Om DI Handel

Vores mission er at styrke danske handelsvirksomheders innovation- og konkurrencekraft med viden indenfor salg, marketing, kundeservice og e-handel.

DI Handel er handelsvirksomhedernes branchefællesskab i Dansk Industri. Vores over 1.500 medlemmer er danske handelsvirksomheder, der sælger alt fra lakridser, gummistøvler og sæbe til sand, stål og maskiner. For alle danske virksomheder handler med noget – om det er produkter eller services.

Vores mission er at give handelsvirksomhederne de bedst mulige vilkår og hjælpe vores medlemmer til at være de blandt de bedste handelsvirksomheder i verden. Derfor servicerer vi dem med nyheder, netværk, events og uddannelser, der styrker deres innovations- og konkurrencekraft inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel. Hertil kommer vores juridiske helpdesk, hvor der er hjælp at hente vedr. nye love og regler inden for bl.a. markedsføring, e-handel og udbud.

DI Handel har et sekretariat, de består af 10 højt kvalificerede og engagerede konsulenter, der ledes af branchedirektør Annette Falberg, der har mange års erfaring som direktør i COOP og FDIH. 

DI Handel blev etableret i 2008 og var tidligere en del af HTS – Handel, Transport og Service. I dag er vi en integreret del af Dansk Industri, og branchefælleskabet står stærkt som en del af en af dansk erhvervslivs største videns- og netværksorganisationer.

Derfor er DI Handel katalysator for udviklingen i handelssektoren, og vi er de bedste til at varetage danske handelsvirksomheders interesser overfor politikere og offentlige myndigheder. Samtidig synliggøre vi handel som et innovativt erhverv, der bidrager stort til dansk velfærd og balance. For når konkurrencedygtige, danske handelsvirksomheder vinder – vinder hele Danmark.

Vores fokus

I Danmark lever vi af at sælge. Vi sælger viden, produkter og services. Det gælder historisk, i dag og i fremtiden. Men de danske erhvervssucceser står i en global og digital brydningstid, som udfordrer vores stolte handelsnation. Som handelsnation kræver det stærke handelsvirksomheder, der hele tiden øger og optimerer salget og skaber resultater, samt bidrager til bundlinje og konkurrenceevne. Danske handelsvirksomheders succes afhænger i høj grad af deres ledelse og innovationskraft. Blandt frontløberne er dem, som forstår at skabe et godt samspil mellem de fire discipliner: Salg, Marketing, E-handel og Kundeservice. For de fire discipliner er midt i en transformation, og derfor har ledere og medarbejdere mere end nogensinde brug for ny viden og værktøjer, der understøtter og styrker salget i de danske handelsvirksomheder.

Salg

Som konsekvens af udviklingen er salgsfunktionen under konstant forandring. Digitaliseringen har på en ny måde gjort de relevante informationer tilgængelige for kunderne før et køb. Som konsekvens heraf er kunderne blevet mere selvhjulpne og tager derfor en større del af købsrejsen på egen hånd inden at de kontakter en leverandør. Derfor bliver salgsafdelingens nye rolle blandt andet at understøtte, at kunderne kommer i gang med E-handel. En anden ny rolle for salgsafdelingen er, når de inviterer udvalgte kunder og andre interessenter ind til fælles forretningsudvikling. 

Det betyder, at I i dag skal kunne anvende kundedata, Big Data, AI, VR osv. for at skabe merværdi for kunden, dels for at kunne sparre med kunden om behovsafdækning og samtidig kunne sætte produkter og ydelser ind i en større kontekst. Med andre ord skal en sælger i dag kunne gribe og anvende de digitale værktøjer og kanaler, som understøtter salgsarbejdet. Derfor har DI Handel stor fokus på at holde vores medlemmer ajour med udviklingen inden for de mange salgsdiscipliner.

> Salg til det offentlige
> Udbudspanelet
> Salgsnetværk
> Nyheder om de 4 fokusområder
> Viden og Analyser om de 4 fokusområder

 

 

Marketing

Marketingdisciplinen er også mærket af digitaliseringens indtog og overgangen fra print til online.Sociale medier, content marketing, chatbots, video og smartphonesindtog har blandt andet medvirket til denne udvikling. Derfor er strategisk marketing blevet vigtigere end nogensinde før, for marketingbudgetterne rækker ikke langt på de digitale platforme, hvis virksomheden vil være top-of-mind. De mange muligheder, mængden af information og hastigheden på de digitale medier øger behovet for at skabe en rød tråd i virksomhedernes marketing. At skabe et brand i dag kræver en strategisk platform, der er integreret på alle niveauer i virksomheden.  

Derfor står overgangen til digital marketing øverst på agendaen i mange danske handels-virksomheder. En digital marketingstrategi skaber synlighed og resultater på bundlinjen, og det handler i høj grad om at have styr på indhold, målgrupper, analyser og kanalvalg. Virksomhedernes arbejde med kunderejsen er alfa og omega og et godt fundament for samarbejdet med salg og kundeservice. I marketing har kravene til analytiske og digitale kompetencer aldrig været større, derfor holder DI Handel jer opdateret med ny viden og tendenser indenfor marketing.

> Digital Marketing Academy
> Marketingnetværk
> Nyheder om de 4 fokusområder
> Viden og Analyser om de 4 fokusområder

 

Kundeservice

Kundeservice er noget alle taler om, og alle ved har stor effekt på virksomhedens resultater. For positive og differentierede kundeoplevelser har udviklet sig fra at være nice-to-have til at være et afgørende konkurrenceparameter i mange industrier. De virksomheder, der lykkes, høster gevinster i form af øget kundefastholdelse, øget salg til kunderne, øget kundetilgang samtidig med, at omkostninger reduceres.

Men i en travl hverdag, hvor ledere ofte har stor fokus på drift og tal, der skal leveres op i systemet, er det ofte en overset disciplin, som ikke bliver integreret på strategisk niveau. De virksomheder, der lykkedes med excellent kundeservice, har det på agendaen i ledelsen og sørger for at medarbejderne arbejder med kundeoplevelsen på hele deres rejse gennem organisationen. DI Handel hjælper med at holde jer a jour med udviklingen inden for de mange discipliner i kundeservice.

> Salgskonferencen 2018 - Livestreaming
> Kundeservicenetværk
> Nyheder om de 4 fokusområder
> Viden og Analyser om de 4 fokusområder

 

E-handel

Salget i digitale kanaler er kraftigt stigende og forventes i de kommende år at vokse både nationalt og globalt. Derfor er det afgørende, at virksomhederne satser digitalt, hvad enten det gælder relationssalg, løsningssalg eller at få udnyttet potentialet i mere avancerede e-handelskanaler. Mængden af kanaler til afsætning vil fremover stige, data bliver en handelsvare og priserne kommer under pres fra den øgede konkurrence. Hvordan skal danske handelsvirksomheder agere som producent og digital købmand på samme tid? Skal e-handel indgå som en udvidelse af den eksisterende forretning? Eller skal I som virksomhed vælge at samarbejde med online digitale handelsplatforme som f.eks. Amazon, for at nå ud til nye målgrupper?

Små, mellemstore og store handelsvirksomheder kan med e-handel øge deres konkurrenceevne, skyde genvej til nye markeder for eksport og hente store gevinster på bundlinjen. For ved at kombinere kommercielle kompetencer med nye digitale muligheder skabes konkurrencedygtige danske handelsvirksomheder, der fastholder og udbygger dansk handel og eksport. DI Handel hjælper med viden, inspiration, netværk og værktøjer, så I kan udnytte de digitale salgskanaler til fremover at skabe succes og vækst i jeres virksomhed.

> Projekt: Nye Digitale Forretningsmodeller
> E-business netværk
> E-business udvalg
> Nyheder om de 4 fokusområder
> Viden og Analyser om de 4 fokusområder

 

andre indsatser

Uddannelse

Dygtige medarbejdere er en forudsætning for at udvikle enhver virksomhed. DI Handel arbejder for at styrke uddannelsestilbuddene på handelsområdet og den generelle rekruttering til handel. Det gælder f.eks. erhvervs- og efteruddannelse inden for lager, handels- og butiksområdet og de videregående merkantile uddannelser.

> Læs mere om området

Byggeri og Energi

Danske forhandlere er en vigtig aktør i byggebranchen. DI Handel arbejder for at varetage forhandlernes interesser inden for byggeri og sikre bedre markedsadgang for handelsvirksomhederne på energiområdet.

> Læs mere om Byggeri og Energi

 

 

Annette Falberg

Branchedirektør

E-business udvalg, medlem af IT sikkerhedsråd, bestyrelsesmedlem af e-mærket

  • Direkte +45 3377 4851
  • Mobil +45 2240 8803
  • E-mail anwf@di.dk

Ulla Scherfig Gilberg

Seniorchefkonsulent

Politik, arrangementer og uddannelser

  • Direkte +45 3377 3917
  • Mobil +45 2949 4430
  • E-mail usg@di.dk

Line Stentoft Andersen

Chefkonsulent

E-handel, forbrugerpolitik og offentlige vareindkøb.

  • Direkte +45 3377 4842
  • Mobil +45 2112 9407
  • E-mail lisa@di.dk

Tevin Lac

Chefkonsulent

Analyser, e-handel og kundeservice

Joachim Nørgaard Strikert

Konsulent

Analyser, betalingsløsninger og byggeri

  • Direkte +45 3377 4844
  • Mobil +45 2337 9259
  • E-mail jons@di.dk

Søren Münster

Konsulent

Salg, markedsføring og arrangementer

  • Direkte +45 3377 4822
  • Mobil +45 2674 7014
  • E-mail somu@di.dk

Kim Bruno-Lindby

Chefkonsulent

E-handel og arrangementer

  • Direkte +45 3377 3766
  • Mobil +45 4111 0111
  • E-mail kibl@di.dk

Liv Thøger

Chefkonsulent

Kommunikation

  • Direkte +45 3377 3798
  • Mobil +45 2025 5160
  • E-mail lith@di.dk

Lise Lotte Mahmoud

Sekretær

Katrine Jacobi Damsgård

Studentermedhjælp

DI Handels web og nyhedsbrev