Lars William Wesch, branchedirektør i ATL. Foto: Dansk Industri

06.11.23 ATL Nyheder

Øg udbuddet af arbejdskraft og giv erhvervslivet fair vilkår

Mens SVM-regeringen i disse dage løfter sløret for sine ventede reformudspil, har DI allerede sat kursen med en ambitiøs 2030-plan, der vil øge arbejdsudbuddet, sænke skatter og afgifter på arbejde og generationsskifte samt skubbe på den grønne omstilling.

Selvom vi i transportbranchen lige nu er i en tid præget af lidt mindre travlhed og derfor let vigende efterspørgsel efter chauffører, lagerfolk, disponenter med mere, ændrer det ikke ved, at transportbranchen og resten af erhvervslivet ventes at stå med markante udfordringer med manglende arbejdskraft i de kommende år.

Derfor er arbejdskraft også et af de helt store emner i DI’s nye 2030-plan, der rummer en lang række ambitiøse og konstruktive forslag til, hvordan politikerne kan gøre Danmark både rigere og bedre.

Lad mig her give et par eksempler fra planen, som adresserer en række vigtige udfordringer på kort og langt sigt.

Helt centralt står DI’s forslag til en omfattende skattereform, der vil sænke skatten på arbejde og være med til at øge arbejdsudbuddet med ca. 9.000 personer.

 

Flere vitaminer til erhvervsuddannelserne

DI satser også på, ligesom regeringen, at styrke erhvervsuddannelserne, hvor et stort millionbeløb skal bruges til at styrke kvaliteten og mindske frafaldet. Det kan vi kun hilse velkomment, da vi i transportbranchen selv har stort fokus på at få mange flere begejstrede unge ind i et lærlingeforløb med et svendebrev som resultat. 

Samtidig foreslår DI foreslår også, at familieejede og ejerledede virksomheder skal have rimelige skattevilkår, når der overdrages til næste generation.

Virksomhederne skal blandt andet have retskrav på at kunne bruge en skematisk model til værdiansættelse af virksomheden, ligesom der bør gives et forsigtighedsnedslag i værdiansættelsen, som det kendes fra ejendomsskatterne. Oveni skal selskabsskatten ned, så den matcher niveauet i de små og mellemstore økonomier i EU.

 

Pulje til ladere hos virksomheder

Som de fleste ved, er den grønne omstilling af vejgodstransporten så småt på vej – men det går fortsat for langsomt. Derfor foreslår DI, at der oprettes to puljer.

Den ene skal yde tilskud til, at der etableres ladestandere til lastbiler og varebiler ude på virksomhederne, mens den anden skal yde tilskud til etablering af lynladere langs motorvejene samt transportknudepunkter som havneområder, transportcentre m.m.

Jeg anbefaler, at I tager et kig på DI’s 2030-plan, der samlet set er en meget ambitiøs køreplan for, hvordan Danmark bliver både rigere, grønnere og bedre.

Det er en rejse, der både starter og slutter i erhvervslivet, da stærke virksomheder er hjertet i en stærk velfærdsstat.

Læs hele DI’s ambitiøse plan her: 2030-plan - DI (danskindustri.dk)

Relateret indhold