13.11.23 ATL Nyheder

Flere lynladere på vej – men investeringerne skal øges

Drivkraft Danmarks medlemmer åbner 11 nye offentlige ladestationer til tung transport i 2024, mens regeringen har afsat ca. 700 mio. kroner til 25 ladeparker frem mod 2030. Alligevel er der brug for øgede investeringer i den grønne omstilling af branchen, mener ATL’s branchedirektør.

Ifølge Drivkraft Danmark, der er branche- og arbejdsgiverorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører, åbner der 11 nye lynladestationer til den tunge transport næste år. Det fortalte Drivkraft Danmarks direktør i sidste uge i et interview med Jyllandsposten. Og næsten samtidig lød meldingen fra Transportministeriet, at forligskredsen bag Infrastrukturaftale 2035 har afsat 313 mio. kroner oveni regeringens 370 mio. kroner, der er afsat til den tunge transport. Altså i alt knap 700 mio. kroner, der skal gå til investeringer i 25 ladeparker målrettet den tunge transport.

Både DI Transport og ATL ser tiltagene som fornuftige skridt på vej, men at der skal mere til, før branchen for alvor vil kunne omstille sig.

Det er bestemt skridt i den rigtige retning, men det skal blandt andet følges op med tilskud til ladestandere på virksomhederne, da det meste af opladningen vil foregå der, siger Lars William Wesch, og fortsætter:
Og vi mangler også tilskud til køb af grønne lastbiler, der i dag koster to-tre gange mere end en diesellastbil, siger Lars William Wesch.

Fem klar i 2025

De i alt knap 700 mio. kroner, som politikerne på Christiansborg har afsat til ladeinfrastruktur til den tunge transport, skal gå til ladeparker, der skal placeres, hvor behovet er størst, og hvor trafikstrømme samles. Det skal være med til, at Danmark ikke bare overholder, men ifølge Transportministeriet ligefrem overstiger EU’s krav, der blandt andet kræver, at der højst må være 60 kilometer mellem hver lynlader ved de store veje.

De første fem ladeparker vil efter planen åbne allerede i 2025 og vil blive placeret langs større motorveje i området omkring Randers, Herning, Vejle, Padborg og Køge. Desuden åbner Sund & Bælt i 2025 en ladepark ved Nyborg, mens 20 øvrige ladeparker vil blive åbnet frem mod 2030.

Etableringen af ladeparkerne vil ske ved statslige udbud, hvor private virksomheder kan afgive tilbud på anlæg af ladeparker i konkurrence på markedsvilkår.

Relateret indhold