23.08.23 DI Handel Nyheder

Online markedspladser dominerer vigtige eksportmarkeder

Online markedspladser er på mange eksportmarkeder blevet den dominerende e-commerce salgskanal. Ses der på tværs af Danmarks 11 største samhandelslande, er online markedspladser den største e-commerce salgskanal i 9 af dem. Kun i Sverige og Norge, ligesom i Danmark, udgør webshops en større andel af det samlede e-handelsmarked end online markedspladser.

Ifølge tal fra Euromonitor, udgør salget via online markedspladser hele 55 pct. af den samlede e-commerce omsætning på verdensplan og denne andel har været stigende i de sidste mange år. Det er dog ikke alle lande, hvor online markedspladser er den foretrukne salgskanal, når det kommer til online salg. Hvor det for lande som Danmark, Norge og Sverige i høj grad er virksomhedernes egne webshops, som bliver benyttet, er det i lande som Tyskland, USA og Kina i langt højere grad online markedspladser som dominerer markederne. 

Danmarks største samhandelslande
Danmarks klart største samhandelsland er vores nabo mod syd, Tyskland, hvor der i 2022 blev eksporteret varer til en værdi af 140 mia. kr. Dernæst er det Sverige og USA, som rangerer som de to næststørste eksportmarkeder. Generelt for listen er, at det med undtagelse af USA og Kina, er de europæiske lande, der er de største eksportmarkeder for danske virksomheder.                      

En ting er størrelsen af samhandlen med det givne land, men noget andet er hvilken konstellation af salgskanaler (markedsstrukturen), det givne land har. Her kan en høj udbredelse af online salgskanaler i nogle tilfælde gøre vejen til nye markeder kortere og lettere, selvom det også kan være forbundet med en række ulemper.

Online markedspladser fylder mest i Kina
Når der ses på hvor stor en andel af den samlede e-commerce omsætning som online markedspladser på top 20 listen udgør, er der store forskelle på tværs af landene. Særligt i Kina har online markedspladser på top 20 listen en høj omsætningsandel af det samlede e-handelsmarked. Her udgør de største online markedspladser hele 90,4 pct. af den totale e-commerce omsætning. Det er særligt AliExpress (Alibaba) og JD.com, som bidrager til den høje andel.

I en række af de største europæiske lande, hjemtager online markedspladser også en stor andel af den samlede e-commerce omsætning. I Tyskland, som er nummer to på listen, udgør online markedspladser på top 20 listen hele 63,1 pct. af den samlede e-commerce omsætning.

Det danske e-handelsmarkedet er radikal anderledes
Rettes blikket mod den anden ende af listen, er det Danmark og naboerne mod nord, som er at finde på listen. I Danmark er det blot 16 pct. af den samlede e-commerce omsætning, som de største online markedspladser står for. Og andelen for samme i Norge og Sverige er på hhv. 16,5 pct. og 17,0 pct. Danmark er også det af de 12 udvalgte lande, hvor der er den største del af e-commerce omsætning, som kommer fra virksomheder udenfor top 20 opgørelsen, med en omsætningsandel på 62,7 pct. Med andre ord, er der en større andel af e-handelsmarkedet, som lander hos de lidt mindre webshops i Danmark end det er tilfældet i nogle af Danmarks største samhandelslande.

Vil danske virksomheder have succes med e-commerce på eksportmarkederne, er det afgørende, at de forstår det givne eksportmarkeds e-commerce struktur. Succes med at drive egen webshop på hjemmemarkedet kan i høj grad kopieres og fungere på markederne nord for Danmark. Men vender vi blikket mod syd, skal danske virksomheder drive e-commerce på andre præmisser og altså forstå sammenspillet ml. egen webshop og salg på online markedspladser”, siger Jacob Kjeldsen, Branchedirektør i DI Handel.

Konference om online markedspladser
Den 4. oktober 2023 afholder DI Handel i samarbejde med Erhvervshus Midtjylland en konference om online markedspladser, hvor du bl.a. kan møde Amazon Business, Alibaba, Mercateo/Unite og mange virksomhedscases, der giver dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang, men også hvordan du kan optimere dit salg. Eksperter vil diskutere og eksemplificere, hvordan din virksomhed kan få succes med salg på markedspladser i samspil med andre salgskanaler. 

Konferencen er gratis og åben for alle.

Amazon Masterclass for dig med salgserfaringer
Sælger din virksomhed fysiske produkter på Amazon i dag? Hvis ja, er du og dine kollegaer inviteret til vores Amazon Masterclass til efteråret. DI Handel afholder i efteråret 2023 Amazon Masterclass, som er en serie af tre halvdags-workshops. De vil tage dig og din virksomheds Amazon-eventyr til næste niveau og vil bl.a.  omfatte emner som ”Det perfekte produktkort”, ”Effektive annoncer på Amazon” og  ”Den perfekte produktlancering”

Se det fulde program og tilmeld dig her:

Relateret indhold