DI Handel
28.06.23 DI Handel Nyheder

Her er Danmarks mest anvendte loyalitetsklubber

Nye tal viser, at færre danskere er medlem af loyalitetsklubber, men vi er medlem af flere. Trods de mange medlemskaber, viser undersøgelsens resultater, at blot 40 pct. af medlemskaberne er aktive. Ses de største loyalitetsklubber efter anvendelsesgraden, så er der flere overraskelser i top 10.

En stor analyse fra CBS og DI Handel om danskernes brug af loyalitetsklubber viser, at 63 pct. af danskerne er medlem af én eller flere loyalitetsklubber fra virksomheder i detailbranchen. På trods af at tallet er højt, er der faktisk tale om et fald ift. 2015, hvor 75 pct. af os var medlem af én eller flere loyalitetsklubber.

Tallene fra analysen viser endvidere, at danskerne, der er medlem af loyalitetsklubber, i gennemsnit er medlem af 5,3 loyalitetsklubber. Mens andelen af danskere, som er medlem af en loyalitetsklub er faldet, er antallet loyalitetsklubber, som danskerne er medlem af steget ift. 2015.

Læs analysen her: Danskernes brug af loyalitetsklubber 2023

Find webinar her: Loyalitet i turbulente tider

imageouki.png

Udviklingen følger samme trends som i Norden og UK. Der kan være flere forhold, der spiller ind. Først og fremmest fylder det monetære element rigtigt meget i de fleste klubber i forhold til loyalitet. Det betyder ofte også, at mange klubber minder meget om hinanden. Samtidig er en del klubber skabt mere af frygt for konkurrenterne end for reelt at skabe værdi for kunderne. I vores projekt (red. Loyalitet i turbulente tider), ser vi desværre, at kunderne kun i mindre grad er emotionelt loyale og det peger endvidere på, at mange klubber trænger til udvikling for at kunne fastholde sine kunder. Her skal klubberne så starte med at spørge om innovationen sker gennem et nyt mindset og/eller ny teknologi Per Østergaard Jacobsen, Lektor på CBS.

Mange inaktive medlemskaber

Ifølge tallene er der ingen nævneværdige forskelle på tværs af regioner, men der er forskelle på tværs af både alder og køn, når det gælder antallet af loyalitetsklubber, som danskerne er medlemmer af.

Kvinder, der er medlem af en eller flere loyalitetsklubber, er i gennemsnit medlem af 5,9 loyalitetsklubber, hvilket er 1,3 flere loyalitetsklubber pr. person end for mændene. På tværs af aldersgrupperne er det generelt også kvinderne, der er medlem af flest loyalitetsklubber. Helt konkret er det Gen X (43-58 år) kvinder, som med 6,7 loyalitetsklubber i gennemsnit, er dem, der er medlem af flest loyalitetsklubber. 

Et højt antal medlemskaber er ikke ensbetydende med, at loyalitetsklubber anvendes aktivt. Der er nemlig et stort spænd mellem antallet af medlemskaber og antallet af aktive medlemskaber. Helt konkret anvendes blot 40 pct. af loyalitetsklubberne, som danskerne er medlem af. Danskerne anvender med andre ord blot 2,1 af medlemskaberne aktivt, mens 3,2 er inaktive medlemskaber.

De 10 mest anvendte loyalitetsklubber

De 5.000 adspurgte danskere i undersøgelsen har nævnt over 160 loyalitetsklubber, og det er ikke overraskende at Coop, Matas og IKEA er de største loyalitetsklubber i Danmark, når vi ser på hvor mange medlemmer de har. Top 10 ser dog anderledes ud, når de sammenlignes på aktive medlemmer. F.eks. figurerer Forbrugsforeningen, Gyldendal, Maxi Zoo og Lagkagehusets loyalitetsklubber på top 10 listen over de hyppigst benyttede, men de er ikke med på listen over de største loyalitetsklubber.

Kvalitet fremfor kvantitet gælder i den grad for loyalitetsklubber. Det handler ikke om at have mange medlemmer men flest aktive medlemmer. Og dette stiller krav til, at loyalitetsklubberne tilbyder hvert enkelt af deres medlemmer relevant indhold. For at det kan lykkes kræver det, at loyalitetsklubberne går fra at være tilbuds- og produktorienteret til at være mere kunde- og serviceorienteret Jacob Kjeldsen, Branchedirektør

imagehi1tzs.png

Loyalitet i turbulente tider

”Danskernes brug af loyalitetsklubber” er en specialrapport baseret på data fra projektet ”Loyalitet i turbulente tider”, som Per Østergaard Jacobsen, Torsten Ringberg og Mogens Bjerre fra CBS står bag.

”Loyalitet i turbulente tider” er en omfattende analyse af arbejdet med kundeloyalitet i 2023. Siden projektet gennemførte deres første store undersøgelse om loyalitet i 2015 (CBS) og frem til primo 2023, er der sket meget. Kunderne har ændret adfærd, og nogle taler ligefrem om ustyrlige kunder i forhold til adfærd og holdninger. Hertil kommer så de skiftende kriser.

Læs mere på: https://loyalitet.info/

Relateret indhold