11.04.23 OPS Gode eksempler

Favrskov Kommune har sparet på energien og forbedret indeklimaet i skolerne

Gennem et offentlig-privat samarbejde om energirenovering har Favrskov Kommune formået et nedbringe energiforbruget med over 20 pct. og samtidig forbedret indeklimaet på i alt 12 skoler. Samarbejdsmodellen ESCO kan udbredes til langt flere kommuner og dermed blive en drivkraft for den grønne omstilling.

Foto: Colourbox

Kombinationen af en alvorlig energikrise og et voksende behov for investeringer i den grønne omstilling har affødt et fornyet fokus på at nedbringe energiforbruget og CO2-udledningen i landets kommuner. Der er da også nok at tage fat på: En analyse fra DI har vist, over 60 pct. af kommunernes bygninger har problemer med dårlig isolering, utætte vinduer og et højt varmeforbrug.

I Favrskov Kommune har man et godt bud på, hvordan man kommer den slags udfordringer til livs. I samarbejde med energivirksomheden Siemens har kommunen investeret i energioptimering på i alt 12 skoler. Ifølge tal fra Siemens har man samlet set nedbragt energiforbruget med 21 pct. – svarende til mere end 3 mio. kWh.

Gevinster for klima, energi og læringsmiljø

Projektet blev gennemført via den såkaldt ESCO-model, hvor besparelser på energiforbruget investeres direkte i renovering af bygningerne. På de 12 folkeskoler har man således arbejdet med renovering og bedre styring af ventilationsanlæg, nye LED-armaturer, efterisolering og udskiftning af vinduer.

Udover reduktioner i energiforbruget og CO2-udledningen var det også en central målsætning for Favrskov Kommune at styrke trivslen og sundheden for eleverne på skolerne. Her har LED-armaturerne og optimeringen af ventilationsanlæg gjort det muligt at hæve belysningsniveauet til det nye lovpligtige niveau og øge luftudskiftningen, så eleverne får glæde af et langt lavere CO2-niveau i klasselokalerne.

Hos Favrskov Kommune er man godt tilfreds med samarbejdet.

- Vi har haft et rigtig fint samarbejde med Siemens, som har sikret os betydelige gevinster i form af klima- og energieffektiviseringer. Vi har gjort os nogle værdifulde erfaringer, som vi også kan trække på i vores fremadrettede indsatser inden for den grønne omstilling, siger Michael Ertmann, der er afdelingsleder i Favrskov Kommunes Ejendomscenter.

ESCO er en del af løsningen

Flere end 20 kommuner har indtil videre gjort brug af ESCO-modellen, men udviklingen har været relativt stillestående siden 2017 – dette til trods for, at modellen bl.a. er blevet fremhævet af Klimarådet som en af de løsninger, der sætte skub i den grønne omstilling af de offentlige bygninger. Hos Siemens håber man derfor, at flere kommuner vil tage initiativ til flere offentlig-private samarbejdsprojekter om energioptimering.

- Det gode ved et ESCO-projekt er, at det ikke tager penge fra de kommunale velfærdsydelser. Pengene, der skal betale for projektet, kommer alene fra besparelser på kommunens energibudget. Og så reducerer det kommunens klimaaftryk med 20-30%, siger chefrådgiver Kurth Othendal Nielsen.

I 2022 etablerede KL en ESCO-arbejdsgruppe, der har udarbejdet ni anbefalinger til hvordan kommunerne med fordel kan gør brug af samarbejdsmodellen. En af anbefalingerne går bl.a. på at bruge ESCO-modellen til at hente andre gevinster hjem end blot energibesparelser, sådan som det også var tilfældet i Favrskov. Læs mere her.

Fakta

Projektet i Favrskov Kommune

  • Projektet omfatter investeringer for i alt 57 mio. kr. i perioden 2013-2016 og er finansieret via et samarbejde mellem Favrskov Kommune og KommuneKredit.
  • Med en tilbagebetalingstid på 23 år betales projektet af de opnåede energibesparelser og er dermed omkostningsneutralt for Favrskov Kommune.
  • Projektet er omfattet en tiårig garanti. Det betyder, at hvis ikke Siemens er i stand til at levere de planlagte besparelser, betales differencen til Favrskov Kommune, som dermed ikke står med en risiko ved projektet.

ESCO-modellen

  • ESCO er en selvfinansierende samarbejdsmodel mellem en kommune og en virksomhed, der specialiserer sig i energieffektivisering. Formålet er at reducere kommunale bygningers energiforbrug til gavn for klima og økonomi.
  • Energieffektivisering af kommunale bygninger betragtes som udgangspunkt som en anlægsudgift, hvis projektet finansieres med lån via KommuneKredit. Alternativt er det muligt at finansiere ESCO-projekter som driftsudgifter, fx via KommuneLeasing, hvorved det ikke belaster anlægsrammen. Her modsvare finansieringsydelsen af en tilsvarende besparelse på kommunens energibudget, så projektet fortsat er energineutralt.

Relateret indhold