Lars William Wesch, branchedirektør i ATL. Foto: Dansk Industri/Büreau Jantzen

23.10.23 ATL Nyheder

Grønne ”gulerødder” mangler fortsat

Regeringen har imødekommet branchen en anelse ved at ville sænke kilometerafgiften til gengæld for indførelsen af en øget afgift på diesel. Men vi mangler fortsat flere tiltag, der understøtter branchen i den grønne omstilling.

Set med de økonomiske briller blev ugen op til skolernes efterårsferie en omgang gynger og karusseller for transportbranchen. Med den ene hånd meldte regeringen ud, at den er klar til at sænke kilometergiften med en femtedel, mens den med den anden påtænker at hæve dieselafgiften med 50 ører per liter.

Mens det samlet set ligner økonomisk status quo for branchen, er der mere fornuft i en højere dieselafgift frem for en kilometerafgift. Selvom det selvfølgelig ville være mere rimeligt, hvis man droppede kilometerafgiften, når man øger dieselafgiften, så vognmændene ikke bliver dobbeltbeskattede, som kollegerne i DI Transport også har argumenteret for.

En højere dieselafgift giver blandt andet en større klimamæssig gevinst end kilometerafgiften. Og samtidig rammer dieselafgiften mere fair, da der her betales for den konkrete CO2-udledning, mens kilometerafgiften især har udsigt til at straffe vognmænd i de tyndere befolkede områder, hvor særligt kørsel med tomt læs bliver en økonomisk bet.

Selvom regeringen med sine seneste meldinger kommer branchen lidt i møde, mangler vi dog fortsat en del, før vi som branche kan ånde lettet op. Blandt andet savner vi endnu større offentlige investeringer end de 300 mio. kroner over tre år, som der for nuværende er lagt op til i regeringens finanslovsforslag. Der er brug for yderligere offentlige investeringer i ladeinfrastruktur, lavere afgifter på grønne drivmidler samt ikke mindst et gearskifte i forhold til tilskud til køb af grønne lastbiler – kort sagt flere grønne gulerødder frem for økonomisk pisk.

Relateret indhold