Metaverset – hvorfor er det vigtigt for min virksomhed?
Vi er trådt ind i et år præget af økonomisk usikkerhed, og usikkerheden breder sig ligeledes til investeringerne. På trods af det, buldrer den teknologiske udvikling forsat afsted, og som virksomhed skal man derfor stadig have øjnene på de største trends, og overveje de forretningsmæssige potentialer som ny teknologi kan trække med sig.
Metaverset er måske en af de mest omtalte trends lige nu, og det bliver meget interessant at følge udviklingen. Visionerne for metaverset er på plads, og de fleste eksperter ser et kæmpe potentiale, også selvom teknologien ikke helt er der endnu.
Ifølge et nyt globalt fremtidsstudie, lavet af Institut for Fremtidsforskning med 72 eksperter på området, forventer 85 pct., at metaverset vil have en meget stor indflydelse i 2030. De samme eksperter forventer, at den gennemsnitlige verdensborger i 2030 vil bruge 5,6 timer i metaverset dagligt.
For at forstå metaverset er det nyttigt at tænke på det som en slags avanceret version af internettet. I modsætning til internettet, hvor brugere interagerer med fladskærme og tastaturer, giver metaverset brugere en mere immersiv oplevelse (en oplevelse der opererer både på et fysisk, kropsligt og sanseligt plan og som en mental omslutning) ved at give dem mulighed for at interagere med virtuelle rum og genstande i realtid. Brugere kan også skabe og tilpasse deres eget virtuelle rum og avatarer.
Metaverse er med andre ord et begreb, der beskriver et virtuelt univers, som brugere kan interagere med i realtid. Det er en slags "virtuel virkelighed", hvor brugere kan deltage i forskellige aktiviteter og interagere med andre brugere. I stedet for at være på internettet vil vi med metaverset være i internettet. En af de største fordele ved metaverset er, at det kan bringe folk sammen fra hele verden og skabe et virtuelt samfund, hvor brugere kan interagere og dele oplevelser på tværs af forskellige kulturer og sprog.
Metaverset kan bruges til en lang række formål: Sociale netværk, arbejdssituationer, uddannelse, underholdning, instruktion, handel og meget mere. Det er allerede blevet anvendt i videospil som "Roblox" og "Minecraft", men den virkelige vækst af metaverset forventes i de kommende år.
Der kan være et stort kommerciel potentiale i metaverset, da det giver virksomheder mulighed for at oprette virtuelle butikker og markedspladser, hvor brugere kan købe og sælge varer og tjenester. Det kan også give virksomheder mulighed for at skabe mere målrettet og dybdegående reklamer og markedsføring.
Hvor er det største forretningspotentiale på kort sigt?
På kort sigt kan de største forretningsmæssige potentialer i metaverset være inden for gaming, e-handel, events og digitale reklamer.
- Gaming har allerede etableret sig som et vigtigt anvendelsesområde for metaverset, og det forventes at vokse yderligere i de kommende år. Metaverset kan tilbyde mere realistiske spiloplevelser, som kan øge brugerengagementet og dermed også indtjeningen. Gaming-industrien kan også i metaverset tilbyde virtuelle/digitale produkter, som kun kan bruge i metaverset.
- E-handel - virksomheder kan skabe virtuelle butikker og markedspladser, hvor brugere kan købe og sælge varer og tjenester. Ved at integrere e-handel med metaverset kan virksomheder også skabe mere engagerende og interaktive shoppingoplevelser for kunderne.
- Sociale events fx koncerter og teaterforestillinger har potentiale i metaverset. Brugerne kan deltage virtuel, hvor de fx kan komme på scenen med idoler/kunstnere og endda interagere med dem. På den måde skabes oplevelser, der rækker udover dem, vi kender i dag.
- Digitale reklamer kan drage fordel af metaverset ved at skabe mere engagerende og interaktive reklamer og markedsføring. I metaverset vil virksomheder kunne få større indsigt i brugernes adfærd, og dermed kan de målrette deres reklamer mere præcist.
Det er vigtigt at bemærke, at metaverset stadig er en relativ ny teknologi, og at der er mange muligheder for at udforske og udvikle. På længere sigt kan anvendelsesområder som uddannelse, sundhed og virtuelt arbejde også vise sig at være væsentlige forretningsmuligheder.
Metaverset spås at blive lige så revolutionerede som internettet, og vi er ikke i tvivl om, at metaverset uundgåeligt vil præge fremtidens erhvervsliv. Metaverset bringer helt nye muligheder for mødet mellem forbrugere, kunder og virksomheder. 81 pct. af erhvervseksperterne forventer, at metaverset vil blive lige så vigtigt som en velfungerende hjemmeside for kommercielle brands. Selvom der ikke er nogen grund til at erklære dommedag over virksomheder, der ikke har lagt en metavers-strategi, er det uden tvivl værd at følge udviklingen nært som handelsvirksomhed.
Vil du med DI Handel i metaverset?
Kom med Dansk Industri Handel til Amsterdam, hvor du får mulighed for at kigge med i krystalkuglen til fremtidens handelslandskab B2C, D2C & B2B. Et af emnerne på studieturen er Metaverset, og alle deltagere vil blive udstyret med teknologier, der gør, at vi kan få en tur HELT ind i Metaverset.