Få hjælp til reduktion af CO2 i værdikæden
Erhvervsstyrelsen har udgivet en ny guide, der kan give din bilvirksomhed inspiration til kortlægning og reduktion af CO2 i scope 3.
Som med andre facetter i ens ESG-arbejde, kan det være udfordrende at få klarlagt og skitseret de væsentligste områder, ens virksomhed skal og måske bør indrapportere på under E, S og G i både scope 1, 2 og 3 (værdikæden).
Især scope 3 i E'et (Enviroment) kan forekomme at være kompleks at forholde sig til som virksomhed, da det dækker over udledninger fra f.eks. indkøb af materialer eller kunders brug af solgte produkter. Men dette område udgør faktisk ofte størstedelen af en virksomheds samlede CO2e-udledning. For mange virksomheder kan op mod 90% af de samlede CO2e-udledninger være placeret i scope 3.
Erhvervsstyrelsen har derfor udgivet en ny inspirationsguide, hvori man bl.a. kan læse om, hvordan 14 forskellige virksomheder arbejder med reduktion af CO2e-udledninger i værdikæden. Guiden har særligt fokus på reduktionstiltag inden for cirkulær økonomi, f.eks. gennem reduktion af materialer, tilbagetagningsordninger og symbiosesamarbejder, og erfaringerne viser, at der er gode muligheder for at reducere udledningerne med tiltag inden for f.eks. cirkulær økonomi.
Inspirationsguiden giver således indblik i processen for at komme i gang med at reducere udledninger generelt, samt hvordan virksomheder på tværs af brancher og størrelser har anvendt cirkulære tiltag til at reducere deres scope 3 udledninger.
Inspirations-guiden
Den nye inspirations-guide giver:
- En praktisk how-to-guide til, hvordan virksomheder kan identificere og implementere reducerende tiltag i virksomheden.
- Gode forslag til cirkulære tiltag, der kan inspirere virksomheders arbejde.
- Gode råd fra andre virksomheder, som har været igennem samme proces.
Inspirationsguiden er udarbejdet af Erhvervsstyrelsen i samarbejde med Transition.
Gå også på opdagelse i Klimakompasset
Klimakompasset hjælper virksomheder med at beregne deres klimaaftryk og giver svar på, hvilke klimatiltag, der har den største effekt.