07.12.22 DI Handel Nyheder

Forbrugerprisstigningerne fik betydning for årets Black Friday

Flere danskere endte med at fortage køb under årets Black Friday, men de brugte færre penge, end de ellers ville, på grund af de høje forbrugerprisstigninger. Mange af Black Friday indkøbene er ligeledes tænkt som gaver til andre.

Black Friday er startskuddet på årets vigtigste salgssæson, nemlig julehandlen. Derfor har detailhandlen ventet med spænding på resultatet af årets Black Friday. Med DI Handels præ-måling tog vi, ugen inden Black Friday, temperaturen på, danskernes forventninger til Black Friday. Målingen viste, at blot 14% af danskerne var helt sikre på, at de ville handle, mens hele 38% af danskerne var i tvivl om, hvorvidt de vil foretage køb under Black Friday. De lave forventninger skal ses i sammenhæng med den igangværende energikrise, samt den rekord høje inflation med stigende forbrugerpriser. Resultatet blev, at 8 ud af 10 danskere forventede at ændre deres forbrugsmønster, på især de varegrupper, som er interessante for Black Friday.

Læs hele historien her: Så meget forventer danskerne at bruge under Black Friday

Flere Black Friday shoppere, men lavere forbrug

DI Handel har efterfølgende gennemført en post-måling (dagene efter Black Friday) for at høre, hvad danskerne faktisk gjorde under årets Black Friday. Ifølge undersøgelsen har 55% af danskerne foretaget køb under årets Black Friday, hvilket er marginalt højere end 2021 og på niveau med 2020.

imaged2o8o.png

Årets Black Friday har især været domineret af de unge ml. 18-29 årige samt 30-39 årige. Flere end 7 ud af 10 blandt de 18-29 årige har foretaget køb under Black Friday og nogenlunde samme andel af 30-39 årige har været aktive under årets Black Friday.

Post-målingen viser endvidere, at Black Friday shopperne i snit har brugt 2.228 kr., hvilket er lavere end post-målingerne i 2021 og 2020. En af forklaringerne på, at danskerne bruger færre penge under årets Black Friday er den igangværende energikrise samt de høje priser pga. inflationen. 31% af Black Friday shopperne har svaret, at de har måtte bruge mindre/markant mindre til årets Black Friday ift. hvad de ellers ville have brugt pga. forbrugerprisstigningerne, mens der omvendt kun har været 15% af shopperne, der har angivet at de har bruge mere/markant mere. 

imagewhjl8.png

"På trods af det lave forbrug, så må vi sige, at årets Black Friday er bedre end frygtet. Det lavere forbrug blev reddet af flere aktive købere og det skyldes i den grad, de dygtige detailhandlere, som formåede at skaffe gode tilbud til danskerne under de svære omstændigheder”, siger Jacob Kjeldsen, Branchedirektør i 

Mange Black Friday køb er gaver til andre

Black Friday shopperne havde i snit købt 6,1 ting/produkter i år. Ser vi på hvad de har købt under årets salgsbegivenhed, så har tøj og sko været den mest populære produktkategori både for kvinder og mænd. Mens produktkategorien elektronik og el-udstyr er nummer 2 for mændene, så er den på en femte plads blandt de kvindelige Black Friday shopper.

Sidst men ikke mindst har mange brugt Black Friday til at kickstarte deres julegaveindkøb. Undersøgelsens resultater viser nemlig, at 56% af Black Friday indkøbene er tænkt som gaver til andre.

I en krisetid, hvor danskernes økonomi er pressede, så giver det god mening, at danskerne er ekstra opmærksomme på hvad de bruger penge på og at julegaverne indkøbes, når priserne er mest ”forbrugervenlige/gunstige”. Nu bliver det spændende at følge julesalget og se hvor meget årets Black Friday reelt har betydet for højsæsonen. Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

Relateret indhold