Foto: Colourbox

27.11.23 ATL Nyheder

Ingen ekstra penge på finansloven til den tunge transport

Den endelige finanslov for næste år rummede ikke ekstra penge til grøn omstilling af den tunge transport. Det ærgrer i DI Transport, der frygter Danmark kommer til at halte efter nabolandene på området.

Efter samtlige partier i Folketinget på nær Enhedslisten mandag formiddag kunne præsentere finansloven for 2024, stod det efterfølgende klart, at partierne under de afsluttende forhandlinger ikke havde fundet ekstra penge til grøn omstilling af den tunge transport.

Dermed ligger det fast, at der i årene 2024-2026 blot er afsat en pulje på 100 mio. kr. årligt til formålet.

Ifølge branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen, der talte med MobilityWatch kort efter offentliggørelsen, er beløbet langt fra nok til at sætte skub i omstillingen.

Det er jo slet ikke nok, hvis man sammenligner med, hvad regeringer i Norge, Sverige og Tyskland har gjort for at fremme grøn omstilling af den tunge transport. Så halter vi altså bagefter, også efter at regeringen er kommet med de her penge, siger Karsten Lauritzen.

DI Transport, der gerne havde set regeringen afsætte omkring to mia. kr. til den grønne omstilling, håber nu regeringen vil afsætte flere penge til omstillingen i transportbranchen, når regeringen skal forhandle om at hæve afgiften på diesel for at indfri klimamålene for 2025.

Relateret indhold