DI Handel Analyser

Omni-channel tracker Q2 2023

Vi befinder os i en tid, hvor traditionel e-commerce, som et isoleret fænomen, er under kraftig udvikling. Vi ser lige nu en starten på en omfattende transformation af handel, hvor digitale og fysiske kanaler bliver integreret til en holistisk kundeoplevelse.

E-commerce bliver nu en del af en større omni-channel strategi, hvor den enkelte kunderejse anerkendes, som et sammenhængende forløb, der kan strække sig på tværs af flere kanaler.

Det er en ny æra for handel, hvor kunderne ikke længere skelner mellem online og offline købsoplevelser. Det er derfor afgørende, at virksomheder tilpasser sig denne udvikling, anerkender e-commerce som et værdifuldt element i en bredere handelsstrategi og prioriterer en omni-channel tilgang.

I takt med danskernes stigende brug af de digitale kanaler har kundeoplevelsen udviklet sig til en helhedsorienteret rejse snarere end blot enkeltstående interaktioner mellem kunder og virksomhed. Kunderejsen strækker sig nemlig over flere touchpoints og kanaler, og kunderne
forventer en gnidningsfri oplevelse uanset, hvor de befinder sig i deres købsproces. At drive omni-channel forretning handler derfor om at skabe, en integreret og sammenhængende oplevelse på tværs af alle kontaktpunkter.

Uanset om I driver en B2B-, B2C- eller D2C-virksomhed eller om I primært driver salg via fysiske butikker eller online, så er det afgørende at have en forståelse for jeres kunders adfærd og præferencer på tværs af kanaler. Ved at integrere jeres digitale og fysiske kanaler kan I skabe en mere helstøbt og personlig kundeoplevelse, der ultimativt vil resultere i større tilfredshed, loyalitet og øget salg.

Brug derfor denne analyse som inspiration til at starte eller forbedre jeres kunders købsrejser.

God læselyst.

Relateret indhold