Om DI Handel

I Danmark lever vi af at sælge

"Vi sælger viden, produkter og services. Det gælder historisk, i dag og i fremtiden. Men de danske erhvervssucceser står i en global og digital brydningstid, som udfordrer vores stolte handelsnation. Som handelsnation kræver det stærke handelsvirksomheder, der hele tiden øger og optimerer salget og skaber resultater, samt bidrager til bundlinje og konkurrenceevne. Danske handelsvirksomheders succes afhænger i høj grad af et godt samspil mellem de fire discipliner: Salg, Marketing, E-handel og Kundeservice"

Sidsel Dyrholm Holst, Branchedirektør i DI Handel

Få adgang til netværk, indflydelse og en verden af viden

DI Handel er handelsvirksomhedernes branchefællesskab i Dansk Industri. Vores over 1.800 medlemmer er danske handelsvirksomheder, der sælger alt fra lakridser, gummistøvler og sæbe til sand, stål og maskiner. For alle danske virksomheder handler med noget – om det er produkter eller services.

Vores mission er at give handelsvirksomhederne de bedst mulige vilkår og hjælpe vores medlemmer til at være de blandt de bedste handelsvirksomheder i verden. Derfor servicerer vi dem med nyheder, netværk og events, der styrker deres innovations- og konkurrencekraft inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel. Hertil kommer vores juridiske helpdesk, hvor der er hjælp at hente vedr. nye love og regler inden for bl.a. markedsføring, e-handel og udbud.

DI Handel har et sekretariat, de består af 10 højt kvalificerede og engagerede konsulenter, der ledes af branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst.

DI Handel blev etableret i 2008 og var tidligere en del af HTS – Handel, Transport og Service. I dag er vi en integreret del af Dansk Industri, og branchefælleskabet står stærkt som en del af en af dansk erhvervslivs største videns- og netværksorganisationer.

Derfor er DI Handel katalysator for udviklingen i handelssektoren, og vi er de bedste til at varetage danske handelsvirksomheders interesser overfor politikere og offentlige myndigheder. Samtidig synliggør vi handel som et innovativt erhverv, der bidrager stort til dansk velfærd og balance. For når konkurrencedygtige, danske handelsvirksomheder vinder – vinder hele Danmark.

Salg

Som konsekvens af udviklingen er salgsfunktionen under konstant forandring. Digitaliseringen har på en ny måde gjort de relevante informationer tilgængelige for kunderne før et køb. Som konsekvens heraf er kunderne blevet mere selvhjulpne og tager derfor en større del af købsrejsen på egen hånd inden at de kontakter en leverandør. Derfor bliver salgsafdelingens nye rolle blandt andet at understøtte, at kunderne kommer i gang med E-handel. En anden ny rolle for salgsafdelingen er, når de inviterer udvalgte kunder og andre interessenter ind til fælles forretningsudvikling. 

Det betyder, at I i dag skal kunne anvende kundedata, Big Data, AI, VR osv. for at skabe merværdi for kunden, dels for at kunne sparre med kunden om behovsafdækning og samtidig kunne sætte produkter og ydelser ind i en større kontekst. Med andre ord skal en sælger i dag kunne gribe og anvende de digitale værktøjer og kanaler, som understøtter salgsarbejdet. Derfor har DI Handel stor fokus på at holde vores medlemmer ajour med udviklingen inden for de mange salgsdiscipliner.

> Salg til det offentlige

> Udbudspanelet

> Salgsnetværk

> Nyheder om de 4 fokusområder

> Viden og Analyser om de 4 fokusområder

> Events om de 4 fokusområder

Projekt Morgendagens Salg

Projekt Engroshandel 2025 

 

Marketing

Marketingdisciplinen er også mærket af digitaliseringens indtog og overgangen fra print til online. Sociale medier, content marketing, chatbots, video og smartphones-indtog har blandt andet medvirket til denne udvikling. Derfor er strategisk marketing blevet vigtigere end nogensinde før, for marketingbudgetterne rækker ikke langt på de digitale platforme, hvis virksomheden vil være top-of-mind. De mange muligheder, mængden af information og hastigheden på de digitale medier øger behovet for at skabe en rød tråd i virksomhedernes marketing. At skabe et brand i dag kræver en strategisk platform, der er integreret på alle niveauer i virksomheden.  

Derfor står overgangen til digital marketing øverst på agendaen i mange danske handels-virksomheder. En digital marketingstrategi skaber synlighed og resultater på bundlinjen, og det handler i høj grad om at have styr på indhold, målgrupper, analyser og kanalvalg. Virksomhedernes arbejde med kunderejsen er alfa og omega og et godt fundament for samarbejdet med salg og kundeservice. I marketing har kravene til analytiske og digitale kompetencer aldrig været større, derfor holder DI Handel jer opdateret med ny viden og tendenser indenfor marketing.

> Marketingnetværk

> Nyheder om de 4 fokusområder

> Viden og Analyser om de 4 fokusområder

> Events om de 4 fokusområder

Projekt Engroshandel 2025

Kundeservice

Kundeservice er noget alle taler om, og alle ved har stor effekt på virksomhedens resultater. For positive og differentierede kundeoplevelser har udviklet sig fra at være nice-to-have til at være et afgørende konkurrenceparameter i mange industrier. De virksomheder, der lykkes, høster gevinster i form af øget kundefastholdelse, øget salg til kunderne, øget kundetilgang samtidig med, at omkostninger reduceres.

Men i en travl hverdag, hvor ledere ofte har stor fokus på drift og tal, der skal leveres op i systemet, er det ofte en overset disciplin, som ikke bliver integreret på strategisk niveau. De virksomheder, der lykkedes med excellent kundeservice, har det på agendaen i ledelsen og sørger for at medarbejderne arbejder med kundeoplevelsen på hele deres rejse gennem organisationen. DI Handel hjælper med at holde jer a jour med udviklingen inden for de mange discipliner i kundeservice.


> Kundeservicenetværk

> Nyheder om de 4 fokusområder

> Viden og Analyser om de 4 fokusområder 

> Events om de 4 fokusområder

Projekt Engroshandel 2025

 

E-handel

Salget i digitale kanaler er kraftigt stigende og forventes i de kommende år at vokse både nationalt og globalt. Derfor er det afgørende, at virksomhederne satser digitalt, hvad enten det gælder relationssalg, løsningssalg eller at få udnyttet potentialet i mere avancerede e-handelskanaler. Mængden af kanaler til afsætning vil fremover stige, data bliver en handelsvare og priserne kommer under pres fra den øgede konkurrence. Hvordan skal danske handelsvirksomheder agere som producent og digital købmand på samme tid? Skal e-handel indgå som en udvidelse af den eksisterende forretning? Eller skal I som virksomhed vælge at samarbejde med online digitale handelsplatforme som f.eks. Amazon, for at nå ud til nye målgrupper?

Små, mellemstore og store handelsvirksomheder kan med e-handel øge deres konkurrenceevne, skyde genvej til nye markeder for eksport og hente store gevinster på bundlinjen. For ved at kombinere kommercielle kompetencer med nye digitale muligheder skabes konkurrencedygtige danske handelsvirksomheder, der fastholder og udbygger dansk handel og eksport. DI Handel hjælper med viden, inspiration, netværk og værktøjer, så I kan udnytte de digitale salgskanaler til fremover at skabe succes og vækst i jeres virksomhed.

> Projekt: E-eksport via Online Markedspladser

> E-business netværk

> E-business udvalg

> Nyheder om de 4 fokusområder

> Viden og Analyser om de 4 fokusområder 

Events om de 4 fokusområder

Projekt Engroshandel 2025

andre indsatser

Uddannelse

Dygtige medarbejdere er en forudsætning for at udvikle enhver virksomhed. DI Handel arbejder for at styrke uddannelsestilbuddene på handelsområdet og den generelle rekruttering til handel. Det gælder f.eks. erhvervs- og efteruddannelse inden for lager, handels- og butiksområdet og de videregående merkantile uddannelser.

> Læs mere om området

Sidsel Dyrholm Holst

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3773
  • Mobil +45 2949 4649
  • E-mail sdy@di.dk

Ulla Scherfig Gilberg

Seniorchefkonsulent

Politik, arrangementer og uddannelser

  • Direkte +45 3377 3917
  • Mobil +45 2949 4430
  • E-mail usg@di.dk

Line Stentoft Andersen

Chefkonsulent

E-handel, forbrugerpolitik og offentlige vareindkøb.

  • Direkte +45 3377 4842
  • Mobil +45 2112 9407
  • E-mail lisa@di.dk

Tevin Lac

Fagleder, Digital handel

Analyser, e-handel og kundeservice

  • Direkte +45 3377 4589
  • Mobil +45 2221 9133
  • E-mail tela@di.dk

Søren Münster

Konsulent

Salg, sociale medier og arrangementer

  • Direkte +45 3377 4822
  • Mobil +45 2674 7014
  • E-mail somu@di.dk

Kim Bruno-Lindby

Chefkonsulent

E-handel og arrangementer

  • Direkte +45 3377 3766
  • Mobil +45 4111 0111
  • E-mail kibl@di.dk

Liv Thøger-Aldahl

Chefkonsulent

Marketing og kommunikation

  • Direkte +45 3377 3798
  • Mobil +45 2025 5160
  • E-mail lith@di.dk

Stine Grønholdt Martensen

Sekretær

  • Direkte +45 3377 4706
  • Mobil +45 5213 2359
  • E-mail stgm@di.dk

Katrine Jacobi

Konsulent

DI Handels kommunikation og markedsføring

  • Direkte +45 3377 4537
  • Mobil +45 2855 8965
  • E-mail kajd@di.dk