Foto: Getty Images

18.03.24 ATL Nyheder

Tungere og længere lastbiler – måske – på vej i EU

Et flertal i Europa-Parlamentet har vedtaget en reform af direktivet om vægt og dimensioner for lastbiler.

Med reformen vil vægtgrænsen blandt andet blive øget med fire ton til 44 ton, der vil tilgodese nulemissionskøretøjer med tunge batterier, så de kan konkurrere med konventionelle lastbiler.

Med reformen vil tungere diesellastbiler også få lov at krydse grænserne mellem de medlemslande, der giver grønt lys til det.

Det gælder som bekendt allerede mellem de nordiske lande, hvor eksempelvis Danmark og Sverige har givet hånd på, at modulvogntog op til 60 ton må krydse grænsen.

Europa-Parlamentets beslutning glæder transportpolitisk chef i DI Transport, Rune Noack.

- I et klimaperspektiv er det en rigtig god idé at tillade både længere vogntog i form af modulvogntog og højere vægtgrænser, da det reducerer antallet af lastbiler, der skal til for at transportere samme mængde gods. Det har vi blandt andet gode erfaringer med fra Danmark, hvor vi kan se at forøgelsen af vægt og længde har gjort godstransporten mere energieffektiv, siger Rune Noack, der også mener tiltaget til dels kan imødegå den stigende chaufførmangel i EU.

Selvom Europa-Parlamentet har klarlagt sin holdning, er direktivet ikke forhandlet på plads endnu. På grund af det forestående valg til Europa-Parlamentet i juni i år er der nemlig stor sandsynlighed for, at direktivet først vil blive forhandlet endeligt på plads efter valget af det nye Parlament og Ministerrådet.

I så fald ventes direktivet først at kunne træde helt eller delvis i kraft den 1. januar 2026.

Relateret indhold