er gruppen af danskere, som forventer at foretage deres Black Friday køb online, fortsat den største gruppe.

Andelen er dog faldet fra 54 pct. i 2020 til nu at være på 46 pct. i 2023, hvilket er naturligt eftersom nedlukningerne ifm. coronaepidemien er et overstået kapitel. Derfor er andelen af omni-channel købere (danskere der både vil købe online og offline) til Black Friday gået fra en andel på 22 pct. i 2020 til nu at være på hele 30 pct..

Hver anden Black Friday shopper går efter Tøj & Sko

Forbrugerne er også mere afklaret på, hvad de påtænker at bruge deres penge på under årets Black Friday. På spørgsmålet om, hvad forbrugerne vil købe under på Black Friday, så er de ikke i tvivl. 47 pct. nævner ”Tøj, sko og tilbehør”. Det er en stigning på 4 pct.-pt, når der sammenlignes med et gennemsnit for 2020-2022.

imagewfqh9.png

Undersøgelsen viser også, at produktkategorierne ”rejser og ophold” og ”fødevarer og drikkevarer” står for de største stigninger i andelene på hhv. 10 og 8 pct.-pt.

 

De positive tegn fra forbrugerne om at købe tøj & Sko under årets Black Friday 2023 er et tiltrængt pust til mode- og tøjbranchen, som generelt har været udfordret i år. Detailomsætningen for tøjbranchen har i 2023 ligget under 2022 niveau og derfor er det glædeligt, at forbrugerne vil bruge penge på netop dette under Black Friday. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Den stramme privatøkonomi giver bevidste forbrugere

Til trods for at der er kommet ro på inflationen og usikkerheden omkring de høje energipriser er faldet markant, er der fortsat en stor andel, som føler et pres på privatøkonomien. I undersøgelsen svarer 77 pct. af forbrugerne bl.a., at de er blevet mere påpasselige med, hvad de bruger deres penge på. Dertil svarer 35 pct. af forbrugerne også, at deres økonomiske råderum er blevet mindre sammenlignet med samme periode sidste år.

imagej4cd.png

Når privatøkonomien er stram, så bliver danskere enormt bevidste om, hvad de bruger penge på. 62 pct. af Black Friday shopperne mener, at de har styr på prisen på de produkter, som de forventer at købe.

Vi danskere elsker tilbud, og når privatøkonomien er stram, så giver Black Friday bare enormt meget mening for os. Eneste aber dabei er, hvor meget Black Friday ”æder” af det samlede julesalg. Der er ingen tvivl om, at julesalgsperioden starter tidligere og er blevet en naturlig del af Black Friday. Jeg ved, at det er ønsketænkning, men jeg håber, at forbrugerne bruger hovedparten af årets Black Friday budget til at købe varer og produkter til dem selv, mens de lader juleindkøbene vente. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Relateret indhold